Prisbelønt filmskaper har renholder i hovedrollen: – Vi snakker ikke så mye om klasse som vi burde
SKUESPILLERNE: Camilla Godø Krohn og Radoslav Vladimirov spiller hovedrollene i filmen.
Ymer Media / EyeEye Pictures
En ny, allerede kritikerrost spenningsfilm har en ensom renholder i hovedrollen – og en østeuropeisk mann med hukommelsestap som hennes «fantastiske fremmede».
Det er slike skikkelser som den langfilmdebuterende filmskaperen Johanna Pyykkö brenner for å skildre.
– Jeg leter etter slike karakterer, de som ikke vises. Arbeiderne vises ikke i mediene. I Norge snakker vi ikke så mye om klasse som vi burde, når man tenker på hvor mange lag av klassesamfunnet som finnes, sier hun til NTB rett før kinopremieren på «Min fantastiske fremmede».
Arbeiderklasse i minus
En ny mangfoldsrapport som Norsk filminstitutt nylig publiserte, viser at akademikere sammen med bønder og fiskere er overrepresentert på norsk film, mens øvrige yrker er underrepresentert. Oslo er dessuten sterkt overrepresentert blant filmene i undersøkelsen.
– Kanskje er kulturbransjen blitt så sentralisert i Oslo at fortellingene kommer ut fra et akademisk perspektiv – som ikke er representativt for resten av befolkningen? funderer Johanna Pyykkö.
Hun er selv født inn i en arbeiderklassefamilie i Sverige, og brukte lang tid på å innse at hun kunne bli filmskaper. Hun utdannet seg ved Den norske filmskolen på Lillehammer og bor i dag på Bjølsen i Oslo, et tidligere tradisjonelt arbeiderstrøk.
– Det finnes en arbeiderklasse i Norge, men det er mindre stolthet og tilhørighet å spore der enn i andre land. Dermed betyr det mye å få skildret det på film, sier Pyykkö, som kretset rundt samme tema på sin Amanda-prisvinnende 2019-kortfilm «The Manila Lover».
• Høstutstillingen: Her hilser renholder Wenche på skulpturen av seg selv
Mange er ensomme
I «Min fantastiske fremmede» møter publikum 18 år gamle Ebba. Hun lever et ensomt liv som vaskehjelp i Oslo med drømmer om status og suksess. Rikingene på Bygdøy, som hun leier en kjellerhybel av, reiser bort og ber henne passe hus og hage. Samtidig finner hun en skadd – og vakker – mann på havna en natt etter jobb. Når hun oppdager at han har hukommelsestap, begynner løgnene:
At de er kjærester, at hun bor i det store huset. Hun bygger opp et helt liv for ham rundt løgnene sine, men når hun avdekker mer av bakgrunnen hans, snus alt på hodet.
– Jeg har hatt med meg karakteren Ebba lenge. Jeg har sett andre ensomme kvinner fra forskjellige klasser, men det er som arbeiderklassen engasjerer meg. Jeg bryr meg veldig mye om ensomhet, kanskje på grunn av min bakgrunn – eller fordi jeg selv tilhører en minoritet som svenskfinne. Jeg vet at ensomheten i Norge er ekstremt stor, og at få filmer tar det på alvor, sier Johanna Pyykkö.
Som et puslespill
I langspilldebuten tar hun tak i stereotyper på nytt – men lar dem utvikle seg gjennom filmens historie til noe helt annet enn det seerne først så for seg. Pyykkö ønsker at «Min fantastiske fremmede» skal føles som et puslespill – ikke bare i kinosalen, men også etterpå.
– Jeg ville både mindfucke et gisseldrama, som forteller om ting i norsk kultur – ikke minst ensomhet blant unge, og samtidig se det ut fra et arbeiderklasseperspektiv, der menneskene ikke har de samme mulighetene. Jeg ville gjøre en episk, spennende fortelling, fordi jeg synes vi bruker fantasien for lite. Og jeg ville gå ganske langt – både i sjanger og på det filosofiske plan, sier regissøren, som tar fatt i flere tabubelagte felt – som sexkjøp – i filmen.
– Flere mennesker bruker løgn som verktøy gjennom livet, på ulike plan – i mye større utstrekning enn vi tror. Også unge mennesker, det er bare å se på bildene vi produserer i sosiale medier, sier hun om Ebbas løgner som er startskuddet for det hele.
Ut til folket
Nylig var det norsk kinopremiere, for filmen, som har samme produsenter som «Syk pike» og «Verdens verste menneske». Johanna Pyykkö er spent på hvordan hennes nokså uvanlige film blir mottatt.
– Jeg er skikkelig nysgjerrig på hvordan publikum reagerer, hvordan den treffer. Jeg skal besøke kinoer rundt i landet og presentere den, sier filmskaperen.
Allerede har nettstedet Cinema gitt «Min fantastiske fremmede» en terningfemmer og utropt den til «garantert en av årets beste filmer». Variety har intervjuet henne om filmen, og kaller Pyykkö «en av Skandinavias mest interessante nye stemmer».
Slik fant hun dem
* Radoslav Vladimirov, den bulgarske skuespilleren som er den mystiske fremmede, lette filmskaperen under midt i covidpandemien. Hun lette gjennom to castingbyråer, og «fant» Vladimirov to dager før leseprøvene skulle begynne.
* Camilla Godø Krohn, som gir en sterk rolletolkning som Ebba, gikk på dramalinjen på Hartvig Nissen, og ble egentlig med skolevennene som skulle på prøvespilling. Mens filmen skal ha premiere fredag, er Godø i militæret – og akkurat nå på Nato-øvelse.
– Begge to klarte å skjønne hva karakterene deres tenker, forklarer Johanna Pyykkö.
• Rollen som nabokvinnen som later til å ha alt unntatt kjærlighet, der hun bor i et vakkert hus på Bygdøy, skrev filmskaperen spesielt med tanke på Laila Goody.
• Hun valgte Christian Skolmen i rollen som sexkjøper, fordi hun mente han «kunne portrettere et vanlig menneske».
(©NTB)
gitte.johannessen@ntb.no