JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Prisene på matvarer har ikke steget så mye siden 1981: Opp 4,5 prosent på en måned

Colourbox

Fra januar til februar steg matvareprisene 4,5 prosent ifølge en rapport som Statistisk sentralbyrå publiserte i dag. Ifølge SSB er dette en sjelden stor oppgang.

2022031010565620220310105644

per.flakstad@fagbladet.no

Ifølge NRK er dette den største prisveksten på mat siden 1981.

Senere i dag legger Teknisk beregningsutvalg fram et oppdatert anslag for forventet prisvekst i 2022. I den foreløpige rapporten 18. februar ble prisveksten anslått til 2,6 prosent, men ifølge utvalget var anslaget basert på svært usikre tall.

Betydning for lønnsoppgjøret

Prisveksten i Norge har stor betydning for det kommende lønnsoppgjøret som startet i går da Fellesforbundet overleverte sine krav til Norsk Industri. Dette er det såkalte frontfaget som gjelder konkurranseutsatt industri i Norge, og resultatet vil være normgivende for de andre oppgjørene, blant annet dem i kommunene, Oslo og staten.

– Det er uaktuelt for oss å komme hjem uten reallønnsvekst, sa lederen i Fellesforbundet, Jørn Eggum da kravene ble overlevert. I klartekst betyr dette at lønningene må stige mer enn prisene.

Årlige forhandlinger

– Den store månedsoppgangen må sees i sammenheng med de årlige forhandlingene mellom leverandørene og kjedene. Leverandørene har anledning til å justere prisene inn til dagligvarekjedene to ganger i året basert på dokumenterbare endringer i kostnadene deres, sier seksjonssjef Espen Kristiansen ifølge en artikkel på SSBs nettside.

Dette skjer ved to faste datoer, 1. februar og 1. juli, og det er vanlig å se at matvareprisene går opp i akkurat disse to månedene.

Varegruppene som bidro mest til oppgangen var prisene på ost og osteprodukter, som økte 5,7 prosent fra januar til februar 2022. Prisene på kaffe er opp 8,0 prosent, mens prisene på iskrem steg med 5,3 prosent i samme periode.

En annen varegruppe som var med på å trekke prisveksten oppover, var drivstoff og smøremidler. Fra januar til februar 2022 steg prisene med 5,7 prosent, mens prisene i februar var 21,2 prosent høyere enn samme måned i fjor.

– Det høye prisnivået for denne gruppen kan sees i sammenheng med høyere oljepris som følge av uro i markedet, sier Kristiansen.

Lavere enn toppåret 2020

Fra februar 2021 til februar 2022, altså tolvmånedersendringen i KPI, steg prisene på matvarer med 1,4 prosent. Gjennom store deler av 2021 lå disse prisene på et lavere nivå enn i året før.

– I 2020 trakk særlig prisene på importerte jordbruksvarer matvareprisene opp, blant annet som følge av den svake kronen. Tilsvarende vekst ble ikke registrert i 2021, og kombinert med betydelige kutt og bortfall av avgifter falt matvareprisene stort sett gjennom fjoråret. Til tross for en betydelig prisoppgang nå fra januar til februar i år er prisene på matvarer fortsatt under toppnivået i 2020, sier Kristiansen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy