JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rapport fraråder utbygging av Nord-Norgebanen: Ulønnsomt og ødelegger for miljø og reindrift

FRARÅDES: Det bør brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen, lyder rådet i en rapport som fraråder å bygge ut jernbanen nord for Fauske, altså Nord-Norgebanen.

FRARÅDES: Det bør brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen, lyder rådet i en rapport som fraråder å bygge ut jernbanen nord for Fauske, altså Nord-Norgebanen.

Per-Inge Johnsen / NTB

Det er ulønnsomt å bygge ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift.

2024101812084120241018120841

Det går fram av en analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidet for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. De har gått gjennom konseptvalgutredningen Nord-Norgebanen som Jernbanedirektoratet står bak.

– Vår samfunnsøkonomiske analyse viser at det er ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift. Av konseptene i KVU anbefaler vi nullalternativet, heter det i innledningen til rapporten.

I stedet bør det brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen.

– På Nordlandsbanen og Ofotbanen er det udekkede etterspørselsbehov for mer godskapasitet, og vi anbefaler at man starter nye utredninger for å finne gode konsepter for å utvikle disse banene videre, heter det videre.

Nullalternativet innebærer at jernbanen blir som i dag, pluss vedtatte investeringer, inkludert et nytt digitalt signalsystem (ERTMS).

anna.nesje@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FRARÅDES: Det bør brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen, lyder rådet i en rapport som fraråder å bygge ut jernbanen nord for Fauske, altså Nord-Norgebanen.

FRARÅDES: Det bør brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen, lyder rådet i en rapport som fraråder å bygge ut jernbanen nord for Fauske, altså Nord-Norgebanen.

Per-Inge Johnsen / NTB

Det går fram av en analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidet for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. De har gått gjennom konseptvalgutredningen Nord-Norgebanen som Jernbanedirektoratet står bak.

– Vår samfunnsøkonomiske analyse viser at det er ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift. Av konseptene i KVU anbefaler vi nullalternativet, heter det i innledningen til rapporten.

I stedet bør det brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen.

– På Nordlandsbanen og Ofotbanen er det udekkede etterspørselsbehov for mer godskapasitet, og vi anbefaler at man starter nye utredninger for å finne gode konsepter for å utvikle disse banene videre, heter det videre.

Nullalternativet innebærer at jernbanen blir som i dag, pluss vedtatte investeringer, inkludert et nytt digitalt signalsystem (ERTMS).

anna.nesje@ntb.no