Dagsenter for utviklingshemmede
Reagerer på anbudskrav: Institusjonen mister julefri og må kvitte seg med nesten nye biler
TAR KAMPEN FOR GODENE: Ida Renate Olsen, hovedtillitsvalgt Fagforbundet hos Stiftelsen Radarveien kjemper for fri i julen for ansatte og brukere som Bente og fortsatt mulighet for å bruke de spesialbygde bilene stiftelsen har investert i selv om det er fossilbiler.
Privat
Ansatte og brukere på stiftelsen Radarveien har alltid gledet seg til julefri – et gode som ifølge de ansatte kompenserer noe for lav lønn. Nå kan dette forsvinne, sammen med de nesten nye spesialbilene.
ingeborg.rangul@fagbladet.no
Byråd for helse i Oslo vil fjerne goder de ansatte ved Stiftelsen Radarveien har hatt siden oppstart for 50 år siden – fri i julen. Påskefri mistet de sist rammeavtalen var under forhandling.
– Må vi holde åpent i julen, betyr det rett og slett at brukerne våre på dagsenteret må på jobb.
Ida Renate Olsen er hovedtillitsvalgt for Fagforbundet hos Stiftelsen Radarveien. Hun forklarer at selv om det å være på et dagsenter ikke er definert som en jobb for brukerne, ser mange av dem på tilbudet som nettopp det. Endringer i rutiner er vanskelig for dem.
– Jeg kan bare se for meg hvordan julaften blir. De blir dratt opp tidlig, mens de er vant til en rolig morgen hos familien eller i boligen. Julaften og nyttårsaften er korte dager. Da rekker brukerne knapt å komme hit, før de må dra hjem, sier Olsen.
Stress og kaos i julen
Olsen er redd brukerne bare vil oppleve mye stress hvis byråd for helse insisterer på at de skal holde åpent i julen.
I tillegg til at det er korte dager, er det ofte taxikaos disse dagene og i romjulen.
– Ekstra stress for brukerne kan igjen føre til utagering eller epileptiske anfall.
Olsen forteller at brukerne har fri tre uker i året og at for mange av dem er hvile og selvregulering en utfordring. Fri i julen er viktig for brukerne, og det er viktig for de ansatte.
– Vi har prøvd å fremme for politikerne at vi har et godt omdømme på hvordan vi tenker og jobber faglig sett og at både brukere og ansatte skal ha det bra. Jeg blir så skuffet over politikerne. Derfor synes jeg dette er helt uforståelig.
Uenig i to krav
Stiftelsen Radarveien er en ideell stiftelse som driver dagsenter, bolig og avlastning for mennesker med utviklingshemming på Lambertseter i Oslo.
De har rammeavtaler med Oslo kommune om drift av disse tjenestene og har levert tilbud i konkurranse om ny rammeavtale om dagsenter-tjenester for mennesker med utviklingshemming.
Men konkurransegrunnlaget setter to krav som stiftelsen er sterkt uenig i: Krav om at dagsenteret skal holde åpent julaften, romjul og nyttårsaften og oppdragsgiver Velferdsetatens krav om nullutslippsbiler.
– Vi kan jo ikke bare skrote de nesten nye spesialbilene våre. Men fra april vil dette være et krav, ellers får vi dagbøter.
Derfor har ledelsen ved Radarveien flere ganger spilt inn urimeligheten i dette kravet til politikerne i Oslo bystyre.
Olsen er redd dette betyr slutten på kjøring til ulike aktiviteter – det være seg lunsjturer, dagsturer eller kjøring for å roe ned brukere. Dette er bilturer mange brukere setter pris på i dag.
Mange av brukerne krever ekstra omsorg og har en-til-en-pleie eller mer. Da er ikke offentlig kommunikasjon et godt alternativ.
Bilene er heller ikke lett å selge, siden de er spesialbygde for tunge rullestoler og avstand og posisjonering med tanke på brukere som kan utagere.
– Det må da være mulig å bruke skjønn og kunne bruke bussen fram til vi har et godt alternativ, sier Olsen.
Betaler for noe de ikke får
Nå er konkurransegrunnlaget under forhandling igjen og utfordrer Radarveiens drift og miljøinnsats. Selv om konkurransen nå er utlyst og snart skal sluttføres, mener stiftelsen at det er rom for å gjøre endringer. De deltok på innspillsmøte i midten av oktober med en presentasjon av arbeidet og kunne svare på direkte spørsmål fra helse- og sosialutvalget.
Før Radarveiens innspill, startet møtet i helse- og sosialutvalget med at Siavash Mobasheri (Rødt) ba byråd for helse, Saliba Andreas Korkunc (H), orientere om forhandlingene.
Korkunc svarte at bydelen i dag betaler ordinær dagsenterpris selv om tilbudet ikke er der – i praksis at den betaler for et tilbud innbyggerne ikke får. Dagsentre skal holdes åpent alle dager, bortsett fra helligdager, fire planleggingsdager og tre uker med ferieavvikling fra april – når ny rammeavtale er på plass.
I tillegg er det en sentral føring i Oslo kommune at alle virksomheter skal følge standard klimamiljøkrav. Siden det ikke stilles krav om transport i tjenesten, er dette kostnader som skal regnes inn i fastprisen.
I en henvendelse til de ulike partienes bystyregrupper skriver de tillitsvalgte ved Stiftelsen Radarveien at de ansatte følger tariffområdet til KS, under Virke HUK-avtalen. Det betyr at ansatte som jobber i private, ideelle tjenester har lavere lønn enn de som jobber for Oslo kommune.
Ved forrige kontraktsignering mistet de påskefri, og nå står også julefrien i fare. Dette mener de ansatte er demotiverende og faglig uforsvarlig for brukerne, som er avhengig av stabilitet og forutsigbarhet.
Ledelsen ved Stiftelsen Radarveien peker på at bydelene betaler en fast pris per måned. Ifølge dem burde prisen gi fri både påske og jul. Radarveien har bedt om innsyn i prismodellen, men har ikke fått det. Deres representanter mener derfor at byrådens argumentasjon verken kan bekreftes eller avkreftes.
Vil gjøre unntak
Selv om konkurransen som er utlyst snart sluttføres, mener Stiftelsen Radarveien at det fortsatt er rom for å gjøre endringer.
De viser til at flere ideelle stiftelser også har spilt inn at de mener det bør være fri i jul og påske og at kravet til nullutslippsbiler er altfor strengt.
Julianne Ofstad (Frp), varaordfører i Oslo, er av dem som har reagert etter at de fikk brev fra Stiftelsen Radarveien.
VIL SIKRE LIK ORDNING: Julianne Ofstad (Frp), varaordfører i Oslo bystyre, mener det må være mulig å løse opp i flokene og rigide regler og ikke straffe Radarveien økonomisk.
Oslo kommune/Sturlason
Hun mener det må være mulig å løse opp i flokene. Nullutslippsbiler synes hun høres ut som et urimelig krav og er symbolpolitikk hvor unntak må kunne gjøres.
– Når det ikke finnes biler som tilfredsstiller kravene Stiftelsen Radarveien har slik at brukerne ikke kan benytte tilbudet, er reglene for rigide. Det må være mulig å gjøre unntak her.
Når det gjelder julefri, forstår hun argumentene om at dette er et gode i et yrke preget av høy turnover og gjør det mulig å rekruttere og beholde ansatte og heller ikke stresse brukerne.
– Det må være mulig å gå tilbake og sikre dem en lik ordning som den de har i dag og ikke straffe dem økonomisk, mener varaordføreren.