Regjeringen innfører løyvekrav for varebiler
NYE KRAV: Den som vil drive godstransport med varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn, må fra neste år ha et eget løyve.
Ole Palmstrøm
Fra 1. januar neste år blir det innført løyvekrav for varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
Målet med tiltaket er å sikre en trygg og seriøs transportnæring med gode lønns- og arbeidsvilkår, opplyser Samferdselsdepartementet torsdag morgen.
– Løyvekravet har som mål å fremme like konkurransevilkår og seriøsitet i bransjen. Med innføringen følger vi opp enda et tiltak i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Dette styrker det seriøse arbeidslivet, også i en del av transportbransjen som mer eller mindre har vært uregulert, supplerer arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap).
Ved å innføre et nasjonalt løyve er man ikke bundet av EØS-rettens regler, og man kan fastsette nasjonale krav. For eksempel kan vektgrensen endres til under 2,5 tonn dersom aktører skulle forsøke å omgå reglene ved å benytte seg av lettere varebiler eller personbiler for å unngå løyveplikt.
Frp reagerer sterkt på løyvekravet, som de mener er et eksempel på hvordan regjeringen vil gjøre hverdagen vanskeligere for både bedrifter og folk.
– Det finnes ikke noe fornuftig grunnlag for å innføre dette løyvekravet. Samferdselsminister fra Ap gjør med dette hverdagen for næringslivet mer vanskelig, dyrt og byråkratisk, uten mål og mening. Hvis Frp får innflytelse etter valget, lover jeg å arbeide for at dette kravet ikke blir innført neste år, sier Frps Frank Sve.
(©NTB)
vaktsjef@ntb.no