Kunstig intelligens
Roboter tar over for folk i Posten: – Som å snakke med en vegg
SELVBETJENING: Robot-genererte svar skal erstatte menneskelig kundeservice. I fjor resulterte robotenes inntog i at 44 årsverk ble kuttet.
Posten Norge
Posten feiret nylig at avdelingen for digital automatisering i fjor erstattet 44 årsverk med roboter. Men kunder er ikke like fornøyd.
alf@lomedia.no
Digital Automatisering feirer to millioner løste saker, står det å lese i en pressemelding fra Posten. Videre heter det at automatiseringen bare vil skyte fart og omfatte flere felt i konsernet.
I februar nådde robotene til Digital Automatisering en milepæl med to millioner robot-løste saker – kun fire måneder etter at de passerte én million løste saker.
– Rask vekst øker kravene til servere og databaser, og en full oppgradering i 2023 skal gjøre oss klare for videre vekst, sier Ingrid Kristensen, leder for avdelingen.
Hun mener teknologien er et viktig hjelpemiddel for å effektivisere og løse forretningsutfordringer på en rask og smidig måte.
– Vi jobber allerede med å tilrettelegge for nye verktøy som gjør at vi kan løse flere oppgaver, sier Kristensen.
Velferdsteknologi: Kan roboten Eve være løsningen på bemanningskrisa i helsevesenet?
– Som å prate til en vegg
Kristoffer Gromsrud i Bring Courier and Express forteller at det bare tok seks uker fra ideen til dataprogrammet var unnfanget til prototypen sto klar.
Han sier at løsninger som krever liten grad av programmering, gir store muligheter for å digitalisere manuelle og arbeidskrevende prosesser.
Og antyder dermed at roboter vil erstatte langt flere stillinger i tiden framover.
Samtidig tyder mye på at brukerne foretrekker folk foran chatboter.
En av dem er Kari Hoff i Brumunddal. Hun er daglig leder ved YX-stasjonen i sentrum, og ble fortvilet da Postens postkasse på bensinstasjonen ble kjørt ned av en bil.
Saken fortsetter under bildet.
Chatbot-en var ikke til hjelp for Kari Hoff i Brummundal. – Nei, man får jo ikke svar. Det er som å snakke til en vegg, sier hun til Ringsaker Blad. (skjermdump)
Faksimile
Hun forsøkte i en måned å få Posten Norge til å erstatte den ødelagte postkassen, og ikke minst tømme den.
– Det var masse post i den, trolig verdifull eller viktig post til folk og bedrifter, sier hun til Ringsaker blad.
Men det var umulig å få tak i noen hos Posten.
– Jeg kom bare til chatboter. Det er for dårlig. Å forholde seg til chatteroboter er som å prate til en vegg. Du får jo ingen svar, sier hun til lokalavisen.
– Slik skal det ikke være, medgir Matilda Adelborg, pressesjef i Bring.
Enden på visa ble at de YX-ansatte dyttet postkassa i fanget på et bud som var innom.