SELVBETJENING: Robot-genererte svar skal erstatte menneskelig kundeservice. I fjor resulterte robotenes inntog i at 44 årsverk ble kuttet.
Posten Norge
alf@lomedia.no
Digital Automatisering feirer to millioner løste saker, står det å lese i en pressemelding fra Posten. Videre heter det at automatiseringen bare vil skyte fart og omfatte flere felt i konsernet.
I februar nådde robotene til Digital Automatisering en milepæl med to millioner robot-løste saker – kun fire måneder etter at de passerte én million løste saker.
– Rask vekst øker kravene til servere og databaser, og en full oppgradering i 2023 skal gjøre oss klare for videre vekst, sier Ingrid Kristensen, leder for avdelingen.
Hun mener teknologien er et viktig hjelpemiddel for å effektivisere og løse forretningsutfordringer på en rask og smidig måte.
– Vi jobber allerede med å tilrettelegge for nye verktøy som gjør at vi kan løse flere oppgaver, sier Kristensen.
Velferdsteknologi: Kan roboten Eve være løsningen på bemanningskrisa i helsevesenet?
– Som å prate til en vegg
Kristoffer Gromsrud i Bring Courier and Express forteller at det bare tok seks uker fra ideen til dataprogrammet var unnfanget til prototypen sto klar.
Han sier at løsninger som krever liten grad av programmering, gir store muligheter for å digitalisere manuelle og arbeidskrevende prosesser.
Og antyder dermed at roboter vil erstatte langt flere stillinger i tiden framover.
Samtidig tyder mye på at brukerne foretrekker folk foran chatboter.
En av dem er Kari Hoff i Brumunddal. Hun er daglig leder ved YX-stasjonen i sentrum, og ble fortvilet da Postens postkasse på bensinstasjonen ble kjørt ned av en bil.
Saken fortsetter under bildet.
Chatbot-en var ikke til hjelp for Kari Hoff i Brummundal. – Nei, man får jo ikke svar. Det er som å snakke til en vegg, sier hun til Ringsaker Blad. (skjermdump)
Faksimile
Hun forsøkte i en måned å få Posten Norge til å erstatte den ødelagte postkassen, og ikke minst tømme den.
– Det var masse post i den, trolig verdifull eller viktig post til folk og bedrifter, sier hun til Ringsaker blad.
Men det var umulig å få tak i noen hos Posten.
– Jeg kom bare til chatboter. Det er for dårlig. Å forholde seg til chatteroboter er som å prate til en vegg. Du får jo ingen svar, sier hun til lokalavisen.
– Slik skal det ikke være, medgir Matilda Adelborg, pressesjef i Bring.
Enden på visa ble at de YX-ansatte dyttet postkassa i fanget på et bud som var innom.
TROR PÅ NESTE GENERASJON: Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell. - Det nytter ikke å endre de som allerede er der ute. Vi må gripe fatt i de som er under utdanning og sørge for at de får den kompetansen som trengs.
Anita Arntzen
ETTERLYSER OPPKLARING: Tydeligere retningslinjer ville vært bra både for ansatte og brukere ved sykehjem, mener professor i sykepleie Siren Eriksen.
Martin Lundsvoll / Aldring og helse
SVELGET UNNA: Strandavatnet rommer 554 millioner kubikkmeter vann. Det var det god bruk for da "Hans" buldret i vei. Vedlikeholdsarbeiderne Torbjørn Haugo og Jan Egil Grue inspiserer. Til høyre i bildet ses overløpet der det bare er centimetere igjen.
Werner Juvik
HYLLET FOR ÅPENHET: F.v. Hjelpepleier Elisabeth Andersson, og sykepleierne Svanhild Furre Johannessen og Linda Hellesø fikk Flaviusprisen under Åpenhetsseminaret på Pressens Hus i Oslo torsdag 21. september.
Marte Bjerke
– Det er ingen naturlov at Arbeiderpartiet bare kan ta noen grep og bli største parti igjen. Men det er heller ingen naturlov at partiet skal gjøre dårlige valg, sier partisekretær Kjersti Stenseng. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Helse- og sosialtjenester, samt undervisning, sto for drøye 55 prosent av nedgangen i antall jobber.
Frøydis Falch Urbye