JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ruter og Unibuss tar grep for å hindre nytt busskaos i Oslo i vinter

KAOS: Ruter og Unibuss mener de skal klare å unngå det samme kaoset i år.

KAOS: Ruter og Unibuss mener de skal klare å unngå det samme kaoset i år.

Rodrigo Freitas / NTB

Sist vinter gikk elbussene i Oslo tomme for strøm, og mange busser spant på glatta. Ruter mener de er bedre rustet før vinteren i år.

2024091109355320240911130120

I januar førte kraftig snøfall og kulde til at busstrafikken i Oslo ble lammet.

To Unibuss-kontrakter var spesielt hardt rammet. Selskapet drifter 183 Solaris-busser i indre by og 76 MAN-busser i Oslo nordøst.

Nå sier Ruter og Unibuss til NRK at de har tatt grep for å hindre nytt kaos til vinteren. Unibuss skal installere varmeapparater drevet av biodiesel på alle bussene i indre by, slik at ikke batteriet i elbussene tappes så raskt på de kalde dagene.

– På de virkelig kalde dagene så vi at rundt 50 prosent av alt energiforbruk kun gikk med til oppvarming av kupeen i bussen, sier Glenn-Ivar Gaalaas, som er leder for flåte og infrastruktur i Unibuss.

MAN-bussene har ikke plass til en slik tilleggsbrenner, men får i stedet en ekstra batteripakke.

Gaalaas sier at de også har korrigert programvaren på bussenes antispinn-funksjonalitet, slik at de ikke skal spinne like mye på glatta som de gjorde i fjor.

(©NTB)

anders.r.christensen@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
KAOS: Ruter og Unibuss mener de skal klare å unngå det samme kaoset i år.

KAOS: Ruter og Unibuss mener de skal klare å unngå det samme kaoset i år.

Rodrigo Freitas / NTB

I januar førte kraftig snøfall og kulde til at busstrafikken i Oslo ble lammet.

To Unibuss-kontrakter var spesielt hardt rammet. Selskapet drifter 183 Solaris-busser i indre by og 76 MAN-busser i Oslo nordøst.

Nå sier Ruter og Unibuss til NRK at de har tatt grep for å hindre nytt kaos til vinteren. Unibuss skal installere varmeapparater drevet av biodiesel på alle bussene i indre by, slik at ikke batteriet i elbussene tappes så raskt på de kalde dagene.

– På de virkelig kalde dagene så vi at rundt 50 prosent av alt energiforbruk kun gikk med til oppvarming av kupeen i bussen, sier Glenn-Ivar Gaalaas, som er leder for flåte og infrastruktur i Unibuss.

MAN-bussene har ikke plass til en slik tilleggsbrenner, men får i stedet en ekstra batteripakke.

Gaalaas sier at de også har korrigert programvaren på bussenes antispinn-funksjonalitet, slik at de ikke skal spinne like mye på glatta som de gjorde i fjor.

(©NTB)

anders.r.christensen@ntb.no