JA TIL MER FRUKT: Astrid Solem har fått sei til middag. Ved hjelp av appen som fagarbeider Turid Halkjær viser fram, skal de to jobbe sammen for et sunnere kosthold med mindre søtsaker på menyen.
Werner Juvik
Ingeborg Vigerust Rangul
ingeborg.rangul@fagbladet.no
En app på nettbrettet forteller Astrid Solem om hun har spist nok mat og drukket nok væske.
– Se her. Dette er bare tomme kalorier, sier fagarbeider Turid Harkjær til beboer Astrid Solem.
Og Astrid er enig, men det er ikke alltid så enkelt å si nei til fristelser. De har tatt fram nettbrettet og kikker på bilder.
Turid har som mål å få Astrid til å spise nok sunn mat, og heller hoppe over kjeks, sjokolade og favoritten munker, som en hyggelig nabo ofte kommer innom med.
Astrid bor alene i en trygdebolig med flere daglige tilsyn fra hjemmesykepleien. Hun lager frokosten sin selv og får middagen servert fra kjøkkenet. Deretter blir det mye snop.
Turid og Astrid kikker på bilder på nettbrettet. Svinesteiken på bildet frister.
– Skal vi late som om det er søndag og spise svinesteik?
De trykker på figuren på appen og ser hvordan figuren langsomt fylles opp med mat, men får litt for lite væske.
Latteren runger når kaffe med litt melk ikke finnes, og Astrid må godta kaffe med fløte.
Små drypp med motivasjon
– Men hva skjer hvis jeg spiser en banan eller et eple på formiddagen? spør Astrid.
Etter litt leting, forklarer Turid at da er det bare å trykke på fruktknappen.
– Dette er interessant, sier Astrid, som lover å bestille mer frukt og yoghurt fra butikken og kanskje litt mindre godsaker.
– Nå blir det spennende å se om vi klarer å gjøre små endringer, sier Turid idet hun forlater trygdeboligen.
– Vi må la det dryppe litt informasjon og motivasjon hver dag.
FYLL OPP FIGUREN: Når figuren på appen har fått nok mat og drikke, reagerer den med jubel og klappsalver. Ingen pekefinger hvis kjeks trumfer appelsin en dag.
Werner Juvik
GPS og trygghetsalarmer
Stadig flere kommuner prøver ut velferdsteknologi. Velferdsteknologi er samlebetegnelsen for teknologi som skal hjelpe folk i hverdagen. Det kan for eksempel være klokker med GPS som varsler hvor brukeren befinner seg, trygghetsalarmer eller sensorer som varsler om en person faller.
En rapport fra Nasjonalt senter for e-helseforskning viser at stadig flere kommuner har prøvd ut og tatt i bruk ny teknologi i tjenester til innbyggerne.
Rundt 200 nye kommuner er tatt opp i programmet fra juni 2017 som del av 28 prosjekter som mottar tilskudd fra Helsedirektoratet og Fylkesmannen til å innføre velferdsteknologi.
Trygghet i hjemmet
Tvedestrand kommune er en av mange kommuner som ikke er redd for å ta i bruk velferdsteknologi for å gi sine eldre innbyggere mulighet til å bo lenger hjemme og oppleve en trygg tilværelse.
I virvaret av apper har de valgt Appetitt applikasjon om ernæring – tiltak for helse og trivsel. Et verktøy for helsepersonell for å få eldre til å spise mer og bedre og forebygge underernæring.
– Vi har brukt appen i en prosjektperiode og skal nå bruke den i hjemmesykepleien og på sykehjem framover. Det er viktig å gjøre de eldre bevisst på hva de spiser. De glemmer ofte hvor viktig det er å få i seg nok mat og drikke, forteller Kristin Jeppestøl.
Jeppestøl, som er avansert geriatrisk sykepleier i Tvedestrand, har stor tro på appen for smarttelefoner og nettbrett. Dårlig ernæring er et utbredt problem hos eldre. Appen foreslår måltider og har oppskrifter som eldre selv har testet.
AKTIV ALDRING: Fagarbeider Turid Harkjær i Tvedestrand kommune er ikke redd for å ta i bruk velferdsteknologi som et ekstra verktøy i jobben sin. Ernæring er viktig, appen hjelper henne å visualisere det budskapet.
Werner Juvik
Erstatter ikke de varme hendene
For Kristin Jeppestøl er det viktig at denne appen ikke skal erstatte Turid Harkjær eller noen av de andre ansatte i verken sykehjem eller hjemmetjenesten. Den skal være et ekstra verktøy i ernæringsarbeidet.
– De eldre tror gjerne at de spiser mer enn de faktisk gjør. Får vi brukerne til å spise ordentlig, blir de sterkere og mer oppegående, sier Jeppestøl.
Tvedestrand har en egen ernæringsgruppe som skal bruke appen hos hjemmeboende eldre. De kan få med seg ansatte fra kjøkkenet for å møte pasienter og sammen finne mat som frister.
Tidligere gikk noen av de eldre i butikken uten handleliste og glemte egentlig hva de skulle ha, men etter at de startet med denne måten å bevisstgjøre brukerne på mat, har de begynt å lage handleliste.
Appen er designet for å være intuitiv for de eldre. De kan sveipe mellom bilder. Den fokuserer ikke på kalorier, men figuren som fylles opp og visualiserer dermed hva den eldre får i seg i forhold til behovet. Det kommer ingen pekefinger hvis det blir for mye søtt.
Viktige apper i eldreomsorgen
Litt over halvparten av kommunene i Norge har prosjekter for velferdsteknologi på gang.
Økt trygghet, selvstendighet/mestring og økt innsikt/kunnskap om egen sykdom er gevinster. I tillegg rapporterer kommuner om økt frihet og økt aktivitetsnivå med mobil trygghetsalarm, varslings- og lokaliseringsteknologi samt «helsesjekk».
• Varslings – og lokaliseringsteknologi (GPS):
GPS-sporing
Mange personer med demens kan opprettholde selvstendigheten, nyte friheten og fortsette med uteaktiviteter til tross for sykdommen. For de pårørende er teknologien betryggende, og på sykehjem og omsorgsboliger opplever man færre konflikter og bruker mindre ressurser på å avlede og holde ro. Appen kan sette opp et område hvor brukeren ikke skal spores. Hverken sykehjem eller pårørende skal sitte og kunne følge personen hele tiden.
• Elektroniske dørlåser (e-lås)
eLås til brukere av hjemmetjenesten og brukere som har trygghetsalarm. Øker sikkerheten for bruker og sikrer rask tilgang til boligen for hjemmetjenesten når brukeren trenger besøk. Døren åpnes via blåtann fra hjemmetjenestens mobiltelefon gjennom journalsystemet. Dette sikrer at det kun er ansatte i hjemmetjenesten med tilgang til journalopplysninger som har tilgang til å komme inn i boligen.
• Digitalt tilsyn natt
Innbyggere med nedsatt syn, bevegelighet og/eller balanse og som «vandrer» om natten, er særlig utsatt for fall. Digitalt tilsyn innebærer ulike sensorløsninger for å registrere og varsle brukers bevegelser utenfor «normalt aktivitetsmønster» på nettene. Det kan være bevegelsessensorer som registrerer fravær fra seng, lyssensorer, fall- og fuktsensorer o.l. Digitalt tilsyn kan også, etter samtykke, omfatte bildeoverføring med eller uten lyd.
• Tryggi
En applikasjon på mobilen som gjør det mulig for pårørende å få oppdateringer om status på den digitale trygghetsalarmen og beskjed om noe skulle skje. Den er koblet til den digitale trygghetsalarmen. Den kan også koble røykvarslere og andre sensorer i hjemmet til trygghetsalarmen.
• Teknologiske verktøy for sosial kontakt
Sensio velferdsapp
Appen har en kalender og er utviklet for å gi økt sosial deltakelse for brukere og enkel felles administrasjon for kommunenes ansatte. Via nettbrettet kan brukeren holde orden på dagen, kommunisere med ansatte, se på bilder, lese nyheter, se på videoer, tv, radio, sjekke været, skype med pårørende og ringe internt.
• Memoria
Et system for omsorg og kommunikasjon der brukerens livshistorie står i fokus. Appen skal legge til rette for lavterskel kommunikasjon mellom omsorgstjenesten og pårørende, slik at det positive som skjer i hverdagen kan deles gjennom bilder og beskjeder.
• Nyby
Appen skal gjøre det lettere å sette folk med ulike velferdsbehov i direkte kontakt med de riktige ressursene. For eksempel kan appen koble en pensjonist med krav på hjemmehjelp direkte opp mot omsorgsarbeidere og frivillige. En besøksvenn kan kobles opp mot ressurssterke pensjonister, Nav-brukere på aktivitetsplikt, nabolag, og organisasjoner.
• Avstandsoppfølgingsteknologi
Elektronisk medisineringsstøtte
Dette omfatter både elektroniske multidosedispensere og elektroniske rondell-løsninger hvor pillene legges manuelt inn i en karusell med kamre. Til forhåndsinnstilte tider varsles bruker ved lyd og/eller blinkende lys når medisinen skal tas. Erfaringene viser at elektronisk medisineringsstøtte gjør bruker uavhengig av besøk fra hjemmesykepleien for å ta medisiner, gir bedre egenmestring og bedre livskvalitet. Erfaringer viser også færre medisineringsavvik.
• Hjemmehemodialyse
Hjemmedialyse som måler vekt og blodtrykk, og der verdiene sendes automatisk til sykehuset. I tillegg sender pasientene inn væskemålinger til sykehuset gjennom en app. Appen har vært i pilot med brukerne siden våren 2018.
Hva vet appen om deg?
Mobilapplikasjoner er et marked i kraftig vekst. Appene kan være morsomme, praktiske og enkle å bruke. Mange apper inneholder store mengder personopplysninger, ofte uten at brukeren selv er klar over det. Derfor er det viktig å passe på.
– Brukerne godtar for mye. De må bli mer kritiske til appers tilgang til opplysninger, sier Atle Årnes, fagdirektør teknologi i Datatilsynet.
Datatilsynet kartla i 2011 personvernutfordringer knyttet til mobilapplikasjoner.
Årnes var med og laget rapporten og forteller at den er like aktuell i dag.
– Det er mange ting vi bør se etter når vi skal installere apper. Det er veldig viktig at det står hvordan personvernet håndteres. Og i hvilket land og lovverk, sier Årnes.
Hvem er ansvarlig for appen, hvordan er personvernerklæringen og hvilket nettsted fins det mer informasjon på? Dette er Årnes’ tre absolutte forholdsregler.
Noen apper spyr ut reklame, andre kan stjele pengene dine. De kan få tak i innholdet i telefonboken og se hvem vennene dine er, og hvorfor trenger en app tilgang til bildene dine? Apper ber om tilgang til personopplysninger, men informerer ikke alltid om hva opplysningene skal brukes til og hvorfor.
– Installerer du en app som ber om vekt og alder, er det en fordel at du lett kan lese hvorfor i personvernerklæringen.
Dette er velferdsteknologi
• Et samlebegrep på felt for teknologi som brukes i helsesektoren.
• Brukes om teknologi som kan bidra til økt trygghet, sikkerhet, selvstendighet og livskvalitet gjennom varsling ved fall, risikofylt vandring, brann, sengevæting, vannlekkasje, etc.
• Teknologi kan gi støtte og økt hverdagsmestring gjennom daglig støtte, hukommelse, planlegging, struktur, hverdagsaktivitet og tilrettelegge for økt sosial aktivitet.
• Erfaringer viser at velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene i kommunene.
Kilde: forskning.no, Helsedirektoratet
Råd til app-brukere
• Bruk apper, men vær kritisk til hvilke du installerer. Finn ut hvem som er ansvarlig for appen og hvilken informasjon den trenger.
• Still spørsmål til hvorfor de trenger tilganger du ikke forstår at appen trenger.
• Gå gjennom appene dine med jevne mellomrom. Hvis du har apper du ikke bruker, bør du avinstallere dem.
• Sørg for å oppdatere appene dine. En app som ikke er oppdatert, kan ha sikkerhetshull det er mulig å utnytte.
Kilde: Datatilsynet
{"424979":{"type":"s","url":"/image-3.424979.c46d1ef5d7","cap":"AKTIV ALDRING: Fagarbeider Turid Harkjær i Tvedestrand kommune er ikke redd for å ta i bruk velferdsteknologi som et ekstra verktøy i jobben sin. Ernæring er viktig, appen hjelper henne å visualisere det budskapet. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424980":{"type":"m","url":"/image-3.424980.61614.daab82a205","cap":"FYLL OPP FIGUREN: Når figuren på appen har fått nok mat og drikke, reagerer den med jubel og klappsalver. Ingen pekefinger hvis kjeks trumfer appelsin en dag.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"62","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"Velferdsteknologi","closed":true,"place":"Astrid bor alene i en trygdebolig med fl"},{"type":"f1","title":"Råd til app-brukere ","closed":true,"place":"Små drypp med motivasjon"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f4","title":"Viktige apper i eldreomsorgen ","closed":true,"place":"Trygghet i hjemmet"},{"type":"f1","title":"Hva vet appen om deg?","closed":true,"place":"Erstatter ikke de varme hendene"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}