Bestiller fra omstridt selskap
Selskapet driver stort på Vestbredden. Nå skal de levere nye t-banevogner i Oslo
IKKE FLERE: Ola Floberg og ledelsen i OSA da de nye trikkene fra CAF kom til Oslo. I mellomtiden har CAF blitt dypt involvert i bybaneprosjekt på okkupert land på Vestbredden. OSA mener Oslo indirekte legitimerer bosetningene ved nye ordre til CAF.
Werner Juvik
Det spanske selskapet CAF får et nytt oppdrag til flere hundre millioner kroner i Oslo. Det til tross for sterk kritikk etter at CAF påtok seg å bygge omstridte trikkelinjer på Vestbredden.
ola.tommeras@fagbladet.no
Etter at CAF tok på seg prosjektet Jerusalem Light Train, har blant annet Storebrand trukket sine investeringer ut av selskapet. CAF legger både linjer, leverer materiell og kommunikasjonssystemer og skal forestå framtidig vedlikehold.
– Uforståelig at Sporveien i Oslo gjør ny avtale med selskapet, sier AU-medlem Svend Morten Voldsrud i Fagforbundet.
Jerusalem Light Train er et omstridt prosjekt med tre bybaner mellom de israelske bosettingene på Vestbredden og Jerusalem. Bosettingene er fastslått ulovlige gjennom en rekke FN-resolusjoner og Den internasjonale domstolen i Haag.
Israels trikkeprosjekt mellom bosettinger og Jerusalem
Det er tragisk at Oslo kommune med dette blir indirekte involvert i legitimering av ulovlig okkupasjon.
Ola Floberg, leder OSA
CAF i Israel og Vestbredden
• Det har vært sterke protester mot CAF på grunn av deres omstridte engasjement på Vestbredden. Storebrand trakk denne måneden sine investeringer ut av selskapet på grunn av dette.
• CAF legger trikkelinjer i prosjektet Jerusalem Light Rail, som skal forbinde de israelske bosettingene på Vestbredden med Jerusalem.
• I tillegg til trikkelinjer, er CAF medleverandør av trikkevogner, signalsystem, kommunikasjonssystemer og skal stå for framtidig vedlikehold.
• De tre trikkelinjene i prosjektet vil ha totalt 130 stopp, hvorav 123 er for å gi israelske bosettere direkte forbindelse til Jerusalem.
• CAF er samme selskapet som har levert nye trikker til Oslo, men det var før selskapet engasjerte seg i det israelske prosjektet på Vestbredden.
PROTESTERER: Leder av OSA, Ola Floberg, mener Sporveien i det minste må legge press på CAF for å få dem ut av prosjektet på Vestbredden og Jerusalem.
Ola Tømmerås
– Legitimerer okkupasjon
I Oslo Sporveiers arbeiderforening (OSA) er nyheten om at CAF skal levere nye t-banevogner møtt med protester. OSA og ansatte var med på å utarbeide og bestille nytt trikkemateriell fra CAF. Det var imidlertid før CAF gikk tungt inn i det israelske prosjektet som binder bosettinger på Vestbredden sammen med Jerusalem.
I en uttalelse fra fagforeningen heter det: "I lys av det pågående folkemordet som skjer i Gaza og den økende volden og fortrengningen av palestinere på Vestbredden, så mener OSA at det palestinske folket blir brutalt dehumanisert og sviktet."
Foreningen påpeker også at norsk UD fraråder samarbeid med selskaper som operer i de ulovlige bosetningene.
NYTT: Onsdag sendte Sporveien i Oslo ut denne illustrasjonen av de nye t-banevognene som skal bestilles.
Illustrasjon Sporveien/CAF
Må trekke seg ut
OSA krever at Oslo kommune og Sporveien legger press på CAF om å trekke seg ut av okkuperte områder i Palestina.
CAF har tidligere avvist krav fra fagforeninger om å gå ut av prosjektet for israelske bosetninger på Vestbredden.
Normaliserer annektering
Storebrand er Norges største fondsforvalter etter Oljefondet. Tidlig i mai informerte selskapet om at de trekker seg ut av CAF på grunn av engasjementet på Vestbredden.
Storebrand mener prosjektet er problematisk fordi israelske myndigheter legger trikkelinjene slik at de binder de store og folkerettsstridige israelske bosetterbyene rundt Jerusalem sammen med sentrum av byen, skrev Frifagbevegelse.
Trikkenettet «normaliserer annekteringen av Øst-Jerusalem til resten av Israel», skrev Storebrand i begrunnelsen for ekskluderingen av CAF.
Nytt t-baneprogram
Direktør for Sporveien, Birte Sjule, slapp nyheten om Sporveiens nye t-baneprogram på en pressekonferanse onsdag ettermiddag. Det inkluderer nye vogner, ny Majorstua stasjon, nye kommunikasjonssystemer (CBTC) og Fornebubanen.
I forbindelse med satsingen blir det behov for 20 nye t-banesett. Dette blir altså bestilt fra CAF.
– CAF er beste tilbyder på både pris og kvalitet, opplyser hun på pressekonferansen.
Fagbladet oppdaterer med kommentarer.
Uforståelig at de gjør dette
– Det er uforståelig at Oslo Kommune og Sporveien ikke følger regjeringens frarådning om å handle med næringsvirksomhet som bidrar til å opprettholde de folkerettsstridige israelske bosetningene. Her bør de ansvarlige politikerne i Oslo våkne, sier AU-medlem i Fagforbundet, Svend Morten Voldsrud.
Han forteller at Fagforbundet lenge har vært kritisk til CAFs virksomhet på okkuperte områder på Vestbredden.
– Vi advarer sterkt mot å handle med selskaper som bidrar til den folkerettslige okkupasjonen og undertrykkelse av det palestinske folk, kommenterer han.
Fagbladet følger opp med kommentarer.
20 prosent flere avganger. 140 millioner reiser
Det skal satses på t-bane i Oslo. Nå kommer 20 splitter nye togsett.
Sporveisdirektør Birte Sjule var mest opptatt av å presentere den storstilte nye satsingen på t-banen, da planene ble lagt fram i trikkestallen på Ryen, onsdag ettermiddag.
STOLT: Direktør Birte Sjule kunne stolt fortelle om storsatsing på t-banen.
Anita Arntzen
Om den kritiserte leverandøren, spanske CAF, sier Sporveien kun at det er en stor og solid leverandør, som leverte det beste tilbudet på kvalitet og pris.
De nye vognsettene skal leveres fra år 2027. I 2029 åpner Fornebubanen. Der vil passasjerer kjøre med nye vognsett fra CAF, men vognsettene skal brukes på hele t-banenettet.
T-banen økte i fjor antall reisende fra 101 millioner i 2022 til 112 millioner, og det er ventet sterk vekst frem til 2030.
– Viktige bidragsytere for å kunne øke antall avganger er Fornebubanen, nytt signal- og sikringssystem (CBTC), og oppgradert Majorstuen stasjon. I 2030 skal T-banen etter planen frakte 30 millioner flere passasjerer enn i dag, opplyser Sporveien i en pressemelding.