Skal gi deg faglig påfyll i en travel hverdag
PÅ LUFTA: Det er rådgiverne Anne-Mari Samskott (t.v.) og Marte Saugestad som sitter bak mikrofonene i Yrkesseksjon helse og sosial sin nye podkast, Fagprat.
Bjørn A. Grimstad
Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet hiver seg på podkastbølgen. Dermed kan du lære noe nyttig om jobben mens du går tur med bikkja.
bjorn.grimstad@fagbladet.no
Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet har lansert en podkast. Den heter Fagprat og som navnet antyder, har den et faglig fokus.
Gjør terskelen lavere
Med rundt 15 minutters varighet skal dette være en podkast man rekker å få med seg i løpet av en travel hverdag, enten det er i bilen, på trikken, på tur eller mens de rydder hjemme, forklarer de som står bak podkasten.
– For mange er terskelen for å dra på kurs veldig høy. Vi tenker at det må finnes andre måter å nå medlemmene på, sier rådgiver og programleder Marte Saugestad, som legger til at podkasten først og fremst er et supplement til annet faglig påfyll.
På tre plattformer
Hittil er det lagt ut tre episoder på plattformene Soundcloud, Spotify og Apple Podcasts. Der kan du lære om yrkeskonkurranser, Fagforbundets ledertreningsprogram og hvordan hjernen til en ungdom fungerer. Deretter slippes en til to episoder i måneden, med både brede og smale temaer.
– Gjennom denne podkasten kan vi nå både de store, men også de smale yrkesgruppene, som for eksempel tannteknikere og personlige assistenter, altså BPA, forteller rådgiver Anne-Mari Samskott, som også er programleder i podkasten.
Veiledning, etikk, mosjon og tannhelse kommer til å være blant de mange temaene de to skal invitere gjester til studio for å snakke om.
De forteller at de har hentet mye inspirasjon fra Rørsla, arbeidslivs-podkasten fra LO Media.
Rir på podkastbølge
Stadig flere bruker podkast som en kanal til informasjon og underholdning, viser tall fra SSB og Medie-Norge.
Mens bare to prosent av Norges befolkning daglig hørte på podkast i 2016, hørte åtte prosent på podkast daglig i 2018.
I 2018 lyttet nesten hver tredje nordmann på podkast i løpet av en måned, ifølge Reuters Institute. Dermed plasserer vi oss litt under snittet i verden.
En bølge av podkaster har de siste årene sveipet over lyd-apper, strømmetjenester og internett. Både organisasjoner, privatpersoner, bedrifter, politiske partier og tradisjonelle mediehus tar til det nye mediet for å komme inn i ørene til folk.
Tallene viser at podkaster er mest populært blant unge mennesker. Det er også disse Fagforbundet håper å nå.
– Mye kunnskap
– Podkast er det store nå. Vi vet at en del yngre medlemmer lytter på podkast. Samtidig håper jeg at flere skal lære seg å bruke det nye mediet, sier Iren Luther, leder for Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.
Luther forteller at hun selv er en ivrig podkast-lytter. I en travel hverdag har man ikke alltid tid eller ork til å lese seg opp på det faglige. Da er terskelen for å sette på en podkast lavere. Hun håper podkasten blir en effektiv måte å nå ut med informasjon til medlemmene.
– Det er utrolig hvor mye kunnskap man kan få om man lytter på podkaster, sier hun begeistret.
Det var på et styremøte i juni i fjor det ble vedtatt at yrkesseksjonen skal satse på podkast.