Skal krav om klimavennlig arbeidstøy stå i tariffavtalen? Dette sier forbundene
TYDELIG: Leder av Handel og Kontor i Norge, Trine Lise Sundnes, mener at tariffavtalene er et viktig verktøy for bærekraftig utvikling.
Ylva Seiff Berge
Forbundet Handel og Kontor har gått i bresjen for å stille spesifikke klimakrav i tariffavtalene, og ønsker å få de andre forbundene med seg. Det må partene vurdere i fellesskap, sier LO.
ida.bing@lomedia.no
yngvil@lomedia.no
Som første forbund har Handel og Kontor (HK) bestemt at klimakrav skal være en del av lønnsoppgjøret.
Fagforbundet er positive
Om HK får med seg de andre forbundene på å stille spesifikke klimakrav er foreløpig ikke avklart, men landets største arbeidstakerorganisasjon, Fagforbundet, er positiv til å ta med seg slike krav.
Leder Mette Nord har allerede vært med på å få inn klimakrav i hovedavtalen med kommunene.
Forbundsleder Mette Nord og Fagforbundet, er positiv til å ta med seg klimakrav inn i tariffoppgjøret.
Leif Martin Kirknes
– Klima- og miljøtiltak som fremmer bærekraftsmålene inngår nå som en del av trepartssamarbeidet mellom arbeidstakerorganisasjonene i kommunen og arbeidsgiverne i KS, sier hun til FriFagbevegelse. Det er resultat av forhandlingene om hovedavtalen fra i fjor.
Dette er eksempler på klimakrav som kan fremmes i tariffavtalene i offentlig sektor:
Kommunene må tilby klimanøytralt arbeidstøy, bruke elbil i tjenesten – noe som blir gjort i stor grad allerede, og tilrettelegge arbeidstiden slik at ansatte kan bruke kollektivtransport til og fra jobb.
Andre eksempler på slike krav som også kan fremmes i privat sektor er at de ansatte skal ha pensjonssparing i grønne fond, bruke klimasertifiserte arbeidsklær eller få støtte til månedskort i kollektivtrafikken.
– Vi skal ikke huskes for at det var på vår vakt havet druket i plast
HK tok avgjørelsen i januar, og forbundsleder Trine Lise Sundnes sa da at det var svært viktig for forbundet å få på plass klimakravene i lønnsoppgjøret til våren.
Det samme budskapet gjentok hun på talerstolen under LOs representantskapsmøte, der LO var samlet for å vedta kravene i årets tariffoppgjør.
– Det er to store utfordringer som står foran oss nå. Nummer én er klimakrisen, som hele jorda og menneskeheten står overfor. Og nummer to, hvordan skal fagbevegelsen håndtere den? Det sa HK-lederen og la til:
p
– Vi skal ikke huskes for at det var på vår vakt havet druknet i plast, at all mark ble skylt bort, eller at unge mennesker mistet framtidshåp. Vi skal huskes for dem som gjør noe. Vi skal være de som sammen med arbeidsgiverne finner løsninger, og bruke de verktøyene vi rår over, nemlig avtalene våre.
Opp til partene å selv vurdere
Trine Lise Sundnes og HK har vært tydelige på at de mener andre forbund kan legge til rette for å stille klimakrav i tariffavtalene.
– Partene må i fellesskap vurdere hvordan tariffavtalene kan bidra til bærekraftig utvikling og samtidig sikre rettferdig fordeling. Det sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, da han presenterte LOs tariffpolitiske uttalelse for årets lønnsforhandlinger.
Tariffvisjonen med de politiske uttalelsene ble enstemmig godkjent under representantskapsmøtet tirsdag. Det vil si at LO har satt som et krav at partene selv må komme fram til hvilke bærekrafts- og klimamål de vil ha med i lønnsforhandlingene.
p
Viktig at LO går foran
Hans Jørgen Kile er konserntillitsvalgt i Stormberg, fra Handel og Kontor. Under representantskapsmøtet var det åpent for debatt, og Kile hadde en klar oppfordring til LOs representantskap.
– Det er viktig at store, kraftige LO er i førersetet, og eier kampen for det grønne skiftet, sa Kile fra talerstolen.
– Vi har trege politikere i regjering i dag. Vi må heve blikket litt. Tenk på effekten hvis varehandelen blir mer klimanøytral. Mange bedrifter har klimaregnskap i dag. Alle bedrifter bør gjøre denne analysen, sa Kile under debatten, og la til:
– Ta gode valg som bedrift, produsent, importør, og forbruker!
Opp til hver og en
– Den tariffpolitiske uttalelsen har ingen spesifikke klimakrav, sier Fellesforbundets leder, Jørn Eggum til FriFagbevegelse.
– Men uttalelsen er at klima skal være en viktig del som diskuteres med arbeidsgiverne på den enkelte bedrift, så hver og en kan gjøre egne klimaregnskap, understreker Eggum.
– Men hvis dere skulle kommet med klimakrav i dag, hva skulle de ha vært?
– For oss gjelder dette utslipp, og det ligger på innkjøps- og transportsiden, og om vi kan lage produktene våre i bedrifter som er enda mer miljøhensiktsmessige, sier Eggum.
Han legger til:
– Våre medlemmer ønsker å jobbe i en bedrift som tar klimaansvar. Det er vi stolte av.
p
Mer forpliktende i en hovedavtale
På spørsmål om klimakrav ikke kun burde inn i hver enkelt tariffavtale, men bli en del av hovedavtalen, er Fellesforbundets leder positiv.
– Uten at vi har hatt en bred diskusjon på dette i forbundet, er det den riktige veien å gå.
– Da hadde vi også fått NHO til å måtte stå bak alle bedriftene som ikke tar klima på alvor. Så det hadde vært mer forpliktende i en hovedavtale, sier Eggum.
Han peker på at det uansett er positivt å sette krav i tariffavtaler, fordi det ofte kan gå videre til hovedavtalen over tid.
– Hovedavtalen skal revideres i 2022, og det kommer til å bli en grønnere kongress enn hva vi har hatt til nå, det er det ikke tvil om.
Må diskuteres internt i industrien
Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi, LOs fjerde største forbund, synes HK sine forslag om krav er interessant, men vil ikke love noe om at de følger etter.
– Jeg har fått en grov skisse over hvordan HK har tenkt kravene, og den er spennende. Men jeg tror dette må gjøres bransjevis.
Alfheim understreker at forbundet hans nå vil bruke tid på å diskutere med arbeidsgiverpartene om hva de kan levere på klimafronten.
– Så jeg kan ikke love at vi vil få det på plass i avtalene nå, det må vi diskutere internt i forbundet og selvsagt med arbeidsgiverne.
p
– Vi må se om vi får på plass noe i år, eller om det blir i framtidige tariffoppgjør der vi kan stille krav til å levere på klima, legger han til.
På spørsmål om hvilke krav som eventuelt kunne vært aktuelle for forbundet å ta med inn i tariffavtalen, viser Alfheim til både transport og arbeidsklær.
– For eksempel å kutte i antall biler man bruker fram og tilbake til jobb, og legge til rette for kollektivtransport og dekke kostnader knyttet til dette. Og krav til type arbeidstøy var også nevnt, her tror jeg vi kan ha bransjer hos oss som kan se på leverandørene av arbeidstøy.
Han legger til:
– Noen ville sikkert tenkt at dette går inn i den store diskusjonen om klima, som for eksempel krav til nedleggelse av arbeidsplasser, men jeg leser ikke det av kravene HK har jobbet med.