Slik blir et nytt bussanlegg til 70 millioner stående ubrukt

TRENGER IKKE ANLEGGET: Unibuss bygde bussanlegg for oppstilling og service av busser for 70 millioner kroner i fjor. Så tapte de neste anbudsrunde. (Bildet er ikke fra anlegget på Brubakkveien)

TRENGER IKKE ANLEGGET: Unibuss bygde bussanlegg for oppstilling og service av busser for 70 millioner kroner i fjor. Så tapte de neste anbudsrunde. (Bildet er ikke fra anlegget på Brubakkveien)

Ola Tømmerås

Et splitter nytt bussanlegg til 70 millioner blir stående ubrukt etter at Ruter la rutetrafikk i Groruddalen ut på nytt anbud. Anbudsvinner har sin egen plan for oppstilling av bussene.

2014030312000020140303075242

ola.tomnmeras@fagforbundet.no

For utenforstående synes det som et ellevilt kaos, bussanbudet for Oslo nordøst. Bestillerselskapet til Oslo og Akershus, Ruter, og byråd for miljø og samferdsel i Oslo understreker imidlertid at alt skal ha skjedd i henhold til regelverket for anbud.

Nytt anbud, ny operatør

Historien starter for ett år siden siden:

Ved forrige årsskifte inngikk Unibuss leieavtale med eieren av Brubakkveien 16 i Groruddalen og satt i gang ombygging av stedet til bussanlegg med verksted og servicefunksjoner for ansatte og opptil 100 busser. Prislappen for arbeidet var på 70 millioner kroner. Noen måneder senere blir anlegget tatt i full bruk for bussene som betjener den folkerike Groruddalen.

Samtidig legges bussrutene ut på nytt anbud. Nå er kommunens eget selskap, Unibuss, for dyre. Anbudet vinnes av Norgesbuss like før jul. De planlegger ikke å leie det nye anlegget, men i stedet parkere bussene i Lørenskog - der selskapet har søkt om å få omgjøre en eksisterende hall til bussdeponi.

1. oktober i år overtar Norgesbuss bussrutene, og da er det ikke lenger bruk for 70 millioner kroners anlegget.

– Noe fundamentalt galt

Like før jul skrev Ruter kontrakt med Norgesbuss der Gamleveien 1 i Lørenskog er avtalt for bussoppstilling. Forutsatt at Lørenskog gir tillatelse til bruksendring mot naboenes protester, så vil de nye bussene som skal betjene Oslo nordøst kjøre fem kilometer ekstra for å parkere i nok et nytt bussanlegg.

Det fikk flere politikere til å kreve byråden inn på teppet på fredag.

Til Groruddalen.no sier gruppeleder for SV, Marianne Borgen, at noe fundamentalt må være galt med hele styringen.

– Her er det mange spørsmål som må stilles, sier Borgen.

– Rot etter opprydning

Så langt Fagbladet har brakt på det rene, ble driftsansvaret for Brubakkveien 16 overført fra Unibuss til det nyopprettede selskapet Bussanlegg AS, samtidig som Ruter forberedte nytt anbud i området. Begge selskapene er datterselskaper av kommunens kollektivkonsern Sporveien AS.

Overføringen av ansvaret for bussanlegget var en opprydning i forhold til anbudsregler. Konsernet ønsket ikke at Unibuss som en av operatørene i konkurranse med privateide selskaper, skulle ha fortrinnsrett med eget bussanlegg.

Dette var i tråd med Ruters ferske strategiplan for bussanlegg i hovedstaden, der det nettopp skisseres et mål om at Ruter via Bussanlegg AS skal tilby operatører anlegg. Dette for å unngå at nye provisoriske anlegg skal anlegges for hver ny anbudsvinner og å få like vilkår ved anbudskonkurransen.

I utlysningen av anbudet forutsettes derimot ikke at anbudsvinner bruker anlegget.

– Må ha klare anbud

– Ruter forvalter offentlige midler, og har ansvar for å lage klare anbud. Derfor ble det ikke forutsatt bruk av anlegget i Brubakkveien, sier pressetalsmann Sofie Bruun i Ruter til Fagbladet.

– På det tidspunktet da anbudet ble lagt ut, var ennå ikke driftsansvaret for Brubakkveien 16 overført fra Unibuss til Bussanlegg AS. Det var blant annet uklart hva leieprisen ville blitt. Dette var et av flere punkter i en totalvurdering som gjorde at Ruter inngikk kontrakt der bussene parkeres i Lørenskog, forklarer hun.

I tråd med strategiplanen

I dag driftes bussanlegget i Brubakkveien 16 av Bussanlegg AS. De leter etter alternativ bruk av det nye anlegget når Ruter bytter operatør.

– Vi har seks anlegg som vi eier selv i tillegg til Brubakkveien. Ideen er at Bussanlegg AS skal levere anlegg til Ruter som operatørene på bussrutene tilbys å leie, forklarer administrerende direktør for Bussanlegg AS, Jan Erik Ruud Olsen til Fagbladet.

– Siktemålet for Brubakkveien var å kunne stille dette anlegget til rådighet for Ruters anbudsprosesser, i tråd med Ruters strategi for bussanlegg, sier han.

– Kom for seint

Direktøren for Norgesbuss, Atle Rønning, vant anbudet med et rimeligere tilbud enn eksisterende operatør Unibuss. Han mener det var praktisk umulig for selskapet å legge inn bruk av Brubakkveien 16 i sitt tilbud.

– Vi fikk tilbud om å bruke anlegget i Brubakkveien, men det kom altfor seint. Da hadde vi allerede laget et tilbud der vi beregner å bruke et eget anlegg på Lørenskog, forklarer han.

Finnes et alternativ

Leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, mener denne pengebruken er en konsekvens av politiske valg.

– Dessverre er det ikke mulig å bli overrasket over nye idiotiavsløringer i forhold til anbud i kollektivtrafikken. Det alvorlige er at idiotien følger av det politiske valget å auksjonere bort driften til selskap som kun har ansvar for egen fortjeneste. Jeg vil minne om at det er fullt mulig med et annet politisk valg. Kollektivtrafikken kan drives i egenregi.

Bussanbudet Oslo nordøst

Oslo og Akershus fylker har alt av rutebusskjøring på anbud.

Anbudet som Norgesbuss vant før jul, har en årlig omsetning på 105 millioner kroner.

Norgesbuss kjøper inn 45 nye busser og anlegger en foreløpig bussparkering i Lørenskog for bussene sine.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy