JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jobben min

EUGIAS-ARBEID: For å åpne opp mer og gjøre det indre havnebassenget Pollen inne i Arendal sentrum mer attraktivt, ryddet kommunen sjøbunnen. Bare kort tid etter var handlevogner, bildekk og sykler hevet uti igjen, til klima- og miljørådgiver Ragnhild Hammers fortvilelse..

EUGIAS-ARBEID: For å åpne opp mer og gjøre det indre havnebassenget Pollen inne i Arendal sentrum mer attraktivt, ryddet kommunen sjøbunnen. Bare kort tid etter var handlevogner, bildekk og sykler hevet uti igjen, til klima- og miljørådgiver Ragnhild Hammers fortvilelse..

Kjell Inge Søreide

Slik jobber en klimarådgiver

Som klima- og miljørådgiver i Arendal kommune har Ragnhild Hammer jobben med å spikre et bredt spekter av tiltak: Alt fra sykkelhotell og lekeplasser til samarbeid med landsbyer i Ghana står på dagsordenen.

ingeborg.rangul@fagbladet.no

Over hele landet er kommunene i gang med et klimaløft. I Arendal begynte løftet for lenge siden. Allerede i 2008 var bystyret enige om at sørlandsbyen skulle bli den første klimanøytrale kommunen i Norge, og ikke lenger bidra til verdens klimagassutslipp.

For å klare å redusere det som finnes av utslipp, kreves enkle, billige, smarte og ikke minst praktisk gjennomførbare løsninger, slik at ansatte og innbyggere endrer sine inngrodde vaner.

Jobben til klima- og miljørådgiver Ragnhild Hammer er å finne disse løsningene. Bak små og store tiltak står hun og oppmuntrer, maser og koordinerer. Dette brenner hun for.

Klimagevinst på glattisen

Nesten 80 prosent av kommunens utslipp kommer fra transport. Derfor er elektriske farkoster en hjørnestein i Arendals klimasatsing. Få minutters gange fra rådhuset, hvor de kommunalt ansatte holder til, har kommunen en egen bilpool med fire elbiler og en hybridbil. Tanken er at de ansatte skal la egen bil stå hjemme og bruke sykkel eller buss til jobb, men ha tilgang til bil når de trenger det på jobben.

ØKNING ANTALL SYKLISTER: Arendal har satt opp sykkeltellere for å se hvor mange som faktisk sykler. Sykkeltellerne bidrar til at syklistene sees og sykkelbyen kan måle effekt på tiltak og utvikling av antall syklister generelt. Håpet er at flest mulig skal sykle året rundt.

ØKNING ANTALL SYKLISTER: Arendal har satt opp sykkeltellere for å se hvor mange som faktisk sykler. Sykkeltellerne bidrar til at syklistene sees og sykkelbyen kan måle effekt på tiltak og utvikling av antall syklister generelt. Håpet er at flest mulig skal sykle året rundt.

Kjell Inge Søreide

– Å redusere utslipp, handler også om hvordan vi selv kommer på jobb. Jeg hadde opplæring i garasjen i en uke da vi startet, og lærte bort alt fra lading til automatgir, sier hun.

Byggdriftere og renholdere var tidlig ute med å kjøre elbiler i Arendal. Før kommunen kom så langt at de byttet ut bilene hos disse to yrkesgruppene, var det prøvekjøring. Tilfeldigvis på en dag med 19 kuldegrader, noe som ikke bød på problemer. For det var viktig at dette måtte gli så smertefritt som mulig for å få de ansatte med seg. Det er mange oppover- og nedoverbakker i Arendal, så batterikapasiteten måtte være god.

– De som nå bruker elbil på jobb, er vant til det og blir mer positive til det privat. Nå skal vi i gang med ny anbudsrunde i 2021. Alle våre leasede kjøretøy skal bli elektriske, forteller rådgiveren.

Nå har kommunen den første elektriske søppelbilen gående på Tromøya og de tre første elbussene er på plass. Det neste er å teste ut elektrisk gravemaskin.

LÆRER I ELBIL: Da elbilene ble tatt i bruk i Arendal, sto klimarådgiver Ragnhild Hammer for opplæring i garasjen i en uke, og lærte bort alt fra lading til automatgir.

LÆRER I ELBIL: Da elbilene ble tatt i bruk i Arendal, sto klimarådgiver Ragnhild Hammer for opplæring i garasjen i en uke, og lærte bort alt fra lading til automatgir.

Kjell Inge Søreide

I tillegg til at klimaet nyter godt av bilpoolen, vises det på budsjettet. Allerede det første året sparte kommunen 200.000 kroner i kjøregodtgjørelse ved å legge til rette for at de ansatte kan la bilen stå hjemme. Den som velger å sykle til avtalene sine, får samtidig sykkelgodtgjørelse på lik linje som om de hadde kjørt bil.

Trygg sykkelparkering

For å få folk til å oppgi den varme bilen på vei til jobb, er gratis parkeringsplasser byttet ut med to sykkelhotell, for trygg sykkelparkering. Hotellet koster fire kroner per parkering, betalt med bank-kort. Slik vet de hvem som bruker parkeringen, noe som er med på å hindre tyverier.

SYKKELHOTELL: For å få folk til å oppgi den varme bilen på vei til jobb, er det bygd to sykkelhotell for trygg parkering av syklene. Ragnhild Hammer bruker bankkort som inngangsbillett til hotellet.

SYKKELHOTELL: For å få folk til å oppgi den varme bilen på vei til jobb, er det bygd to sykkelhotell for trygg parkering av syklene. Ragnhild Hammer bruker bankkort som inngangsbillett til hotellet.

Kjell Inge Søreide

Kommunen har også tilrettelagt for sykkelstier og såkalte «sharrows» hvor bil og sykkel deler på veien. Sykkeltellerne som er satt opp, viser en fin økning. Farten på bilene går ned og trafikkmønsteret har endret seg.

Det prioriteres å brøyte gang- og sykkelveier langs innfartsveiene til sentrum, slik at flere velger å gå og sykle. I to vintre har 20 vinter-syklister testet forholdene og meldt tilbake til kommunen om kvaliteten på brøytingen.

– Det er også lagt til rette for sykkelparkering på skolene. Vi jobber sammen med skolene om hjertesoner hvor biler ikke får kjøre og vi har gå/sykle til skolen-aksjoner for å øke sikkerheten.

Elektrisk til sjøs

Båtbyen Arendal vil ikke bare legge til rette for å elektrifisere kjøretøy til lands. I tillegg til å få på plass landstrøm til cruisetrafikken, er det håp om å elektrifisere de to ferjene til Hisøy og Tromøy.

Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året og er en viktig del av kollektivtransporten mellom de mange øyene.

– Vi vil ha flere passasjerer på ferjene og færre i biler og ønsker oss nullutslippsferjer. Dette er store prosjekt og vi er avhengige av fylkeskommunen for å få til blant annet et felles billettsystem slik at turen går så sømløst som mulig, sier Hammer.

ØNSKER SEG NULLUTSLIPPS-FERJER: Båtbyen Arendal jobber med å elektrifisere kjøretøyene til lands. Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året.

ØNSKER SEG NULLUTSLIPPS-FERJER: Båtbyen Arendal jobber med å elektrifisere kjøretøyene til lands. Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året.

Kjell Inge Søreide

I tillegg til å elektrifisere småbåthavna, skulle kommunen i år arrangert Lydløs - Norges første elbåt-festival. Nå er den flyttet til mai 2021.

– Dette skulle blitt en slags mini-arendalsuke hvor alle besøkende skulle få muligheten til å få oppleve framtidas båtliv.

Sparer og holder varmen

Hvert år siden 2008 har byen laget klimaregnskap, for å vite hvor mye og hvem som bruker hva og hvor, før nye klimaplaner legges.

I tillegg til kutt i transportutslipp, spiller kommunens eiendomsforetak en sentral rolle i disse planene. Siden 2013 er energiforbruket redusert med 13 prosent.

– Vi er enige om temperatur i klasserom, sykehjem og her i rådhuset. Skal husene brukes utenom ordinær arbeidstid og åpningstid, må man gi beskjed. Ellers kan det bli en kald fornøyelse, ler Hammer.

Men ingen skal fryse. Både politikere, tillitsvalgte og arbeidsmiljøutvalg er omforent i arbeidet.

Bilfritt sentrum

I sentrum er det nesten helt stille. Bare duren av en og annen bil høres i suset fra barnestemmene fra barnehagen ute på tur og folk som er ute og går i regn og tåkevær.

Utenfor rådhuset lyser FNs bærekraftmål på en skjerm på veggen med forklaringer og status. På vei ned til ferjekaien på Rådhusbrygga peker Hammer på skiltene som viser sykkelavstand til ulike steder og severdigheter i nærområdet.

{u1}

Bilene hadde lenge byens fineste parkeringsutsikt på Rådhusbrygga. I dag har de måttet vike plassen for lekeplasser og benker. Sentrum er også bilfritt. Handelsstanden fryktet sitt da det ble stengt for gjennomkjøring foran biblioteket og anlagt lekeplass på Torvet, men det har vist seg at lekeplassen tiltrekker seg mange barn og foreldre som nyter godt av både bakerier og kaffebutikker.

For å få enda flere til å ta beina fatt har kommunen merket og kartlagt snarveier, beinveier og en egen trim-byløype i og rundt sentrum.

– Våre klimatiltak skal gjøre Arendal bedre for dem som bor her, for barna og dem som vil etablere seg her. Kommuneplan og klimaplan henger sammen og må være forutsigbart, sier Hammer.

Hammer har mange grønne hatter i en og samme jobb. Hun er koordinator for sykkelbyen Arendal, for FN-byen Arendal, plastrydding på skoler og strendene, Miljøfyrtårnsertifisering, Miljøledelsegruppa og mye mer. Hun søker støtte fra statens klimasatsordning og engasjerer kolleger i arbeidet med å utvikle gode tiltak som reduserer klimautslipp.

Det er mye jobb, men Hammer synes det er verdt det.

– Klima skal ikke være et skjellsord. Klimatiltak må bidra til at vi får byer og bygder som blir triveligere å bo og leve i. Det får vi til. Jeg er optimist. Jeg tror på ungdommen.

Arendals klimakutt

• I 2007 viste kommunens klimaregnskap et samlet utslipp på 7107 tonn. I 2017 var dette redusert med 79, 5 prosent til 1457,5 tonn.

• Hovedvirkemidlene har vært kjøp av strøm med fornybar opprinnelses-garanti, utfasing av oljekjeler og reduksjon av utslipp fra kommunens bilpark. Målet for utslippsreduksjoner var 90 prosent i perioden 2007–17.

• For å kompensere for utslippene, kjøper Arendal kvoter i utlandet.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
ØNSKER SEG NULLUTSLIPPS-FERJER: Båtbyen Arendal jobber med å elektrifisere kjøretøyene til lands. Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året.

ØNSKER SEG NULLUTSLIPPS-FERJER: Båtbyen Arendal jobber med å elektrifisere kjøretøyene til lands. Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året.

Kjell Inge Søreide

EUGIAS-ARBEID: For å åpne opp mer og gjøre det indre havnebassenget Pollen inne i Arendal sentrum mer attraktivt, ryddet kommunen sjøbunnen. Bare kort tid etter var handlevogner, bildekk og sykler hevet uti igjen, til klima- og miljørådgiver Ragnhild Hammers fortvilelse..

EUGIAS-ARBEID: For å åpne opp mer og gjøre det indre havnebassenget Pollen inne i Arendal sentrum mer attraktivt, ryddet kommunen sjøbunnen. Bare kort tid etter var handlevogner, bildekk og sykler hevet uti igjen, til klima- og miljørådgiver Ragnhild Hammers fortvilelse..

Kjell Inge Søreide

ingeborg.rangul@fagbladet.no

Over hele landet er kommunene i gang med et klimaløft. I Arendal begynte løftet for lenge siden. Allerede i 2008 var bystyret enige om at sørlandsbyen skulle bli den første klimanøytrale kommunen i Norge, og ikke lenger bidra til verdens klimagassutslipp.

For å klare å redusere det som finnes av utslipp, kreves enkle, billige, smarte og ikke minst praktisk gjennomførbare løsninger, slik at ansatte og innbyggere endrer sine inngrodde vaner.

Jobben til klima- og miljørådgiver Ragnhild Hammer er å finne disse løsningene. Bak små og store tiltak står hun og oppmuntrer, maser og koordinerer. Dette brenner hun for.

Klimagevinst på glattisen

Nesten 80 prosent av kommunens utslipp kommer fra transport. Derfor er elektriske farkoster en hjørnestein i Arendals klimasatsing. Få minutters gange fra rådhuset, hvor de kommunalt ansatte holder til, har kommunen en egen bilpool med fire elbiler og en hybridbil. Tanken er at de ansatte skal la egen bil stå hjemme og bruke sykkel eller buss til jobb, men ha tilgang til bil når de trenger det på jobben.

ØKNING ANTALL SYKLISTER: Arendal har satt opp sykkeltellere for å se hvor mange som faktisk sykler. Sykkeltellerne bidrar til at syklistene sees og sykkelbyen kan måle effekt på tiltak og utvikling av antall syklister generelt. Håpet er at flest mulig skal sykle året rundt.

ØKNING ANTALL SYKLISTER: Arendal har satt opp sykkeltellere for å se hvor mange som faktisk sykler. Sykkeltellerne bidrar til at syklistene sees og sykkelbyen kan måle effekt på tiltak og utvikling av antall syklister generelt. Håpet er at flest mulig skal sykle året rundt.

Kjell Inge Søreide

– Å redusere utslipp, handler også om hvordan vi selv kommer på jobb. Jeg hadde opplæring i garasjen i en uke da vi startet, og lærte bort alt fra lading til automatgir, sier hun.

Byggdriftere og renholdere var tidlig ute med å kjøre elbiler i Arendal. Før kommunen kom så langt at de byttet ut bilene hos disse to yrkesgruppene, var det prøvekjøring. Tilfeldigvis på en dag med 19 kuldegrader, noe som ikke bød på problemer. For det var viktig at dette måtte gli så smertefritt som mulig for å få de ansatte med seg. Det er mange oppover- og nedoverbakker i Arendal, så batterikapasiteten måtte være god.

– De som nå bruker elbil på jobb, er vant til det og blir mer positive til det privat. Nå skal vi i gang med ny anbudsrunde i 2021. Alle våre leasede kjøretøy skal bli elektriske, forteller rådgiveren.

Nå har kommunen den første elektriske søppelbilen gående på Tromøya og de tre første elbussene er på plass. Det neste er å teste ut elektrisk gravemaskin.

LÆRER I ELBIL: Da elbilene ble tatt i bruk i Arendal, sto klimarådgiver Ragnhild Hammer for opplæring i garasjen i en uke, og lærte bort alt fra lading til automatgir.

LÆRER I ELBIL: Da elbilene ble tatt i bruk i Arendal, sto klimarådgiver Ragnhild Hammer for opplæring i garasjen i en uke, og lærte bort alt fra lading til automatgir.

Kjell Inge Søreide

I tillegg til at klimaet nyter godt av bilpoolen, vises det på budsjettet. Allerede det første året sparte kommunen 200.000 kroner i kjøregodtgjørelse ved å legge til rette for at de ansatte kan la bilen stå hjemme. Den som velger å sykle til avtalene sine, får samtidig sykkelgodtgjørelse på lik linje som om de hadde kjørt bil.

Trygg sykkelparkering

For å få folk til å oppgi den varme bilen på vei til jobb, er gratis parkeringsplasser byttet ut med to sykkelhotell, for trygg sykkelparkering. Hotellet koster fire kroner per parkering, betalt med bank-kort. Slik vet de hvem som bruker parkeringen, noe som er med på å hindre tyverier.

SYKKELHOTELL: For å få folk til å oppgi den varme bilen på vei til jobb, er det bygd to sykkelhotell for trygg parkering av syklene. Ragnhild Hammer bruker bankkort som inngangsbillett til hotellet.

SYKKELHOTELL: For å få folk til å oppgi den varme bilen på vei til jobb, er det bygd to sykkelhotell for trygg parkering av syklene. Ragnhild Hammer bruker bankkort som inngangsbillett til hotellet.

Kjell Inge Søreide

Kommunen har også tilrettelagt for sykkelstier og såkalte «sharrows» hvor bil og sykkel deler på veien. Sykkeltellerne som er satt opp, viser en fin økning. Farten på bilene går ned og trafikkmønsteret har endret seg.

Det prioriteres å brøyte gang- og sykkelveier langs innfartsveiene til sentrum, slik at flere velger å gå og sykle. I to vintre har 20 vinter-syklister testet forholdene og meldt tilbake til kommunen om kvaliteten på brøytingen.

– Det er også lagt til rette for sykkelparkering på skolene. Vi jobber sammen med skolene om hjertesoner hvor biler ikke får kjøre og vi har gå/sykle til skolen-aksjoner for å øke sikkerheten.

Elektrisk til sjøs

Båtbyen Arendal vil ikke bare legge til rette for å elektrifisere kjøretøy til lands. I tillegg til å få på plass landstrøm til cruisetrafikken, er det håp om å elektrifisere de to ferjene til Hisøy og Tromøy.

Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året og er en viktig del av kollektivtransporten mellom de mange øyene.

– Vi vil ha flere passasjerer på ferjene og færre i biler og ønsker oss nullutslippsferjer. Dette er store prosjekt og vi er avhengige av fylkeskommunen for å få til blant annet et felles billettsystem slik at turen går så sømløst som mulig, sier Hammer.

ØNSKER SEG NULLUTSLIPPS-FERJER: Båtbyen Arendal jobber med å elektrifisere kjøretøyene til lands. Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året.

ØNSKER SEG NULLUTSLIPPS-FERJER: Båtbyen Arendal jobber med å elektrifisere kjøretøyene til lands. Byferjene frakter rundt 300.000 passasjerer i året.

Kjell Inge Søreide

I tillegg til å elektrifisere småbåthavna, skulle kommunen i år arrangert Lydløs - Norges første elbåt-festival. Nå er den flyttet til mai 2021.

– Dette skulle blitt en slags mini-arendalsuke hvor alle besøkende skulle få muligheten til å få oppleve framtidas båtliv.

Sparer og holder varmen

Hvert år siden 2008 har byen laget klimaregnskap, for å vite hvor mye og hvem som bruker hva og hvor, før nye klimaplaner legges.

I tillegg til kutt i transportutslipp, spiller kommunens eiendomsforetak en sentral rolle i disse planene. Siden 2013 er energiforbruket redusert med 13 prosent.

– Vi er enige om temperatur i klasserom, sykehjem og her i rådhuset. Skal husene brukes utenom ordinær arbeidstid og åpningstid, må man gi beskjed. Ellers kan det bli en kald fornøyelse, ler Hammer.

Men ingen skal fryse. Både politikere, tillitsvalgte og arbeidsmiljøutvalg er omforent i arbeidet.

Bilfritt sentrum

I sentrum er det nesten helt stille. Bare duren av en og annen bil høres i suset fra barnestemmene fra barnehagen ute på tur og folk som er ute og går i regn og tåkevær.

Utenfor rådhuset lyser FNs bærekraftmål på en skjerm på veggen med forklaringer og status. På vei ned til ferjekaien på Rådhusbrygga peker Hammer på skiltene som viser sykkelavstand til ulike steder og severdigheter i nærområdet.

{u1}

Bilene hadde lenge byens fineste parkeringsutsikt på Rådhusbrygga. I dag har de måttet vike plassen for lekeplasser og benker. Sentrum er også bilfritt. Handelsstanden fryktet sitt da det ble stengt for gjennomkjøring foran biblioteket og anlagt lekeplass på Torvet, men det har vist seg at lekeplassen tiltrekker seg mange barn og foreldre som nyter godt av både bakerier og kaffebutikker.

For å få enda flere til å ta beina fatt har kommunen merket og kartlagt snarveier, beinveier og en egen trim-byløype i og rundt sentrum.

– Våre klimatiltak skal gjøre Arendal bedre for dem som bor her, for barna og dem som vil etablere seg her. Kommuneplan og klimaplan henger sammen og må være forutsigbart, sier Hammer.

Hammer har mange grønne hatter i en og samme jobb. Hun er koordinator for sykkelbyen Arendal, for FN-byen Arendal, plastrydding på skoler og strendene, Miljøfyrtårnsertifisering, Miljøledelsegruppa og mye mer. Hun søker støtte fra statens klimasatsordning og engasjerer kolleger i arbeidet med å utvikle gode tiltak som reduserer klimautslipp.

Det er mye jobb, men Hammer synes det er verdt det.

– Klima skal ikke være et skjellsord. Klimatiltak må bidra til at vi får byer og bygder som blir triveligere å bo og leve i. Det får vi til. Jeg er optimist. Jeg tror på ungdommen.