Sliterne i privat sektor får et nytt tillegg for å gjøre det lettere å gå av tidlig

Riksmekler Nils Dalseide, NHO-sjef Kristin Skogen Lund og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen

Riksmekler Nils Dalseide, NHO-sjef Kristin Skogen Lund og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen

Håvard Sæbø

Sliterne får et nytt tillegg. Og dette kan være redningen for den omstridte sluttvederlagsordningen.

2018040910290820180409153200

helge@lomedia.no

Sluttvederlagsordningen har vært en egen ordning for de som må kaste inn håndkleet i arbeidslivet før de oppnår avtalefestet pensjon (AFP).

Solberg-regjeringen har sammen med flertallet på Stortinget utvannet ordningen gjennom å skattlegge den og avkorte trygdeutbetalinger for de som har fått ta del i ordningen.

Nå skal ordningen gjenoppstå og etter hvert overføres til LO-systemet.

Dagens beholdning i sluttvederlagsordningen på 1,8 milliarder kroner skal bli til 3 milliarder når NHO slutter å betale inn til ordningen i 2023.

Pengene skal brukes til å gi det såkalte slitertillegget.

3,50 kroner mer i timen til blant andre renholdere, vektere, skianlegg og privat parkering

Nye forhandlinger

– Vi har valgt å bruke fondet til sluttvederlagsordningen som grunnlag for et nytt slitertillegg. En av de tingene vi skal jobbe sammen med NHO om, er å sørge for at dette tillegget blir gitt på en slik måte at det også skattlegges som pensjonsinntekt, sier Hans-Christian Gabrielsen til FriFagbevegelse.no.

– Dette er en del av det vi skal jobbe sammen med NHO opp mot myndighetene når vi skal designe løsninger. Det skal vi i gang med om ikke alt for lenge, slik at vi får på plass rammene og at dette kan innføres allerede fra 1. januar 2019, legger han til.

Fellesforbundet fikk gjennomslag for å stoppe bedrifter som ikke betaler reise, kost og losji

NHO er med

NHO-direktør Kristin Skogen Lund bekrefter at NHO skal være med å etablere den

«nye» sluttvederlagsordningen, nå kalt slitertillegget.

– Vi skal delta i arbeidet med å danne sluttvederlagsordningen om til et slitertillegg. Men så trekker vi oss helt ut av det og gir det over til LO. Men vi støtter LO i anmodningen om at det skal skattlegges som pensjonsinntekt, sier Kristin Skogen Lund til FriFagbevegelse.no.

Det var helt uaktuelt for NHO å være med på en endring av obligatorisk tjenestepensjon.

– Helt fullstendig. Det var det tøffeste, svarer NHO-sjefen.

– Da måtte dere gi en del andre ting?

– Sånn er det jo alltid. Det er alltid en total som gjelder. Men vi sikter mot en AFP som begge håper å få ordne. Hadde vi ikke blitt enige her, ville nok ikke myndighetene tatt imot oss for å hjelpe oss. Fagbevegelsen har jobbet for å få en sosial profil på selve lønnsoppgjøret. Det har vi fått til. Og så er det sliterordningen og tettingen av AFP-hullene. Og så er det selvsagt reise, kost og losji som har vært kjørt i en egen prosess. Men det har også vært en stor brikke i puslespillet, ser Kristin Skogen Lund.

LO på sin side har mange seire, men altså et stort tap.

– Er det slik man kan oppsummere resultatet, Hans-Christian?

– Vi har fått resultater på nesten alle områder som vi gikk inn i forhandlingene og senere meklingen med. Det er riktig at vi ikke kom i mål med NHO på punktet om obligatorisk tjenestepensjon. Men vi kommer ikke til å la dette spørsmålet ligge. Snart kommer det opp til politisk behandling i Stortinget. Da vil vi jobbe overfor det politiske miljøet for å sikre at disse siste brikkene faller på plass. Da er pensjon fra første krone sikret lovmessig, oppsummerer Hans-Christian Gabrielsen.

Transport-sjefen: Dette resultatet i lønnsoppgjøret hadde vi ikke klart alene

MEST LEST:
FRONTFAGET: Fellesforbundet og Norsk Industri, her ved Jørn Eggum og Stein Lier-Hansen, setter normen for alle andre lønnsoppgjør.

FRONTFAGET: Fellesforbundet og Norsk Industri, her ved Jørn Eggum og Stein Lier-Hansen, setter normen for alle andre lønnsoppgjør.

Håvard Sæbø

Utsatt oppgjør: Her kan du se når lønna di skal forhandles

2017: Ulykke på Ullensaker. Bussene hadde ikke høyere fart enn 33-34 kilometer i timen, konkluderte havarikommisjonen til Statens Vegvesen halvannet år senere. En sjåfør omkom. En mistet benet. Ingenting skjedde.

2017: Ulykke på Ullensaker. Bussene hadde ikke høyere fart enn 33-34 kilometer i timen, konkluderte havarikommisjonen til Statens Vegvesen halvannet år senere. En sjåfør omkom. En mistet benet. Ingenting skjedde.

Statens Vegvesen

Omkom da to busser kolliderte i 30 km/t: Så dårlig er sikkerheten for bussjåfører

HOPPET I DET: For fem år siden gjorde Eivor Evenrud et karriereskifte som var uventet for alle – inkludert henne selv. Etter 15 år som barnehageansatt ble hun heltidspolitiker for partiet Rødt.

HOPPET I DET: For fem år siden gjorde Eivor Evenrud et karriereskifte som var uventet for alle – inkludert henne selv. Etter 15 år som barnehageansatt ble hun heltidspolitiker for partiet Rødt.

Siv Dolmen

Sammen med én annen ansatt fikk barnehagelærer Eivor ansvar for 24 barn. Da hun meldte ifra, reagerte ingen

– Dette har vi advart mot lenge. Nå må Bent Høie sørge for at det blir nok personell til å gjennomføre testene, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

– Dette har vi advart mot lenge. Nå må Bent Høie sørge for at det blir nok personell til å gjennomføre testene, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Ole Palmstrøm

Mangler testkapasitet: Nå er Fagforbundets medlemmer klare til testdugnad

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

Werner Juvik

Fire av fem barnehageansatte i Oslo er blitt pålagt renholdsoppgaver

Helse- og omsorgsminister Bent Høie under pressekonferansen om koronasituasjonen fredag.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie under pressekonferansen om koronasituasjonen fredag.

Lise Åserud / NTB scanpix

Høie: Det må være trygt for barnehageassistenter og sykepleierne i kollektivtransporten

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy