Korona rammer flyselskapene:

Staten solgte seg ut av SAS – nå må de kanskje kjøpe seg tilbake

KORONA:  I juni 2018 solgte Norge seg ut av SAS. 37,8 millioner aksjer ga rundt 600 millioner kroner til statskassa.

KORONA: I juni 2018 solgte Norge seg ut av SAS. 37,8 millioner aksjer ga rundt 600 millioner kroner til statskassa.

Ole Palmstrøm

Flere politiske partier diskuterer nå om staten bør gå inn på eiersiden i flyselskapene – Vi har et opplagt ansvar, mener Terje Aasland, næringspolitiker i Arbeiderpartiet.

2020031713381320200317133810

helge@lomedia.no

Den italienske staten planlegger å overta flyselskapet Alitalia som en del av den økonomiske krisepakken i kjølvannet av koronautbruddet. Andre land kan komme etter.

Tirsdag formiddag begynte det å versere tilsvarende rykter i Norge. I morgentimene meldte NTB at en uformell diskusjon er i gang i de politiske miljøene om statlig kjøp av aksjer i Norwegian, som et mulig alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.

Fagbladets spesialside om koronaviruset

p

– Likebehandling

Etter det FriFagbevegelse kjenner til er disse samtalene helt i begynnelsesfasen. Det er på langt nær slik at det er aktuelt å gå inn på eiersiden i flyselskapene ennå. Men ikke engang Fremskrittspartiet utelukker det:

– Utgangspunktet mitt er at staten ikke skal drive flyselskap. Derfor har vi jo også solgt oss ut av SAS. Men nå er vi inne i en helt ekstraordinær situasjon som vi må prøve å håndtere. Vi må sikre oss at vi har muligheten til å fly etter at dette er over, sier Bård Hoksrud til FriFagbevegelse.

– Derfor er det også gjort viktige grep for å hjelpe en bransje som har store problemer, legger han til.

Næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Terje Aasland utelukker heller ikke at det kan være en snakk om å hjelpe både Norwegian, SAS og Widerøe i den situasjonen som har oppstått.

Men han understreker at dette er et usedvanlig krevende tema, blant annet fordi det er snakk om børsnoterte selskap.

I utgangspunktet mener han politikerne må behandle de tre selskapene som flyr Norge på en lik måte.

p

– Norwegian med sitt norske opphav er interessant, SAS med historien som tidligere eier likeså. Sammen med Widerøe står de får en viktig samfunnskritisk infrastruktur til den norske befolkningen, sier Terje Aasland til FriFagbevegelse.

– Det er helt naturlig å vurdere situasjonen for å slippe å stå på bar bakke når dette er over. Både Norwegian og SAS står jo i fare her. Samtidig må myndighetene holde kortene tett til brystet siden det er børsnoterte selskap, legger han til.

Solgte seg ut

I juni 2018 solgte Norge seg ut av SAS. 37,8 millioner aksjer ga rundt 600 millioner kroner til statskassa. Men at Widerøe, Norwegian og SAS har helt ulik selskapsstruktur, gjør et eventuelt oppkjøp vanskeligere.

p

– Det er ingen tvil om at luftfarten kanskje er den næringen som er rammet hardest og tidligst av krisen. Men dette er ingen quick fix. Vi er innstilt på å finne løsninger som sikrer at vi har luftfart i Norge når dette er over. Men det er uansett ikke aktuelt at vi skal bruke masse statlige penger på å bære penger til aksjeeiere i private selskap, mener Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson fra Ap.

De tre flyselskapene har nå permittert nesten 20 000 arbeidstakere og satt de aller fleste flyene på bakken.

– Men vi er villig til å strekke oss langt og finne løsninger. I første omgang er det mest aktuelt å tilføre selskapene likviditet. Så får vi ta resten senere, sier Myrli.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy