JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kraftig reaksjon fra Fagforbundet

Statlig støttet app setter sinnene i kok: Renholderne må konkurrere på pris og trynefaktor

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

skjermdump fra nettsida vaskehjelp.no

Appen vaskehjelp.no skal fungere som en digital markedsplass for renholdere og kunder. Fagbevegelsen i Trøndelag er ikke imponert.

2020101611560520201016115603

helge@lomedia.no

– Det blir som å gå baklengs inn i framtida hvis yrkesutøvere må underby hverandre for å få oppdrag, sier Tina Paulsen Stenkløv.

Fagforbundet i Trøndelag reagerer kraftig på at det statlige selskapet Investinor og trønderske investorer satser på en app som skal «revolusjonere arbeidslivet innenfor renhold».

Det var Adresseavisen som først skrev om den trønderske vaskehjelp-gründeren Tonje Vanebo Alegria, som satser på en digital markedsplass for renholdere og kunder. En møteplass, hvor meningen er at renholdere må underby hverandre for å få oppdrag.

Det har fått sinnene i kok i Fagforbundet Trøndelag og resten av fagbevegelsen.

Gammelmodig

Her kan renholdere, som selvstendig næringsdrivende, få tilgang på en kundebase av privatkunder. Renholderne setter egen timepris, og når og hvor man vil jobbe.

Appen har et system som sørger for forsikring, betaling og rapportering for at det skal bli lettere å gå fra et svart til hvitt marked.

Renholderne som registrerer seg på appen, blir selvstendig næringsdrivende og må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

Og de blir selv ansvarlig for arbeidet som utføres.

– Hvilken mulighet har disse renholderne til å planlegge sin egen fritid? Hva gjør de dersom de er så uheldig at de blir syke? Eller ved fødsels- og foreldrepermisjon? Hva gjør det med en oppdragstaker på sikt dersom mobilen må være i umiddelbar nærhet til enhver tid, fordi man vet at en dårlig rating i appen kan gjøre at man mister framtidige oppdrag, sier Tina Paulsen Stenkløv, til FriFagbevegelse.

Hun er ansvarlig for yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Trøndelag.

Tina Paulsen Stenkløv i Fagforbundet Trøndelag reagerer kraftig på vaskeappen til vaskehjelp.no

Tina Paulsen Stenkløv i Fagforbundet Trøndelag reagerer kraftig på vaskeappen til vaskehjelp.no

Helge Rønning Birkelund

Hun reagerer blant annet på at det gjøres et poeng av at renholdsyrket er gammelmodig.

– Det er vel først og fremst en gammeldags mening. Yrket fremstår i dag som langt fra gammelmodig. Sammen med fagbevegelsen har renholderne stått på i årevis og vist ekte yrkesstolthet i kampen for å utvikle yrket til det bedre. De har de siste årene fått både en tryggere og sikrere lønn. For ikke å glemme bedre helse, miljø og sikkerhet (HMS), sier hun.

Kjemikalier

Universalspray, kjøkkenspray, baderomsspray og støvsuger er en del av det kunden anbefales å kjøpe inn.

Fagforbundet har i mange år jobbet for at renholdernes helse skal bli bedre med tanke på astma- og allergier, muskel- og skjelettplager. Det er derfor skremmende at Vaskehjelp.no mener at universalspray og lignende skal brukes av renholderne, mener Stenkløv.

Hun mener renholderne har stått sammen i kampen mot farlige kjemikalier. Det har resultert i en redusert risiko for hud- og luftveisplager.

– Renholderne har stor kunnskap om kjemi, utstyr, inneklima, miljøpåvirkninger og bruk av maskiner, poengterer Stenkløv.

Kunden må selv stille med vaskeutstyr.

– Hvordan kan da renholdernes HMS bli ivaretatt med tanke på kjemikalier og nødvendig utstyr som trengs. Hvor blir det av oppdragstakernes vern når de ikke har noen form for trygghet gjennom arbeidsmiljøloven eller en tariffavtale? spør hun.

– Det er oppsiktsvekkende å lese at målet til Vaskehjelp.no er å bli renholdsbransjens svar på Airbnb. Er målet et arbeidsliv som er mest mulig utrygt og uforutsigbart for dem som utfører yrket? spør Tina Paulsen Stenkløv.

Hegne om modellen

Regionleder i LO Trøndelag, Kristian Tangen og distriktssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Pål Sture Nilsen, reagerer spesielt på det statlige selskapet Investinor går inn i oppstartsselskapet.

– Investinor skal ha en ansvarlig investeringspraksis, ta hensyn til samfunnsmessige forhold og ha verdimessig bærekraft. Dette er det stikk motsatte, sier Kristian Tangen til FriFagbevegelse.

Han mener den norske modellen hittil har gitt oss et land med små forskjeller mellom folk og gode velferdsordninger. Dette kan bryte dette ned.

– Trepartssamarbeidet er en bærebjelke i velferdssamfunnet. Her skal oppdragsgiverne tjene penger på at oppdragstakeren utfører jobben og samtidig står alene igjen med risikoen. Dette minner meg om en amerikanisert tankegang. Man er kun opptatt av egeninteresser og konkurranse, sier Kristian Tangen.

– Vi har sett at det her er snakk om en timepris på 300 kroner. Da har du ingen sjanse til å ta høyde for det vi kaller sosiale forhold. For å oppnå det må du minst opp i 500 kroner timen, sier Pål Sture Nilsen til FriFagbevegelse.

Han viser også til at det blant renholderne er en stor andel som har utenlandsk opprinnelse.

– Disse kan være mer sårbare og dermed enklere å utnytte, legger han til.

Nilsen er på ingen måte motstander av å ta i bruk ny teknologi, men mener man må passe på at den norske modellen ikke forvitrer.

– Bedriften tar ikke inn over seg mye av det både tariffavtaler og Hovedavtalen inneholder i forhold til pensjoner, feriepenger og sykepenger. Jeg synes ikke appen viser at man tar det på alvor, sier Nilsen.

Fra svart til hvitt

Ann Elisabet Sandvold sitter i Fagforbundets sentrale styre for samferdsel og teknisk. Hun kaller appen skremmende og stiller en rekke spørsmål ved virksomheten.

– De bruker som argument at de er til for å gå fra en svart til hvit virksomhet. Men firmaet Vaskehjelp.no kan ikke kontrollere at de som får oppdrag betaler skatt. Det høres også fint ut med forsikringer. De som jobber eller har oppdrag har en egenandel på 10 000 kroner. Hvem har råd til det, spør Sandvold.

Hun mener også at det ikke er renholdere som er målgruppen til selskapet, men studenter og våre nye landsmenn. Hun stiller også spørsmål om hva det blir igjen av lønna til de som tar oppdrag.

– De skal jo selv dekke moms, gebyr til Vaskehjelp.no og dekke opp eget enkeltmannsforetak. Hva blir igjen av en minstelønn da, spør Sandvold.

– Men dette er ikke noe dere kan stanse?

– Nei, men vi kan opplyse om at dette ikke er så gjevt som det ser ut som og at det undergraver faget mitt som renholder, sier hun.

Vaskehjelp-gründeren svarer

Tonje Vanebo Alegria er administrativ direktør for Vaskehjelp AS/Digital Markedsplass. Hun synes det er flott at det skapes en diskusjon rundt dette temaet og ønsker en debatt om hva som er et sunt arbeidsmarked velkommen.

– Bekymringene fra Fagforbundet rundt HMS og trygghet i arbeidssituasjonen er tema vi har høyt fokus på og ønsker å bidra til å løse, sier hun til FriFagbevegelse.

– Den største motsetningen står ikke mellom de ulike tilbyderne av hvite renholdstjenester, men derimot kjempes de tøffeste kampene mot den utbredte praksisen med svarte renholdstjenester, sier hun.

– I det svarte markedet står renholderen helt uten rettigheter, både med tanke på betaling og forsikring, om uhellet skulle være ute. Ved å være registrert i vår plattform vil renholder være sikret en timepris som minimum tilsvarer tariff, men er forsikret om det skulle oppstå ulykker på arbeidsplassen, får automatisk hjelp med rapportering, og det er et omfattende support-team tilgjengelig om det skulle oppstå andre behov. I motsetning til det svarte markedet finnes også muligheter for renholder å ta ut både sykelønnsforsikring og pensjonssparing. Det stilles også krav til HMS-kort på renholderne for at de skal kunne registrere seg på plattformen, poengterer hun.

Hun mener markedet for private renholdstjenester er stort nok for både de store selskapene, enkeltstående renholdere og renholdere som ønsker å tilby sine tjenester gjennom Vaskehjelp.no.

– Gjennom vår plattform ønsker vi å bidra til å bedre arbeidsforholdene for rengjørerne og gi de best mulige rammevilkår for en anstendig arbeidssituasjon, sier Tonje Vanebo Alegria til FriFagbevegelse.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Tina Paulsen Stenkløv i Fagforbundet Trøndelag reagerer kraftig på vaskeappen til vaskehjelp.no

Tina Paulsen Stenkløv i Fagforbundet Trøndelag reagerer kraftig på vaskeappen til vaskehjelp.no

Helge Rønning Birkelund

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

skjermdump fra nettsida vaskehjelp.no