NYTT PROGRAM: Torgeir Knag Fylkesnes har ledet programkomiteen i SV. Tirsdag legger de fram utkastet til nytt partiprogram for 2021–2025.
Jan-Erik Østlie
– Med lyntog kan vi komme oss mellom Oslo og Bergen på to og en halv time. Dette er framtida, SVs nestleder og forhandlingsboss Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til NTB.
Han har ledet programkomiteen i SV, som tirsdag legger fram utkastet til nytt partiprogram. Der er satsingen på jernbanen tydelig:
«Vi vil få fortgang i elektrifisering av gjenstående jernbanestrekninger, øke kapasiteten på store godslinjer, og planlegge bygging av lyntog med konkrete etapper i Sør-Norge og Nord-Norge», heter det i det splitter nye forslaget.
– Det skjer en jernbanerevolusjon i alle nabolandene våre. Nå må Norge få opp øynene for hurtige togforbindelser, sier Fylkesnes.
Han viser til at kjøretøy, fly og fartøy samlet utgjør de største utslippene i Norge. Samtidig peker Fylkesnes på at flytrafikken har gått ned i land som har bygget ut lyntog.
– I Frankrike har de et togsystem som er så effektivt at flytrafikk mellom de største byene skal avvikles.
Støre er skeptisk
SV stiller seg dermed i et helt annet spor enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Han tror ikke det er marked for lyntog i Norge.
– Det er avhengig av at du har et reisegrunnlag i passasjerer som Norge ikke har, sa Støre til NTB om bord på et lyntog mellom Beijing og Shanghai i forrige måned.
SKEPTISK: Selv om Jonas Gahr Støre fikk prøve seg på lyntog i Kina tidligere i år, er han skeptisk til samme innretning i Norge.
Heiko Junge / NTB
Kina har satset stort på lyntog de siste årene, og togturen mellom de to storbyene tar 4 timer og 20 minutter i en fart på 350 kilometer i timen.
– Jeg tror at hvis Norge hadde hatt noen titalls millioner innbyggere vi skulle frakte, så ville vi også fulgt dette sporet, sa Støre.
– Ikke økonomisk
Statsministeren avviste kontant ideen om lyntog mellom Bergen og Oslo.
– Jeg tror de fleste har skjønt at alternativet med å bygge denne typen tog mellom Oslo og Bergen ikke er regningssvarende, verken for klima eller økonomi, sa statsministeren.
Han viste til at regjeringen heller vil satse på tog i de befolkningstette områdene og bygge videre på det som er.
Fylkesnes etterlyser en mer framoverlent holdning.
– Vi kan ikke late som at vi om 30 år kan fortsette å fly og sende gods med semitrailere, som vi gjør i dag. Planleggingen av andre effektive transportmidler må starte nå, det kan ikke vente, sier han.
(©NTB)
marius.helge.larsen@ntb.no
En avgjørelse fra Trygderetten kan få store konsekvenser for Nav.
Kasper Holgersen
GARASJE: Den enkle garasjen tilfredsstiller ikke et eneste HMS-krav, men nå kommer endelig en ny stasjon i Grovfjord. Verneombud Bjørn-Atle Johnsen er i mål etter sju års arbeid for ny stasjon.
Werner Juvik
DUO: Mette Nord og Jørn Eggum leder de to største LO-forbundene. Representanter fra ledelsen og fagfolk i begge forbund har møttes for å snakke om AFP i privat sektor.
Jo Straube/Håvard Sæbø
RESULTAT: Oppfølging og tilrettelegging er noko av stikkorda for at dei tilsette ved Kantarellhjemmet i Oslo har fått ned sjukefråveret. Frå venstre Shammim Andreassen Shahid, Birthe Wold Myhre, Evangeline Morales, Mustapha Yacoubi, og Ewa Adamski.
Øystein Windstad
ALVOR: – Den økonomiske situasjonen i Kommune-Norge forverrer seg for hver dag som går, sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.
Kathrine Geard
Bensinavgiftene blir relativt sett lavere neste år.
Beate Oma Dahle / NTB