JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for sikkerheten på norske scener

Svensk tekniker falt 13 meter og døde. Nå frykter de sceneulykker også i Norge

Konsekvensene av trange budsjetter i bransjen bekymrer Kristoffer Ringerike, nestleder i Fagforbundet Teater og Scene.

Konsekvensene av trange budsjetter i bransjen bekymrer Kristoffer Ringerike, nestleder i Fagforbundet Teater og Scene.

Hennika Lillo-Stenberg

– Jeg kan trygt si at saken har preget opera- og teaterbransjen i Norge, sier lystekniker.

2023101314561520231018111005

hennika.lillo-stenberg@fagbladet.no

Fagforbundet advarer mot konsekvensene av trange budsjetter og høyt arbeidspress på norske teater og scener.

– Vi jobber i en bransje hvor det kunstneriske trumfer det meste. Litt for ofte oppleves det at kunstneriske ønsker utfordrer viktige sikkerhetsprinsipper, sier Kristoffer Ringerike til Fagbladet.

Han er lystekniker ved Den Norske Opera og Ballet, og nestleder i Fagforbundet Teater og Scene. Ringerike er for tiden også fungerende leder i forbundet.

I slutten av september i år døde den svenske sceneteknikeren Petter Sundelin (57) på jobb på Kungliga Operaen i Stockholm.

Falt 13 meter

Sundelin falt 13 meter. I ettertid har en utredning fra det svenske arbeidstilsynet avslørt flere alvorlige sikkerhetsmangler, skriver den svenske kanalen SVT.

Ifølge kanalen har det vært flere alvorlige arbeidsulykker på operaen i Sverige de siste årene.

{f1}

Kristoffer Ringerike sier nyheten om dødsfallet i Sverige har skapt uro i bransjen hjemme i Norge.  

– Jeg kan trygt si at saken har preget opera- og teaterbransjen i Norge, sier han.

Nå advarer han om sikkerheten på norske scener.

– Det er trang økonomi i bransjen, noe som har ført til lavere bemanning og dermed et høyt arbeidspress. Dette kan føre til at sikkerhet blir valgt vekk, bevisst eller ubevisst, i en travel arbeidshverdag.

Anne-Lise og hundre beboere vant over fagforeninga – sitter igjen med millionverdier

Ukultur

Kristoffer Ringerike mener bransjen har godt fokus på sikkerhet, men er bekymret for at den til tider er preget av en ukultur der man kutter hjørner for å spare tid. Han er ikke i tvil om hvem han mener har et ansvar for å rydde opp.

– Det er arbeidsgiver som legger opp til stramme kjøreplaner og tidsfrister. Sikkerhet krever mer tid, og det må vi ta oss råd til, sier han.

Han peker på at budsjettene i bransjen blir stadig trangere som følge av at flere regjeringer har kuttet i støtten over flere år.

– Samtidig skal vi spille flere forestillinger med høyere kvalitet for mindre penger, sier fagforeningslederen.

Utstyret Ringerike og andre scenearbeidere løfter i sitt arbeid, er ofte svært tungt og kan gjøre stor skade hvis det ikke sikres ordentlig.

Utstyret Ringerike og andre scenearbeidere løfter i sitt arbeid, er ofte svært tungt og kan gjøre stor skade hvis det ikke sikres ordentlig.

Hennika Lillo-Stenberg

Ber dem sette ned foten

Ringerike ønsker å bevisstgjøre både Kulturdepartementet som bevilger midler til de norske scenene og ledelsen lokalt. Han mener budsjettene må ha større rom for utgifter til sikkerhet, både med tilstrekkelig tid og bemanning.

Nestlederen ber også arbeidsgivere sette ned foten når planer går utover sikkerheten.

– Jeg er redd for at tidspresset skal gjøre folk utslitt. Det kan få uønskede konsekvenser, sier han.

Fagbladet har bedt arbeidsgiverorganisasjonen Spekter om en kommentar. De viser til at den enkelte arbeidsgiver har ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet.

{f2}

Helsefagarbeidere som nylig gikk opp i lønn, kan snart gå ned igjen, frykter Fagforbundet

Verre for frilansere

Ringerike i Fagforbundet er særlig bekymret for frilansere som jobber for kommersielle aktører.

– Forholdene er bedre på de faste offentlige scenene. Selv som midlertidig ansatt har du i det minste faste ansatte med erfaring å lene deg på. Som frilanser er du overlatt til deg selv, sier han.

Han forteller at det som regel avtales en tid for oppstart, konsert- eller forestillingsstart og nedrigg. Hvordan du disponerer tiden styrer du selv, noe som ofte resulterer i arbeid over mange timer i strekk, og ofte på natta.

– Når du er sliten og jobber alene, øker risikoen for ulykker, sier han.

Ringerike forteller at det er typisk at frilansere får hjelp til opprigg, men ikke nedrigg, selv om utstyret de skal bære ned er like tungt.

– Jeg ser ofte at man kutter hjørner for å spare penger, fordi firmaene ofte har underbydd seg for å få jobben, sier han.

Verneutstyr, forsikringer og ansvar for å finne vikar ligger på frilanseren selv, sier Ringerike.

– Da hender det ofte at de jobber selv om de er syke. Man er avhengig av å gjøre en god jobb for å bli tilbudt nye jobber, sier han.

Han peker på at det heller ikke alltid er klart for frilanseren hvem som har arbeidsgiveransvar. Er det scenen, eventbyrået, band eller teatergruppe?

De ansatte ser beboernes sexbehov, forelskelse eller behov for nærhet: – Jeg vurderte å kjøpe en dildo til en beboer

Meget godt ivaretatt

Leon Gilinsky er overingeniør i Krankontrollen AS. Han har jobbet med sikkerhet i underholdningsbransjen i snart 50 år.

– Deler du Fagforbundets bekymring for sikkerheten på norske teater og scener?

 – Både ja og nei. Generelt sett blir sikkerheten meget godt ivaretatt på de faste scenene i Norge, sier Leon Gilinsky.

– Det er veldig sjelden ulykker på de faste scenene, sier han.

Han viser til at det er krav i arbeidsmiljøloven og forskriftene til denne for de som bruker sceneteknisk løfteutstyr på scener.

Det er blant annet krav om at de skal ha dokumentert opplæring i utstyret du bruker.

– Det er arbeidsgiveren på teater og scene som må sørge for at de ansatte har kunnskaper om riktig bruk, og om hva feilbruk kan innebære.

Slik er den nye særalderspensjonen – fem spørsmål og svar

Midlertidig scene, større risiko

 – Det er mer fare for uhell og skader på festivalrigger og midlertidige scener, som konserter i store idrettshaller. Der henges det opp utstyr kun for en forestilling. Men dessverre finnes det også useriøse aktører i alle bransjer, sier Gilinksy.

Familiebedriften Krankontrollen AS ble stiftet av Gilinsky for omtrent 40 år siden, og selskapet arrangerer blant annet kurs og opplæring i bruk av utstyr til teater og scener.

 – Det er ikke mange ulykker, men jeg vet at det har holdt på å gå galt en del ganger i bransjen. Generelt sett er sikkerheten veldig godt ivaretatt, sier Gilinsky.

 Alt av utstyr fra lyskastere, elektrisk utstyr og taljer og vinsjer har strenge standarder for bruk.

Gilinsky mener ulykker knyttet til utstyr som regel skjer på amatørteater og mindre musikkscener. Det skyldes dårlig kunnskap om riktig bruk av utstyret, sier han.

 – Skjer det ulykker, er det sjelden på grunn av feil på utstyret. Det kan sammenlignes med biler. Det hjelper lite med en toppsikker bil når du setter en amatør bak rattet, sier Gilinksy.

– Savner du lovpålagte krav til bruk av utstyr i bransjen?

– Nei.

Mange skader på hjemmekontor dekkes ikke av forsikringen. Nå krever fagbevegelsen lovendring

Viktig med gode rutiner

– Arrangørene må forholde seg til lovbestemmelsene om helse, miljø og sikkerhet. Det er viktig at man har gode rutiner og sørger for at disse følges opp, slik at de ikke bare blir liggende i en skuff, skriver Siri Haugan Holden til Fagbladet.

Hun er daglig leder i Norske Kulturarrangører(*1), som er en landsomfattende, interesse- og kompetanseorganisasjon for arrangører i kulturfeltet. 

Holden understreker at det er arrangørenes ansvar å sørge for at de som leies inn følger retningslinjene.

Siri Haugan Holden mener sikkerheten på norske scener er god, men minner samtidig om at arbeidsgiver har ansvar for at rutiner følges opp.

Siri Haugan Holden mener sikkerheten på norske scener er god, men minner samtidig om at arbeidsgiver har ansvar for at rutiner følges opp.

Jane Lool / Norske Kulturarrangører

Hun legger til at det også er arrangørenes ansvar å legge til rette for at det faktisk er mulig for frilanserne å følge dem.

– Verken trange budsjetter eller tidspress er gode grunner til å lempe på arbeidsmiljøloven, skriver hun.

– Grunnleggende faktor for forsvarlig drift

Holden skriver til at sikkerhet har vært et prioritert område på arrangørfeltet i mange år.

– Vi opplever at arrangørene tar ansvaret sitt på stort alvor, skriver hun.

– Alle som arrangerer kunst- og kulturarrangementer vet at god sikkerhet er en grunnleggende faktor for forsvarlig drift. Det er arrangøren som har ansvaret for at sikkerheten ivaretas, og det betyr at gjennomføringen er nødt til å legges opp på en måte som ikke utfordrer sikkerheten til verken publikum, arbeidstakere eller frilansere, skiver hun.

Jonas (20) må sitte bak gitter i bilen og bor innelåst i kjelleren. Nå skal han få et bedre liv.

*1 Norske Kulturarrangører består av over 500 medlemsorganisasjoner for festivaler, klubber, spillesteder, konsertforeninger, studentsamfunn, bibliotek, museum og konsert- og kulturhus.

Hva er Fagforbundet Teater og Scene?

• Fagforeningen for deg som jobber teknisk, kunstnerisk eller administrativt ved scenekunstvirksomheter i hele landet.

• Organiserer faste ansatte, midlertidige og frilansere i kulturbransjen.

Dette krever Fagforbundet

• Fallsikring og trygg tilgang til teknisk utstyr over scenen.

• Jevnlig brannkurs. Alle ansatte må vite hvordan de skal evakuere fra sin posisjon på scenen ved brann.

• Alle scener må sette av nok tid til sikkerhet.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Utstyret Ringerike og andre scenearbeidere løfter i sitt arbeid, er ofte svært tungt og kan gjøre stor skade hvis det ikke sikres ordentlig.

Utstyret Ringerike og andre scenearbeidere løfter i sitt arbeid, er ofte svært tungt og kan gjøre stor skade hvis det ikke sikres ordentlig.

Hennika Lillo-Stenberg

Konsekvensene av trange budsjetter i bransjen bekymrer Kristoffer Ringerike, nestleder i Fagforbundet Teater og Scene.

Konsekvensene av trange budsjetter i bransjen bekymrer Kristoffer Ringerike, nestleder i Fagforbundet Teater og Scene.

Hennika Lillo-Stenberg