JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Snø og ekstremkulde

Tore Jan risikerer forfrysninger på jobb: – Ikke noe arbeidsmiljø å skryte av

Postbud og plasstillitsvalgt Tore Jan Jakobsen fryser på jobb. Han mener det er på tide med en ny risikovurdering  av utstyret og ikke minst de små postenbilene kalt paxtere.

Postbud og plasstillitsvalgt Tore Jan Jakobsen fryser på jobb. Han mener det er på tide med en ny risikovurdering av utstyret og ikke minst de små postenbilene kalt paxtere.

Alf Ragnar Olsen

Posten skal fram! Ordtaket gjelder fortsatt, selv om ekstremkulde og store snømengder har skapt ­utfordringer for postgangen, bud og sjåfører.

2024020509315820240205093236

alf@lomedia.no

Vinterværet har skapt merkbare utfordringer for de fleste av oss. De som ofte jobber utendørs, kan bekrefte det. Det gjelder i høyeste grad Postens bud og sjåfører – som har måttet håndtere snøfokk, dårlig sikt og krevende kjøreforhold. Budene har trosset været og stått på for at postgangen skulle gå mest mulig upåvirket av forholdene. Men ekstreme snøfall har tidvis medført forsinkelser og stans i postgangen – som i Agder.

Kjører seg fast

I Oslo har det vært satt kulderekord i vinter. I tillegg gjør vinden fra Oslofjorden sitt til at kulda oppleves som ekstra plagsom her.

Det bekrefter postbud og plasstillitsvalgt Tore Jan Jakobsen som jobber i Oslo Vest, med Skøyen som base. Her bidrar luftmassene fra Oslofjorden til å forsterke de værmessige utfordringene. Snøfylte bygater er også utfordrende.

– Her er det trange gater, som ofte brøytes dårlig, fordi det står biler overalt, og brøytemannskapene ikke alltid kommer fram. Paxsterne egner seg dårlig i slike forhold. De er smale og ikke kan benytte hjulspor etter vanlige biler. Dermed ender det ofte med at vi kjører oss fast. I dag har det skjedd meg to ganger. Det oppleves ikke alltid like trygt å stå i trafikkerte bygater og måke for å komme seg løs, sier han.

{f1}

Ønsker risikovurdering

Enda verre er det å vente på grønt lys ved siden av trailere og lastebiler, som har eksosrøret ut på sida. Da ender budene opp med å puste inn skadelige partikler og avgasser.

– Vi har dessverre ikke noe valg, siden Paxsterne verken har dører eller ventilasjonssystem med filter som beskytter oss. Når vi i tillegg utsettes for iskald fartsvind, og får luft fra hjulene opp langs beina, så er det ikke noe arbeidsmiljø å skryte av. I 2013 ble det gjort en risikovurdering bestilt av Posten for arbeid i kulda med det materiellet man hadde da. Det er på tide med en ny ekstern risikovurdering nå, for å se på risikofaktorene knyttet til Paxsterne, mener han.

– Ekstra frustrerende blir det når det i køen siger en varebil forbi fra Posten. Inni sitter sjåførene ofte i T-skjorte. Varmt og godt. Mens vi risikerer forfrysninger. Vi jobber jo i samme firma, men det koker vel ned til et kostnadsspørsmål. Mopedbiler er billigere enn ordentlige varebiler, sier Jakobsen. Han er ellers kritisk til at det er svært ulik praksis fra enhet til enhet når det gjelder innkjøp av nødvendige klær til budene.

– Det nytter ikke å bli møtt med seks måneders bestillingstid når det meldes ekstremkulde, sier han.

Rebecca slutter i Posten: – De tar et stort steg i feil retning

Kaldt – men god stemning

På Elverum i innlandet er stemningen bedre. Her blir det ofte kaldt, og folk her er vant til å takle vinterkulda. Det bekrefter postbud Gunn-Elin Nikolaisen som er ute på ruta i Elverum sentrum. Termometeret viser friske -26 grader, og det knirker under føttene når hun går. Men hun klager ikke.

– Neida, jeg er godt kledd og holder meg varm, smiler hun.

Over en kaffe på postterminalen forteller hun at etter at enheten fikk ny leder, har det blitt mye enklere å få kjøpt inn nødvendig utstyr til vintersesongen. Det mener hun er svært viktig – fordi varme klær er nøkkelen til å håndtere kulda.

Holder varmen: – Her på Elverum blir det ofte kaldt, men jeg er godt kledt og holder meg varm, sier postbud Gunn-Elin Nikolaisen.

Holder varmen: – Her på Elverum blir det ofte kaldt, men jeg er godt kledt og holder meg varm, sier postbud Gunn-Elin Nikolaisen.

Alf Ragnar Olsen

Mobilen streiket i kulden

– Før var det ikke like enkelt. Det sier seg selv at det er viktig å ha utstyret på plass når kulda kommer. Trikset er jo å kle seg tilstrekkelig. Med varme klær takler vi det meste, smiler hun – og tilføyer at fredagen ble strabasiøs.

– Da gråt jeg litt, for kulda gjorde at mobilen min daua. Da kjørte jeg ei rute jeg ikke er kjent på, og trengte å bruke GPSen. Da varte ikke batteriet lenge, sier hun og rister leende på hodet.

Hun liker Paxsterne, og foretrekker å kjøre disse elektriske mopedbilene i stedet for ordinære varebiler.

– Jeg risikerer heller å fryse lite grann enn å styre med å åpne dører hele tida. Det er mye mer tungvint, synes jeg. Men andre her hos oss har totalt motsatte meninger. De vil ikke kjøre Paxster, sier hun.

Mer sliten om vinteren

Nikolaisen har jobbet i Posten siden hun var 24, og stortrives. Hun er også verneombud på enheten, og tilføyer at hun til tross for mange lag med ull og varme klær, så merker hun at arbeidet i kulda koster litt.

– Ja, jeg lar meg ikke stoppe av kulda, og trives i jobben, men merker at jeg i vintermånedene blir ekstra sliten. Man er tappet for energi når man kommer hjem. Vi har for øvrig folk med hjerte og luftveisproblemer her som verken kan eller skal jobbe ute når det er så kaldt, så man skal jo ikke spøke med kulda, sier Nikolaisen.

Arbeid i kulda

Arbeidsmiljøloven setter ingen temperaturgrense, opplyser Arbeidstilsynet.

Selv om loven ikke fastsetter en kuldegrense, kan verneombudet på arbeidsplassen likevel stanse arbeid ute, hvis vedkommende mener at kulda innebærer risiko for sikkerhet og helse.

Loven sier ikke noe om temperaturgrense, men dette kan man forhandle om. Noen lokale tariffavtaler krever at arbeid ute skal stanse når gradestokken kryper ned til minus 20 grader.

Når vanlige klær ikke er varme nok, skal arbeidsgiveren betale for tøy som gir tilstrekkelig vern mot kulda, opplyser Arbeidstilsynet. Det er fordi de varme klærne regnes som verneutstyr.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Holder varmen: – Her på Elverum blir det ofte kaldt, men jeg er godt kledt og holder meg varm, sier postbud Gunn-Elin Nikolaisen.

Holder varmen: – Her på Elverum blir det ofte kaldt, men jeg er godt kledt og holder meg varm, sier postbud Gunn-Elin Nikolaisen.

Alf Ragnar Olsen

Postbud og plasstillitsvalgt Tore Jan Jakobsen fryser på jobb. Han mener det er på tide med en ny risikovurdering  av utstyret og ikke minst de små postenbilene kalt paxtere.

Postbud og plasstillitsvalgt Tore Jan Jakobsen fryser på jobb. Han mener det er på tide med en ny risikovurdering av utstyret og ikke minst de små postenbilene kalt paxtere.

Alf Ragnar Olsen