JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trikkeførerne etter Storgata-ulykken: – Dette går inn på oss alle

Opplever et vell av spekulasjoner

SPEKULASJONER: Onsdag morgen våknet de 3.500 ansatte i Sporveien til et vell av spekulasjoner etter trikkeulykken i Stortgata i Oslo.

SPEKULASJONER: Onsdag morgen våknet de 3.500 ansatte i Sporveien til et vell av spekulasjoner etter trikkeulykken i Stortgata i Oslo.

Jo Straube

– Vi er opplært i hvordan å opptre ved avsporing, men noe som dette kan ingen være forberedt på.

2024103011165420241030114453

ola.tommeras@fagbladet.no

 

Trikkefører Thomas Stave leder Sporvognsklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA). Han var selv ute og kjørte på en annen rute da trikken sporet av og braste inn i butikken Eplehuset i Storgata i Oslo.

Onsdag morgen våknet de 3.500 ansatte i Sporveien til et vell av spekulasjoner. Samtidig gikk det ut melding om at fører er siktet for brudd på vegtrafikklovens paragraf 3, som setter krav til aktsomhet i trafikken. Dette behøver ikke bety at politiet mener fører har opptrådt uaktsomt. Ved større ulykker vil det alltid lages en siktelse for å gjennomføre avhør og etterforskning og ivareta førers rettigheter.

Trikk kjørte inn i butikk i Oslo sentrum – store skader og kaos

Prøver å ikke spekulere

En overvåkingsvideo som VG hentet fra området, viser at hastigheten var høyere enn den skulle vært. Det kan skyldes mange årsaker: tekniske feil, ytre påvirkning eller førerfeil.

– Det er klart at vi diskuterer mulige scenarioer på verkstedet, men vi forsøker å ikke spekulere, sier ingeniør på verkstedet på Grefsen, Harald Jeppesen. Han er leder av Verkstedklubben i OSA.

Sperret trikkens data

Jeppesen forteller om rutinen for teknisk personale ved en slik hendelse.

– Redningsstab blir satt på Grefsen, med ledere fra alle deler av Sporveien. Fra verkstedet reiser teknikere til ulykkesstedet og laster ut alle trikkens tekniske data på en minnebrikke. Denne blir overlevert politiet og kun gjort tilgjengelig for etterforskere og Havarikommisjonen, forklarer han.

I går valgte Sporveien å sperre trikkens data, for å sikre at kun politietterforskerne og Havarikommisjonen får denne.

– I utgangspunktet er det mange som har tilgang til trikkens tekniske data, forklarer Jeppesen.

Trikkeføreren siktet for brudd på vegtrafikkloven

Fører i sjokk

Fører har vært i sjokk etter ulykken og har derfor ennå ikke blitt avhørt av politiet.

– Han har vært i sjokk og tar det veldig tungt, sier hans advokat Halldis Winje til VG onsdag morgen.

Få minutter etter hendelsen tirsdag formiddag var tillitsvalgte og vernetjeneste på ulykkesstedet.

– Dette går hardt inn å oss alle, sier Thomas Stave i Sporvognsklubben.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Jo Straube

SPEKULASJONER: Onsdag morgen våknet de 3.500 ansatte i Sporveien til et vell av spekulasjoner etter trikkeulykken i Stortgata i Oslo.

SPEKULASJONER: Onsdag morgen våknet de 3.500 ansatte i Sporveien til et vell av spekulasjoner etter trikkeulykken i Stortgata i Oslo.

Jo Straube

ola.tommeras@fagbladet.no

 

Trikkefører Thomas Stave leder Sporvognsklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA). Han var selv ute og kjørte på en annen rute da trikken sporet av og braste inn i butikken Eplehuset i Storgata i Oslo.

Onsdag morgen våknet de 3.500 ansatte i Sporveien til et vell av spekulasjoner. Samtidig gikk det ut melding om at fører er siktet for brudd på vegtrafikklovens paragraf 3, som setter krav til aktsomhet i trafikken. Dette behøver ikke bety at politiet mener fører har opptrådt uaktsomt. Ved større ulykker vil det alltid lages en siktelse for å gjennomføre avhør og etterforskning og ivareta førers rettigheter.

Trikk kjørte inn i butikk i Oslo sentrum – store skader og kaos

Prøver å ikke spekulere

En overvåkingsvideo som VG hentet fra området, viser at hastigheten var høyere enn den skulle vært. Det kan skyldes mange årsaker: tekniske feil, ytre påvirkning eller førerfeil.

– Det er klart at vi diskuterer mulige scenarioer på verkstedet, men vi forsøker å ikke spekulere, sier ingeniør på verkstedet på Grefsen, Harald Jeppesen. Han er leder av Verkstedklubben i OSA.

Sperret trikkens data

Jeppesen forteller om rutinen for teknisk personale ved en slik hendelse.

– Redningsstab blir satt på Grefsen, med ledere fra alle deler av Sporveien. Fra verkstedet reiser teknikere til ulykkesstedet og laster ut alle trikkens tekniske data på en minnebrikke. Denne blir overlevert politiet og kun gjort tilgjengelig for etterforskere og Havarikommisjonen, forklarer han.

I går valgte Sporveien å sperre trikkens data, for å sikre at kun politietterforskerne og Havarikommisjonen får denne.

– I utgangspunktet er det mange som har tilgang til trikkens tekniske data, forklarer Jeppesen.

Trikkeføreren siktet for brudd på vegtrafikkloven

Fører i sjokk

Fører har vært i sjokk etter ulykken og har derfor ennå ikke blitt avhørt av politiet.

– Han har vært i sjokk og tar det veldig tungt, sier hans advokat Halldis Winje til VG onsdag morgen.

Få minutter etter hendelsen tirsdag formiddag var tillitsvalgte og vernetjeneste på ulykkesstedet.

– Dette går hardt inn å oss alle, sier Thomas Stave i Sporvognsklubben.