JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sikkerhet bak rattet:

Ulykken i Bergen skremmer: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr

DØDSULYKKE: Bussjåføren og en av de to i den andre involverte bilen omkom i ulykken på Sørås i Bergen i forrige uke.

DØDSULYKKE: Bussjåføren og en av de to i den andre involverte bilen omkom i ulykken på Sørås i Bergen i forrige uke.

Foto: Terje Bringsvor Nilsen/Fanaposten / NTB scanpix

To personer døde da en elbil kolliderte med en buss i Bergen forrige uke. Nå kan det bli streik for å sikre bussjåførenes sikkerhet.

2020062310080220200623135710

roy@lomedia.no

Det var på morgenen tirsdag 16. juni en elbil og en buss kolliderte på Sørås i Bergen. To 19-åringer satt i elbilen, mens bussen ikke hadde passasjerer. Både bussjåføren og en av 19-åringene omkom i ulykken.

Politikerne ofrer sjåførenes sikkerhet på «mammons alter»

Lavere sikkerhet i buss

Det er ikke mer enn ett år siden en rapport fra Statens havarikommisjon for transport avdekket hvor dårlig sikkerheten er for bussjåfører. Rapporten ble laget etter en kollisjon mellom to busser mellom Lillestrøm og Gardermoen der en sjåfør ble drept og en ble kvestet for livet.

«Undersøkelsen har vist at kravene til kollisjonssikkerhet i slike typer busser er lave i forhold til andre kjøretøygrupper», konkluderer rapporten.

Magasinet for fagorganiserte kunne i fjor høst avsløre at anbudene for kollektivtransport ikke inneholdt noen punkter om sjåførsikkerhet. Samtidig pekte både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden på at sikkerheten var for dårlig.

Bussjåfør Kristian kastet av passasjer som trakasserte ungjente med hijab

Sikkerhetssystemer finnes

Det samme sa Samferdselsdepartementet, men ifølge Fellesforbundet viser ulykken i Bergen at sikkerheten for sjåførene er akkurat like dårlig som før.

– Å sitte bak et bussratt er ikke så trygt som mange tror, men det finnes sikkerhetssystemer som kunne beskyttet sjåførene ved kollisjoner. Det må vi få ut informasjon om til de som skriver anbudspapirene. De må kreve slike systemer, for det kommer flere kollisjoner, sier Per Ole Melgård, bussjåfør og leder av Fellesforbundets bransjeråd for buss.

KREVER BEDRE SIKKERHET: – Det finnes sikkerhetssystemer som kunne beskyttet sjåførene ved kollisjoner. Det må vi få ut informasjon om til de som skriver anbudspapirene, sier Per Ole Melgård, leder i bransjerådet for buss i Fellesforbundet.

KREVER BEDRE SIKKERHET: – Det finnes sikkerhetssystemer som kunne beskyttet sjåførene ved kollisjoner. Det må vi få ut informasjon om til de som skriver anbudspapirene, sier Per Ole Melgård, leder i bransjerådet for buss i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Kan ikke skylde på Europa

I fjor høst pekte både NHO og regjeringen på at det ville være vanskelig å lage særnorske regler for kollisjonssikkerhet, og at arbeidet måtte gjøres på et høyere nivå for å få på plass felleseuropeiske regler.

Forbundssekretær i Fellesforbundet og tidligere bussjåfør Dag-Einar Sivertsen, mener derimot at enda en dødsulykke taler for at man ikke kan vente på Europa.

– Nå er det nok. Vi kan ikke la politiske miljøer gjemme seg bak det som kommer fra EU. Nå må man ta sikkerhetsarbeidet på alvor ved å etablere klare nasjonale regler, sier Sivertsen.

• Den lille elbilen smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud

VIL HA NORSKE REGLER: – Vi kan ikke la politiske miljøer gjemme seg bak det som kommer fra EU. Nå må man ta sikkerhetsarbeidet på alvor ved å etablere klare nasjonale regler, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

VIL HA NORSKE REGLER: – Vi kan ikke la politiske miljøer gjemme seg bak det som kommer fra EU. Nå må man ta sikkerhetsarbeidet på alvor ved å etablere klare nasjonale regler, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

Har mistet innflytelse

Reglene mener han må utformes slik at de som utlyser anbud, krever de best tilgjengelige sikkerhetssystemene for sjåførene.

– Det er ingen som vil stoppe et bestillerselskap fra å stille strengere krav, så heller ikke de kan unnskylde seg med det felleseuropeiske regelverket, påpeker Sivertsen.

Han tror mye kunne vært unngått dersom sjåførene sine tillitsvalgte og verneombud hadde fått delta i diskusjonene før anbudspapirene ble skrevet.

– Tidligere var sjåførene med på å diskutere hva som burde kjøpes inn av busser, og hvordan de burde utstyres. Nå gjøres det lenge før verneombud og tillitsvalgte kommer inn i bildet. Det skjer ikke før de fylkeskommunale selskapene har valgt en operatør. Da er det for sent å påvirke, sier han.

POLITISK STREIK: – Målet vårt er å få på plass bedre sjåførsikkerhet i anbudsprosessene. Så langt har det imidlertid bare vært tomme ord. Vi vurderer politisk streik som et alternativ dersom vi ikke får lovnader fra fylkespolitikerne, sier leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum.

POLITISK STREIK: – Målet vårt er å få på plass bedre sjåførsikkerhet i anbudsprosessene. Så langt har det imidlertid bare vært tomme ord. Vi vurderer politisk streik som et alternativ dersom vi ikke får lovnader fra fylkespolitikerne, sier leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum.

Roy Ervin Solstad

Skyver fra seg ansvaret

I Vestnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet er det rundt 700 bussjåfører. Leder Roger Moum sier det virker som mange av de fylkeskommunale kollektivselskapene overlater til operatørene å bestille busser med mer sikkerhetsutstyr enn minimumskravet.

– De skyver fra seg ansvaret. Ekstra sikkerhet koster, og de som legger inn anbud med sikrere busser, vil ikke få anbudet. Da velges i stedet et billigere anbud, sier Moum.

Han forteller at de nå vurderer en politisk streik for å få fylkespolitikerne til å våkne.

– Målet vårt er å få på plass bedre sjåførsikkerhet i anbudsprosessene. Så langt har det imidlertid bare vært tomme ord. Vi vurderer politisk streik som et alternativ dersom vi ikke får lovnader fra fylkespolitikerne, sier Roger Moum.

Ingen quick fix

Noen bedring av sikkerheten tror i hvert fall Per Ole Melgård det blir vanskelig å få på kort sikt.

– Det er vanskelig med en quick fix, så dessverre må nok sjåførene avfinne seg med at sikkerheten er som den er, inntil de får nye og sikrere busser. En kufanger på fronten av bussene kunne sikkert hjulpet noe, men det ville vært farlig for myke trafikanter. Bussjåførene burde vært involvert tidlig i anbudsprosessene. Da kunne vi kanskje fått sikrere busser. Nå er vi prisgitt det andre har bestemt for oss, sier Per Ole Melgård.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
KREVER BEDRE SIKKERHET: – Det finnes sikkerhetssystemer som kunne beskyttet sjåførene ved kollisjoner. Det må vi få ut informasjon om til de som skriver anbudspapirene, sier Per Ole Melgård, leder i bransjerådet for buss i Fellesforbundet.

KREVER BEDRE SIKKERHET: – Det finnes sikkerhetssystemer som kunne beskyttet sjåførene ved kollisjoner. Det må vi få ut informasjon om til de som skriver anbudspapirene, sier Per Ole Melgård, leder i bransjerådet for buss i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

DØDSULYKKE: Bussjåføren og en av de to i den andre involverte bilen omkom i ulykken på Sørås i Bergen i forrige uke.

DØDSULYKKE: Bussjåføren og en av de to i den andre involverte bilen omkom i ulykken på Sørås i Bergen i forrige uke.

Foto: Terje Bringsvor Nilsen/Fanaposten / NTB scanpix