JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utslippene i fjor var de laveste siden 1990 – fortsatt langt unna målene i Parisavtalen

JOBBE PÅ: – Hvert år skal vi gjøre mer for å kutte utslipp, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).

JOBBE PÅ: – Hvert år skal vi gjøre mer for å kutte utslipp, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).

Jan-Erik Østlie

I fjor var Norges klimagassutslipp på 46,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Det er en nedgang på 9,2 prosent siden 1990 og det laveste i perioden.

2024110509352820241105093652

Det et likevel langt igjen til Norge når målene i Parisavtalen. I den har vi forpliktet oss til å kutte 55 prosent av utslippene fra 1990-nivåene innen 2030.

Fra 2022 til 2023 gikk utslippene ned med 2,3 millioner tonn CO₂-ekvivalenter – en reduksjon på 4,7 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– Nedgangen i 2023 kan forklares med elektrifisering i olje- og gassproduksjon, flere elbiler på veiene og lavere aktivitet i industrien, sier seniorrådgiver Trude Melby Bothner.

Olje, industri og veitrafikk har stått for de største utslippene i perioden siden 1990. Industrien har tatt i bruk teknologi og gått redusert utslippene med 43,5 prosent siden den gang.

Økte olje- og trafikkutslipp

I 2007 nådde Norges klimagassutslipp en topp, der olje- og gassbransjen sto for 27 prosent av de totale utslippene. Lav aktivitet førte til at utslippene flatet ut etter dette året, og fra 2015 har utslippene hatt en synkende trend. Her har tiltak som energieffektivisering og elektrifisering bidratt til nedgangen.

Men til tross for disse tiltakene er utslippene fra denne bransjen 40 prosent høyere nå enn i 1990. Det skyldes at produksjonen har økt.

Utslippene i veitrafikken økte jevnt fram til 2007. Etter finanskrisen rundt 2008 og 2009 har virkninger av klimatiltak bidratt til å redusere utslippsveksten.

At stadig flere har gått over til å kjøre elbil, har også ført til mindre forbrenningsutslipp de siste årene. Til tross for nedgang sist i perioden var utslippet fra veitrafikken 8 prosent høyere i 2023 enn i 1990.

Krever mer jobb

Klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap) erkjenner at Norge fortsatt har en jobb å gjøre for å kutte utslipp.

– Norge skal oppfylle våre forpliktelser i Parisavtalen med en målrettet, realistisk og rettferdig klimapolitikk. Utslippspilene peker rett vei, men fortsatt kreves det tiltak, reguleringer og politikk for å nå målene og ruste norsk verdiskaping og næringsliv for lavutslippssamfunnet, skriver han i en epost.

Han understreker at SSB-tallene er gledelige, og at hvert tonn og hver tidel som kutter den globale oppvarmingen, teller.

– Hvert år skal vi gjøre mer for å kutte utslipp. Det vil ta tid før vi ser alle resultatene, men vi skal nå målet vi har meldt inn til FN i Parisavtalen. Vi skal skape jobber og kutte utslipp, skriver Sandvik.

(©NTB)

amalie.vadla@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
JOBBE PÅ: – Hvert år skal vi gjøre mer for å kutte utslipp, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).

JOBBE PÅ: – Hvert år skal vi gjøre mer for å kutte utslipp, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).

Jan-Erik Østlie