JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport

Varslet Posten om feil lønn: Innleide sjåfører kjørte 60 timer i uka

Jarle Eide synes det er uforståelig om Posten ikke slår ned på praksisen i det aktuelle transportfirmaet. – Det er helt vilt om dette får fortsette, sier lederen av Fagforbundet Post Vestlandet.

Jarle Eide synes det er uforståelig om Posten ikke slår ned på praksisen i det aktuelle transportfirmaet. – Det er helt vilt om dette får fortsette, sier lederen av Fagforbundet Post Vestlandet.

Jan Inge Haga

Avvikene er «alvorlige, men ikke graverende», svarer Posten ett år etter at de ble varslet om forholdet.

2023112809142120231128091421

alf@lomedia.no

– Uakseptabelt, sier Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet.

En yrkessjåfør i Posten varslet et kjørekontor på Vestlandet om det han mente var flere potensielle lovbrudd hos firmaet Kvåle Transport.

– Posten fikk dokumentasjon i form av en lønnsslipp for en sjåfør ved firmaet, forteller han.

Tiden gikk og transportfirmaet kjørte som før. Varsleren syntes dette var uholdbart, ettersom Posten har en etisk standard og et uttalt mål om å få bukt med useriøse aktører.

Firmaet har i en årrekke vært innleid av Posten Bring, hvor de har faste ruter både på lokal distribusjonskjøring i Voss-regionen samt langtransport som for eksempel Bergen-Oslo-Bergen.

I sommer løftet han derfor saken til Jarle Eide.

– I mellomtida innhentet han ytterligere en lønnsslipp som bekreftet bildet. De to lønnsslippene, én fra i fjor og én fra i år, bekrefter at de jobbet svært lange dager. Langt ut over det arbeidsmiljøloven tillater, sier Eide.

Posten tar grep etter svindelforsøk

Jobbet 60 timer uka

Posthornet har fått kopi av lønnsslippene. Her fremgår det at sjåføren i begge de aktuelle månedene jobbet rundt 240 timer. Det gir et ukentlig snitt på cirka 60 timer.

Arbeidstidsforskriften for sjåfører sier at den alminnelige arbeidstiden ikke skal overstige 40 timer i løpet av en sjudagersperioden.

Overtidstillegg skal være minst 40 prosent av alminnelig lønn.

Timelønna på lønnsslippen fra firmaet på Vestlandet er noen få kroner over det som er satt som den allmenngjorte timelønna på 207 kroner, og dagens minstelønn i Posten Bring Bildrift, som er på 212 kroner.

Med 240 arbeidede timer de to aktuelle månedene kan det være snakk om 80 timer overtid de aktuelle månedene.

Hadde sjåføren fått 40 prosent tillegg, utgjør det over 6000 kroner for hver av de månedene.

Styreleder i firmaet, Tor Erik Kvåle, hevder overtid er inkludert i timelønna. Les hele svaret nederst i saken.

Har du feriedagar til overs? Dette må du gjere

– Ulovlig praksis

– Så lange skift fremstår som tvilsomt, med tanke på hviletidsbestemmelsene, sier Eide.

Han mener den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet.

Begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg, mener Eide.

– Arbeidsmiljøloven fastslår at man har krav på overtidstillegg på minst 40 prosent på timer utover vanlig arbeidstid. Bedriften begår lønnstyveri ved å ikke betale det sjåføren har krav på.

Sammen med forbundsledelsen etterlyste han handling fra Posten.

– Det ble gjort i juni. Vi stusser over at ting tar så lang tid, og at tilsynelatende ingenting gjøres for å rydde opp, sier Eide.

En tidligere sjåfør i Vestlands-firmaet bekrefter at sjåførene jobbet mye.

– Lønna var flat da også. Null overtid. Det er dessverre ikke uvanlig i bransjen. På langtransport er lønna helt ræva, sier sjåføren.

– Det er helt vilt om dette får fortsette. Arbeidsplassene til Postens sjåfører settes i fare når man taper anbud i konkurranse med aktører som ikke betaler overtid, sier Jarle Eide. 

Skjøre postbiler: Her kunne det gått skikkelig galt for budet

Posten: – Ikke graverende

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten sier Posten har cirka 2300 eksterne transportleverandører, men ingen samlet oversikt over hvor mange sjåfører disse sysselsetter. Til kritikken fra Eide sier han:

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge svarte først at avvikene som er avdekket hos det innleide Vestlandsfirmaet er alvorlige, men ikke graverende. På direkte spørsmål om hvorvidt statseide Posten aksepterer lovbrudd fra underleverandører, presiserer han at; "brudd på arbeidsmiljøloven er ikke ok".

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge svarte først at avvikene som er avdekket hos det innleide Vestlandsfirmaet er alvorlige, men ikke graverende. På direkte spørsmål om hvorvidt statseide Posten aksepterer lovbrudd fra underleverandører, presiserer han at; "brudd på arbeidsmiljøloven er ikke ok".

Alf Ragnar Olsen

– Våre fageksperter fant avvik innen lønns- og arbeidstaker-rettigheter. Avvikene samstemmer med funn avdekket under Påse-plikt-kontrollen som ble utført lokalt i høst. Selv om alle avvik knyttet til lønns- og arbeidstaker-rettigheter er alvorlige, fremstår ikke funnene som graverende, sier Pettersen.

Påseplikten innebærer at en hovedleverandør skal sørge for at underleverandører gir sine ansatte de lønns- og arbeidsvilkår de har krav på etter allmenngjøringsforskriften.

Intern revisor kvalitetssikrer dette nå med Arbeidstilsynet før endelig avvik og tiltaksliste vil bli forelagt transportør. Transportøren vil bli gitt anledning til å iverksette tiltak, før eventuelle sanksjoner vil bli iverksatt, sier han.

På spørsmål om å utdype karakteristikken «ikke graverende», svarer Pettersen:

– Brudd på arbeidsmiljøloven er ikke ok. Når det gjelder trafikksikkerhet og HMS, tas det stikkprøver for å sjekke om de har tilfredsstillende systemer på plass.

Han sier de kontrollerer mye:

– Vi avvikler også leverandørforhold når det er nødvendig. Dette er et omfattende arbeid, vi tror vi er godt i gang, men ser samtidig at det fremdeles er mulig å bli bedre. 

Postbud har skiftet lyspærer og måket snø: Nå vil Posten tilby tjenesten over hele landet

Transportfirmaet: – Undersøker lønnsforhold

Styreleder og eier i Kvåle Transport, Tor Erik Kvåle, svarer følgende:

– Sjåførene kan ha en del timer noen måneder, men i deres arbeidskontrakt er overtid inkludert i timepris. De har også betalt matpause. Vi hadde kontroll av Arbeidstilsynet i fjor. De gikk gjennom og godkjente dette. Når de regner ut gjennomsnittlig timelønn, er dette innenfor. Så sjåførene mine har overtidsbetaling. Useriøst kan det vel ikke være når Arbeidstilsynet godtar dette, skriver eieren av transportselskapet.

Han sier firmaet jevnlig kontrolleres av Statens vegvesen, og de har ikke funnet avvik.

– Når det gjelder Posten, har vi hatt Påse-plikt de siste årene. Heller ikke her har det fremkommet avvik. Vi hadde nylig revisjon med Posten. Der ble det funnet noen små avvik, men de fleste er lukket. Samme spørsmål kom angående lønn der, noe de undersøker nå. Det blir rettet opp med en gang, om det er noe som er feil. Jeg venter på tilbakemelding nå. Om det er noe useriøst med måten jeg driver firma på, hadde jeg rettet det opp med en gang. Jeg driver – og skal drive – seriøst, svarer Kvåle.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy