Trenger bare vanlig førerkort
Vill vekst med varebiler: – Useriøse aktører kommer inn og underbyr på pris
GJØR RENT: Regjeringen har lovet storrengjøring i arbeidslivet. Nå må den se på varebiltransporten, mener Gerd Øiahals.
Alf Ragnar Olsen
Netthandelen gikk i taket under pandemien, og antallet nyetablerte transportselskaper ble doblet. – Det er en vill vekst i den uregulerte delen av markedet, sier leder Gerd Øiahals i Post og Finans i Fagforbundet.
ola.tommeras@fagbladet.no
Ingen reguleringer. Sjåfører tilknyttet gjennom personlige foretak. Priser som presses til bunnen. For varebiltransport med biler under 3,5 tonn behøves ikke noe annet enn et ordinært bilsertifikat. Nå slår Fagforbundet alarm om et økt antall useriøse aktører.
– Vi er alvorlig bekymret, sier leder av Post og Finans i Fagforbundet, Gerd Øiahals. Forrige uke leverte hun innspill til regulering av denne delen av varetransporten til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Fagforbundet ber ministeren:
• Klargjøre arbeidstakerstatus for sjåførene
• Innføre registrerings- og godkjenningsordning
• Innføre kjøre- og hviletidsregulering for alle som driver varetransport med fartsskriver i alle kjøretøy
• Innføre arbeidstidsbestemmelser for kommersiell transport, uavhengig av bilens tyngde
• Kreve HMS-kort
Ikke mulig å konkurrere
Innspillet er etterspurt av sjåførene. Geir Edin, som kjører for Posten Bring i Bergen, beskriver situasjonen slik overfor Fagbladet:
– Vi kan fortsatt konkurrere på kvalitet og punktlighet, men det blir vanskelig å konkurrere på pris med de nye. Vår arbeidsgiver har fast ansatte og tariffavtale. Det koster.
TØFF KONKURRANSE: Geir Edin, varebilsjåfør for Posten Bring, møter stadig oftere de nye konkurrentene på veien.
Privat
– Innleie av selvstendige transportører har det alltid vært og vil fortsatt være behov for, men det som skjer nå er en snikinnføring av en helt annen arbeidsmodell, sier Edin.
Han og kollegene møter stadig oftere de nye konkurrentene.
– Vi treffer dem på veien. De har gjerne tungt lasta og shabby biler – noe også kontroller avdekker. Sjåførene er ofte innleid fra utlandet med veldig lav betaling, forteller han.
{s1}
Vill vekst med varebiler
– Det har vært en vill vekst i segmentet for transport med varebiler under 3,5 tonn de siste årene. Useriøse aktører kommer inn og underbyr på pris. Det truer arbeidsplassene til våre medlemmer, sier Øiahals.
Tall fra Brønnøysundregistrene viser at det samlede antallet nyregistrerte transportselskaper er mer enn doblet i kjølvannet av økt netthandel under pandemien. I 2019 etablerte 1792 nye transportselskaper seg. Det økte til 2517 i 2020, og helt opp i 4270 nyetableringer i fjor.
Null regulering
Mens reguleringer er innført for grenseoverskridende transport, tungtransport og større varebiler, er transport med lette varebiler uregulert. Det eneste som trengs for å sette i gang, er et ordinært sertifikat.
Forbundssekretær i Post og finans, Håvard Sivertsen, har daglig kontakt med medlemmene i varebiltransport. Han beskriver det økende arbeidsmarkedet slik:
– En utstrakt bruk av enkeltpersonforetak framfor ansettelser, slik at sjåførene verken er beskyttet av arbeidstids- eller overtidsbestemmelser. Lønnsforholdene er uryddige, og betalingen for oppdragene presses til bunn.
– Dette markedet er først og fremst i nærdistribusjonen i byene, sier Sivertsen.
Bekymret for utviklingen
– Regjeringen har lovet å gjøre storrengjøring i arbeidslivet, og det er ryddet i mange yrkesgrupper. Nå er varebiltransporten den neste slagmarken. Vi er veldig bekymret for hvordan dette utvikler seg, sier leder av Post og finans, Gerd Øiahals.
– Vi ser at selskaper legger ut oppdragene i digitale løsninger der sjåførene underbyr hverandre for å få transportoppdraget. Noen nettbutikker lar kundene velge type transport. De som sitter hjemme og bestiller, bør tenke seg om hvilket valg de gjør, sier Øiahals.
–Ikke velg billigfrakt
– Det er et tankekors, sier varebilsjåfør Geir Edin, at vi er så opptatt av at alt skal være riktig i samfunnet, men så sitter vi hjemme og bestiller varer på nettet og velger useriøs transport for å spare litt penger.
– Bestiller du varer fra Kina og får den sendt hjem hele veien nesten gratis, så er det noen underveis som fikk dårlig betalt, sier han.
Posten Bring-ansatte i Fagforbundet
Da forbundet PostKom og Fagforbundet ble slått sammen i 2019, gikk rundt 4000 transportsjåfører i Posten Bring, inn i Fagforbundet. Om lag 3.000 av disse kjører varebil under 3,5 tonn. Posten Bring har tariffavtale og ryddige forhold, men nå møter de konkurrenter med helt andre betingelser.
Folk burde jo tenke på at når de får tilsendt et produkt hele veien fra Kina nesten gratis, så er det noen underveis som ikke får betalt.
Varebilsjåfør Geir Edin