Gjev pris
Zeeshan gjør de mest usynlige renholderne synlige. I natt ble han kåret til årets renholder
Zeeshan Muhammad i midten, flankert av fagforeningsrepresentanter, Fagforbundet på den ene siden og konsernledelse på den andre. I går kveld, da renholdernes dag gikk mot slutten, gikk Zeeshan på jobb. Der ventet en overraskelse.
Werner Juvik
26 år gamle Zeeshan visste ingenting da han gikk på jobb i Oslo sporveiers trikkestall i natt. Der ventet kolleger, Fagforbundsleder, fagforeninga, sjefene, konserndirektør og fotografer.
ola.tommeras@fagbladet.no
Årets renholder i Norge 2022 heter Zeeshan Muhammad. Han er en av de mest usynlige blant renholdere, nemlig dem som gjennom hektiske netter gjør trikkene klare til du skal på jobb.
Zeeshan Muhammad er blant renholderne som sørger for at din trikkereise blir komfortabel og trygg.
Werner Juvik
Usynlig og viktig
Du ser dem ikke. De jobber alltid på natta mens du sover. Resultatet av deres innsats tar de fleste for gitt, selv om de ville savnet den sterkt om den uteble. Da ville trikketuren neste morgen blitt både ubehagelig og uhygienisk, trolig avlyst etter kort tid.
Nettopp det er en av begrunnelsene for at Zeeshan ble valgt ut blant innsendte bidrag fra hver by og bygd i hele landet i år. Zeeshan har nemlig snudd på den anonyme tilværelsen til Sporveiens nattarbeidere. Han har gjort dem synlige for dagarbeidende kolleger, engasjert seg i fagforeningsarbeid selv om det skjer på tider da nattarbeidere sover og ikke minst, gjort en sterk innsats for kompetanseutvikling og fagbrev blant trikkevaskerne.
– Så stolt av dere
Det har blitt lagt merke til. Og i kveld er det Zeeshans kveld i trikkestallen på Storo, like ved Sinsens-krysset i Oslo, der gjester og kolleger er samlet i møterommet midt mellom et titalls trikker på rengjøring og vedlikehold. Klokka er 20.00, og det nærmer seg start på arbeidsnatta for Zeeshan og laget hans.
– Dette er en dag som alle 4.000 ansatte i Sporveien er kjempestolte av Zeeshan og kollegene, sier konserndirektør Cato Hellesjø. Leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Ingunn Reistad Jacobsen, har akkurat gitt diplom, blomster pengegave og rosende ord til hovedpersonen. Selv sitter han måpende i møterommet.
Tid for fagbrev
– Jeg hadde aldri trodd dette her, sier Zeeshan. Arbeidsnatten startet på langt annet vis enn han hadde tenkt seg tidligere på kvelden.
Han har jobbet forskjellige steder i Sporveien siden 2016, men hovedsakelig i trikkestallen på Storo. Underveis har han lagt merke til hvor skjevt fordelt det er mellom fagbrev og formalisering av kompetanse de forskjellige stedene. Etter å ha fått fast hel stilling tok han på seg verv som tillitsvalgt. Han mobiliserte straks kollegene til fagbrev. Selv har han nettopp avlagt teorieksamen og skal ta praktisk prøve i januar.
– Det er bare én hos oss som har fagbrev, og han slutter om tre uker. Nå er vi to som er på vei til å fullføre, og mange flere som er interessert straks vi kan få et fysisk kurs. Mange flere ble med i starten, men taklet ikke videokurs, forklarer Zeeshan.
Zeeshan Muhammad og Ingunn Reistad Jacobsen, leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.
Werner Juvik
Stolt av nye trikker
Ved siden av oss glir nyvaska, blankpolerte og splitter nye trikker forbi. De første CAF-trikkene er levert og satt i trafikk. De skinner slik nytt materiell gjør.
– De nye trikkene er en av grunnen, sier Zeeshan med stolthet, når vi spør om hvorfor han engasjerer seg.
– Nytt materiell krever kompetanse. Vi må bruke riktige kjemikalier og riktige teknikker. Eller så slites de fort.
– Men, er det egentlig renholdernes problem? spør vi og blir møtt av en mild latter fra Zeeshan.
– Jeg vil jo gjerne kunne se at vognene er like pene om ti år og si: Disse har vi vedlikeholdt.
En spesiell innsats
– Tenk om alle hadde vært like ivrige som deg, sa Ingunn Reistad Jacobsen i sin tale til vinneren. Prisen «Årets renholder» deles ut av Fagforbundet. Alle i Norge kan sende inn forslag, og forslagene kommer inn fra alle kanter av landet. Faggruppa renhold gjennomgår nominasjonene og innstiller på et utvalg som seksjonsstyret tar stilling til.
– Vi ser etter en som har gjort en spesiell innsats for faget, som er samfunnsengasjert og deltar i fagforeningsarbeid, sa Jacobsen. Seksjonsstyret var ikke i tvil om hvem som utmerket seg i år.
GRATULERER: Zeeshan ble gratulert av mange i natt.
Werner Juvik
– En viktig jobb
– Et av Sporveiens viktigste mål er at vi skal ha fornøyde reisende, enten de reiser i en ny eller en av de gamle trikkene. Denne viktige jobben gjør dere for de reisende, sa konserndirektør Cato Hellesjø.
– Nå har vi vært gjennom en pandemi. Vi gjorde en samfunnskritisk jobb, vi skulle sikre at samfunnet gikk videre. Da var det spesielt viktig at renholdet fungerte. Den oppmerksomheten renholderne fikk gjennom pandemien var så fortjent, sier Hellesjø.
SJEKK: I natt er Zeeshan på oppstillingskontroll. I dag kjører du trikk sjekket av "Årets renholder 2022".
Werner Juvik
Avdekker feil
Etter kake og taler bar det rakt ut til innkommende trikker. Tidsskjemaet på Storo kan ikke brytes. Her skal trikker inn og ut på minuttet. Etter en lang natt skal de skinne igjen med rene seter og interiør når søvndrukne pendlere entrer dørene.
I natt har Zeeshan oppstillingskontroll.
– Vi rullerer på oppgavene, forklarer han. Neste natt er han på en annen stasjon.
På oppstillingskontrollen skinner allerede trikkene. De er vasket innvendig av Zeeshans kolleger. Nå kommer de rett ut av vaskemaskinen til kontrollplassen. Her sjekkes skinnebremsen, at sandstrøingen virker, plombene til nødutgangene, lampene på dashbordet, vindusviskere, spylevæske og speil.
Zeeshan skriver raskt og rutinert rapport til verkstedet på hver vogn. Renholderne avdekker stadig småfeil. En gang reagerte Zeeshan på ujevnheter i gulvet, og skrev rapport. Det viste seg at treplatene var råtne. Gulvet kunne kollapset.
Laget kjører, tester, vasker og leverer natten igjennom. Når du setter deg på trikken i dag, så er den klargjort av et lag med «Årets renholder 2022» på oppstillingskontrollen.