12:30 Svømmeinstruktør

Å kunne svømme er ikke nok

2018100212110420181002120520
ALLE SKAL MED: Ingjerd Mokkelbost var konkurransesvømmer i ungdommen. Nå er hun mer opptatt av bredden.

ALLE SKAL MED: Ingjerd Mokkelbost var konkurransesvømmer i ungdommen. Nå er hun mer opptatt av bredden.

Bjørn A. Grimstad

Ingjerd har ansvaret for en hel sjetteklasse på dypt vann. Nå skal alle norske barn bli bedre svømmere.

Bjørn A. Grimstad

sidsel.hjelme@fagbladet.no

16 barn dupper i vannflaten. Noen under vann. Andre over. Og under igjen. Spruting og småknuffing på sidene. Høye hyl av fryd og frustrasjon.

Sjette klasse fra Renvik skole er i sin første skoleuke etter sommerferien og har sin første svømmetime siden tredjeklasse. Hvordan er det mulig å holde fokus i mylderet?

https://www.youtube.com/watch?v=79lLiFjamIY

Ingjerd Mokkelbost (52)

Livredder og svømmeinstruktør i Atlanterhavsbadet

Livredder og svømmeinstruktør Ingjerd Mokkelbost vet åpenbart hvordan. En kort fløytelyd forandrer alt: Uroen legger seg, og 11-åringene samles inntil bassengkanten. Blikkene rettet mot Ingjerd, lyttende.

– Nå har vi en øvelse til, kom opp av vannet.

– Hvis alle hører etter, så slipper jeg å si det samme flere ganger. Vi skal stupe. Husker dere vi øvde på sittestup i tredjeklasse? Ingjerd viser hvordan de fra sittende stilling med utstrakte armer på bassengkanten langsomt vipper over og treffer vannet.

Tre og tre elever stuper uti det lyseblå. Noen med et stort plask, andre etterlater seg bare et stille dragsug når de bryter vannflaten og forsvinner som en pil ned mot bunnen av bassenget.

Triste historier om tomme svømmebasseng og barn som ikke lærer å svømme, har vært en gjenganger i avisspaltene i mange år. I Kristiansund, omringet av hav på alle kanter, starter svømmeundervisningen allerede i barnehagen. Alle små kristiansundere har nå vært i bassenget før skolestart.

Før første time er over, har Ingjerd med trent øye kartlagt den enkeltes ferdigheter i vannet.

– Alle i denne klassen kan svømme litt, men ikke alle klarer de nye kravene for svømmeopplæring.

Nå er det ikke nok å kunne svømme langt. Etter den nye læreplanen som trådte i kraft for et år siden, skal elevene også kunne blant annet dykke, rotere og hvile i vannet.

Timene i svømmehallen skal imidlertid ikke bare være terping og prestasjon, understreker Ingjerd som selv er tidligere konkurransesvømmer. Nå er hun mer opptatt av bredden, av å få alle med, enn av å skape enere.

På tampen av timen er det frilek. Tempo og støynivå stiger på et blunk. Noen er på femmeren og klar for å «dødse», andre sparker så vannspruten står – og fotografens kameralinse får seg en skikkelig dusj.

Fra bassengkanten observerer Ingjerd også spillet blant elevene.

– De som er tøffest på land, kan skjule seg ved for eksempel å si at de ikke hadde lyst å hoppe fra femmeteren. Og motsatt: Elever som ikke hevder seg så godt i teoretiske fag, kan være veldig gode i bassenget.

– Svømmingen er en arena å lykkes på for veldig mange.

«Svømmingen er en arena å lykkes på for veldig mange.»

Ingjerd Mokkelbost

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy