GLAD I NAV: – Vi har et stort samfunnsoppdrag som jeg tror på, Samira Said Mahamod
Bjørn A. Grimstad
hege.bakken@fagbladet.no
Hun har aldri trengt hjelp fra systemet selv, hvis vi ser bort fra Lånekassen. Hun vet ikke hvordan det er å vokse opp på flyktningmottak, og har surfet gjennom skolen sammen med de andre flinke pikene. Aldri tenkt at hun var annerledes. Hun har riktignok hatt adresse både i Hardanger, Kinsarvik og Sunndalsøra etter at hun kom til Norge fra Somalia som tiåring, men har alltid følt seg inkludert. Og integrert.
https://www.youtube.com/watch?v=_MoS0fw1vnY
Samira Said Mahamod (25)
Veileder og saksbehandler i Nav Kristiansund
– Det er skolen, lokalsamfunnet og verdiene til familien min som har gjort at jeg er heldig. Jeg har en far som insisterte på at jeg skulle ta utdanning, delta på fritidsaktiviteter, leksehjelp og SFO. Han var beinhard, sier Samira Said Mahamod (25). Utdannet sosialantropolog og nå ansvarlig for å gi det lille dyttet som noen ungdommer trenger for å komme seg videre i livet; den konkrete beskjeden om at de må sende så mange søknader de bare orker, eller ta den ene telefonen og spørre om læreplass.
– Da fortjener de et klapp på skuldra, for hvert lille skritt teller. De har jo egentlig svarene selv, og selvtilliten, men trenger noen til å bevisstgjøre dem valgmulighetene, sier sunndalingen mens faguttrykkene triller ut av munnen hennes: brukere, kartlegging, behov, kompetanse, motivasjon og erfaringer. Samira ser ikke problemet. Hun har hodet og hjertet dypt forankret i samfunnsoppdraget: Å hindre at unge gutter og jenter havner i andre Nav-avdelinger senere i livet.
Selv ser hun gjerne for seg en videre klatretur i Nav-systemets organisasjonskart.
– Det er utrolig mange muligheter i dette systemet. Vi gir tjenester til millioner av mennesker. Vi har et enormt samfunnsoppdrag. Som jeg tror på.