Ap etterlyser flere tiltak
– Vi mangler en plan for fagskolene
OFFENSIV: Tone M. Sønsterud (AP) ønsker en klarere plan for å øke antall studentere på fagskolene.
Karin E. Svendsen
– Vi savner konkrete mål og en plan for å ruste opp yrkesfagutdanninga, sier stortingsrepresentant Tone M. Sønsterud (Ap).
karin.svendsen@fagbladet.no
Tone M. Sønsterud, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, sier at regjeringen har mange gode forslag til hvordan fagskolene kan styrkes. Men hun mener det er mulig å gjøre mer enn regjeringen legger opp til for å øke antall studenter i fagskolene.
Etterlyser opptrappingsplan
AP-representanten savner først og fremst en plan for å styrke fagskolene.
– En opptrappingsplan for fagskolene bør bygge på en analyse av hvor mange, og på hvilke områder, vi trenger folk med fagskoleutdanning i framtida, mener Tone M. Sønsterud. En slik opptrappingsplan ligger ikke i den meldinga regjeringen la fram for stortinget i desember.
Sønsterud opplyser at Ap de tre siste årene har lagt inn og finansiert rundt 300 nye studieplasser årlig til fagskolene.
– Det betyr at vi ville hatt 1000 flere studieplasser om vi hadde sittet med regjeringsmakta, sier hun.
Studiepoeng gir status
AP støtter mange av regjeringens forslag; blant annet at fagskoleutdanning skal gi studiepoeng. Sønsterud tror det vil heve status på fagskoleutdanninga selv om det er læringsutbyttet som skal ligge til grunn ved overganger til universiteter eller høgskoler. Hun antar også at studiepoeng for fagskoleutdanning vil gjøre det lettere for folk flest og arbeidsgivere å skjønne at dette dreier seg om en høyere yrkesfaglig utdanning.
– LO er blitt hørt
Også LO er først og fremst positiv til stortingsmeldinga. LO-sekretær Trude Tinnlund er lettet over at stortingsflertallet har beveget seg.
– Vi er heldigvis blitt hørt på mye, sier hun.
Noe av det som er positivt med de foreslåtte tiltakene, er ifølge Tinnland at statusen til fagskolene og fagskoleutdanning utvilsomt blir hevet.
Uenighet om eierskap
På spørsmål om hvem som bør eie fagskolene, sier AP-representanten Sønsterud at det spørsmålet ble avgjort da Stortinget behandlet regionmeldinga for et år siden. Stortingsflertallet, inkludert Arbeiderpartiet, gikk da inn for at fylkene fortsatt skal eie fagskolene. Hun tror det er viktig for å sikre god kontakt med regionalt arbeids- og næringsliv.
Trude Tinnlund i LO beklager at stortingsflertallet fremdeles ikke ønsker at staten skal eie fagskolene.
– For å gi fagskolene status på linje med universiteter og høgskoler, må den befestes ved at også fagskolene eies av staten og får et egen post på statsbudsjettet, sier hun.
Tinnlund frykter Fagskolens muligheter til å få sin rettmessige plass og status ofres for å gi regionreformen innhold.
Stortinget tar saken i mai
Helt på tampen av sin andre regjeringsperiode oppnevnte den rødgrønne regjeringen Grund-utvalget som i desember 2014 la fram utredningen Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalg.
To år etter kunne den nåværende regjeringen presentere stortingsmeldingen Fagfolk for fremtiden. Sønsterud er medlem av Stortingets kirke- utdannings- og forskningskomité, og komiteens saksordfører når Stortinget 2. mai skal behandle stortingsmeldinga Fagfolk for fremtiden.
Videreutdanning for fagfolk
Med fagskoleutdanning menes yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring (fagbrev) eller tilsvarende realkompetanse. Fagskolene arbeider tett med arbeidslivet for at utdanningstilbudene skal være i tråd med kompetansebehovene på arbeidsmarkedet. NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) godkjenner fagskolene og utdanningstilbudene deres.
Regjeringen foreslår
* En utviklingspott på 35 millioner kroner
* Rett til å være del av en studentsamskipnad
* Bedre overgang til universitets- og høyskoleutdanninger
* Nytt nasjonalt opptakssystem
* Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
* Å kartlegge og heve kompetansen blant fagskolelærerne
* Å bedre kunnskapsgrunnlag om fagskoleutdanningen