Nå skal de ansatte i hjemmetjenesten slippe stoppeklokka

Fem ganger i døgnet ringer ansatte fra hjemmetjenesten på Gunnar Clausens dør. Nå får han bedre styring med tjenesten, og de ansatte slipper å løpe etter stoppeklokka. Det er både Clausen og Siri Follerås fra Fagforbundet glad for.

Fem ganger i døgnet ringer ansatte fra hjemmetjenesten på Gunnar Clausens dør. Nå får han bedre styring med tjenesten, og de ansatte slipper å løpe etter stoppeklokka. Det er både Clausen og Siri Follerås fra Fagforbundet glad for.

Sidsel Hjelme

Fem ganger i døgnet får Gunnar Clausen hjelp av hjemmetjenesten. Nå kan han glede seg til at de snart kan legge vekk stoppeklokka.

2014102812000020141031115447

sidsel.hjelme@fagforbundet.no

Du skal lete lenge for å finne en mann med mer erfaring med hjemmetjenesten i Oslo enn Gunnar Clausen. I 15 år har bydelens ansatte gått ut og inn dørene i rekkehuset på Abildsø, hjulpet ham med sårstell, skift og smertelindring - og en rekke andre oppgaver som er nødvendige for at den benamputerte 82-åringen fortsatt kan bo hjemme.

Grytidlig om morgenen kommer nattevakten og hjelper Gunnar Clausen opp av sengen så han får startet dagen. Så kommer neste pulje en gang på formiddagen, skifter bandasjer og steller kronisk infiserte sår. Ved ettiden dukker hjelperne opp igjen. Nå for å lage middag. Så er det noen rolige timer før nye ansatte kommer og skifter posen han har på magen (stomi). Og når midnattstimen er inne, er det nattevaktens tur til å sjekke at stomi og annet er klart for natten.

Merker tidspress

Det er ikke vanskelig å merke at mange ansatte er presset på tid, sier han:

- Jeg har fått vite at det er satt av 15 minutter til å skifte stomi. Men ikke alle som skal gjøre det har erfaring, så jeg må ofte forklare hva de skal gjøre. Her om dagen tok det 35 minutter.

- Det samme med dusjingen – det skal også ta 15 minutter. Men på den tiden er jeg ikke en gang kommet inn i dusjen.

- Noen har det så travelt at de ikke en gang tar seg tid til å rette meg opp i stolen. De er ute av huset før jeg får sagt god dag, forteller Clausen.

Han understreker at han i hovedsak er fornøyd med hjelpen han får.

- Hjemmesykepleien gjør en kjempejobb, men de har for dårlig tid. Det er helt nødvendig at de ansatte har tid til å stille de grunnleggende spørsmålene: Hvordan står det til med deg? Og er det noe annet jeg kan hjelpe deg med?

- Men når det noen ganger er nødvendig å bruke over dobbelt så lang tid som det bydelen har satt av til oppgaven, blir mange ansatte selvsagt stresset fordi de kommer for sent til neste bruker.

Vil fjerne stoppeklokka

- Noen ganger føler jeg virkelig at de ansatte er styrt av stoppeklokka, sier Gunnar Clausen. Og det er nettopp stoppeklokkeregimet som er bakgrunnen for at SVs bystyregruppe i Oslo sitt forslag om en tillitsreform i hjemmetjenesten.

«I forsøket på å profesjonalisere velferden har vi endt opp med å avprofesjonalisere arbeidsstyrken. Den gir stress og et tungrodd byråkrati for de ansatte, og dermed dårligere tjenester til hjelpetrengende», heter det blant annet i forslaget. Her påpekes det også at minutt-fokuset i hjemmetjenesten har gått så langt at helhetlig omsorg blir et avvik.

Forslaget ligger nå på Oslo bystyres bord med enstemmig tilråding fra Helse- og sosialkomiteen, og skal behandles i bystyrets møte 12. november. I prosessen fram til bystyrebehandlingen har Fagforbundet i Oslo også vært tungt engasjert i saken.

- Dagens ordning gir lite rom for faglig skjønn, sier leder for Fagforbundet pleie og omsorg, Siri Follerås.

Hun tror tillitsreformen vil være et stort framskritt for både ansatte og brukere:

- Slik hjemmetjenesten har vært lagt opp, har de ansatte mistet muligheten til å tenke selv.

- Med tillitsreformen vil de ansatte fortsatt ha tilmålt tid, men de vil ha større mulighet for å gjøre egne faglige vurderinger og sjonglere innenfor de rammene de har.

Og Gunnar Clausen er hjertens enig:

- De må slutte med 15 minutter her og 15 minutter der. Jeg er helt sikker på at sykepleierne som er på jobb gjør jobben sin, og at de tar den tiden som er nødvendig. Mer enn det gjør det ikke, og derfor er det heller ikke nødvendig med stoppeklokke.

- Men om tillitsreformen løser problemene vet jeg ikke. Vi får vente og se hvordan det virker i praksis.

Bekymret for budsjettkutt

Tillitsreformen løser i alle fall ikke de økonomiske innsparingene som tjenestene kan bli utsatt for, påpeker Gunnar Clausen. Bare i hans egen bydel, Østensjø, skal det kuttes 17 millioner neste år.

- Om de skal spare i hjemmesykepleien, så er det det glade vanvidd. Når folk er så dårlige som jeg er, kan du ikke spare, sier Gunnar Clausen og bruker seg selv som eksempel.

Han har infiserte og dype sår som ikke leges, og som krever omhyggelig stell. Dette er arbeid der det ikke er mulig å ta snarveier. Jobben må gjøres uansett hvor dårlig tid de har, og uansett hvor dårlig økonomien i bydelen er.

- For noen år siden hadde jeg både Siv Jensen og Sylvi Listhaug på besøk her, men da satt de ikke i regjering. Siv Jensen knelte foran stolen min her jeg sitter. Jeg håper hun husker hvordan jeg og mange, mange syke og feilbehandlede har det, og at hun strekker ut en hånd til oss som er avhengige av hjemmesykepleien nå når hun er blitt finansminister, sier Clausen som har ett mål der han sitter benløs i rullestolen:

- Jeg skal slåss så lenge jeg kan!

Oslos tillitsreform bygger på erfaringene fra en tilsvarende ordning i København som ble innført i 2012.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy