Ny oppgavefordeling gir mer tid til pasientene

VARIASJON: – Flere oppgaver og mer ansvar gjør arbedisdagen mer interessant, mener Ingrid Torbjørnsen.

VARIASJON: – Flere oppgaver og mer ansvar gjør arbedisdagen mer interessant, mener Ingrid Torbjørnsen.

Eva Kylland

På Sørlandet sykehus har portører og andre yrkesgrupper overtatt oppgaver fra pleierne. Det er en fordel for pasientene.

2014121512000020141215115902

F ør måtte pleierne på Sørlandet sykehus i Arendal stå i kjelleren og laste traller med tøy, frakte trallene opp på avdelingen og deretter legge alt på plass i hyller og skap.

Nå er det portørene som tar de tunge løftene i kjelleren, mens tekstilansvarlig Ingrid Torbjørnsen og hennes kolleger legger alt på plass på operasjonsavdelingen.

Mer effektivt

Pleierne på operasjonsavdelingen vet ikke hvor mye tid de sparer på at portører og tekstilansvarlig har overtatt levering av utstyr og tøy. Men Margaret Solheim, enhetsleder på husøkonomavdelingen, har målt tida en tekstilansvarlig bruker til halvannen time dagen. Hun regner med at portørene bruker like lang tid.

– Jeg er ganske sikker på at personalet på operasjon sparer mye mer enn de tre timene vi bruker på disse oppgavene, sier hun. Grunnen er at pleiere og andre utførte disse oppgavene en gang i blant og ikke hadde rutine på det. Nå er oppgavene overtatt av andre, som utfører arbeidet daglig og som derfor sannsynligvis gjør det raskere.

– Men det viktigste er at frigjort tid for helsepersonell betyr mer tid til pasientene og bedre tjenester, understreker Solheim.

Fornøyd med ny løsning

Wenche D. Berg og Janne Jettestad, avdelingsleder og enhetsleder på operasjonsavdelingen ved Sørlandet sykehus Arendal (SSA), sier det er en stor lettelse at de nå slipper å ta de tunge takene. De ser også andre fordeler med den nye arbeidsfordelingen.

– Vi er avhengig av kontinuerlig tilgang på rene tekstiler og forbruksvarer for operasjon, forklarer Berg. Hun syns den nye oppgavefordelingen fungerer bra, og sier at det alltid er nok tøy og forbruksvarer på avdelingen nå.

De to sykepleierne på operasjonsavdelingen er også fornøyd med at de ikke behøver å bruke tida på å hente og rydde inn rent tøy.

– Men det vi sparer av tid, blir spist opp av flere oppgaver uten at avdelingen er tilført flere ressurser, mener Berg.

Håper på mindre fravær

John Gauslå, avdelingsleder i Hotellservice, en avdeling som omfatter forsyning, renhold, kjøkken, tekstil og portørenheten, tok initiativ til prosjektet Rett person på rett plass. Han laget utkast til prosjektbeskrivelse og fikk full aksept fra sykehusledelsen våren 2013.

– Folk på hotellservice har hatt høyt sykefravær. Jeg tror det kommer av statiske oppgaver i tillegg til at arbeidet deres har vært ensidig og lite utfordrende, sier han. Han håper mindre monotoni, flere oppgaver og dermed en mer variert arbeidsdag vil redusere slitasjeskader og dermed også sykefraværet.

Vil ikke sløse med kompetanse

– Mange av oppgavene på et sykehus krever ingen helsefaglig kompetanse. Likevel er det helsepersonell som utfører dem. Det er et paradoks når vi vet at vi snart vil mangle tusenvis av sykepleiere og helsefagarbeidere, sier John Gauslå.

Derfor mener han det er helt nødvendig at
sykehusene tenker kompetanseheving og oppgaveglidning.

– Et annet argument for ny arbeidsfordeling er at våre folk er proffe på sine oppgaver. Det er derfor rasjonelt at vi overtar en del oppgaver som helsepersonell til nå har tatt seg av, sier lederen på Hotellserviceavdelinga.

Tillitsvalgt for Fagforbundet ved helseforetaket, Merethe Krogstad Hoel, syns det er flott at sykehuset har fått en leder som ser verdien av rett person på rett plass.

– Vi har i mange år brukt enhver anledning til å si at denne typen oppgaveglidning er både lønnsomt for arbeidsgiver og bra for ansatte, sier hun.

Mer variert dag

Ingrid Torbjørnsen kan underskrive på at arbeidsdagen hennes er blitt bedre.

– Jeg har fått mer å gjøre, men jobben er blitt mer variert og interessant, sier tekstilansvarlig på SSA. Hun har vært 31 år på sykehuset, først som renholder og sekretær før hun begynte i hotellserviceavdelingen for ti år siden.

Ny oppgavefordeling

I Arendal er det ansatte i Hotell- service-avdelingen som henter og bringer og legger på plass personalklær, grønt-tøy til bruk ved operasjoner og sengetøy på operasjonsavdelingen. Dette gjorde pleierne tidligere.

I Flekkefjord har Hotellservice overtatt forsyningstjenestene og renholdet av pasientarealene på
medisinsk avdeling. I tillegg har to renholdsoperatører fått opplæring slik at de nå vasker skopene på avdelingen. Også disse oppgavene gjorde pleierne før.

I Kristiansand samarbeider driftsavdelingen med kirurgisk avdeling slik at portører henter og leverer instrumenter til og fra steriliseringssentralen.

– Min visjon er at vi skal overta oppgaver fra alle avdelingene ved de tre sykehusene, sier John Gauslå, initiativtaker og leder av styringsgruppa. Han sier det er stor pågang fra avdelinger som vil være med i prosjektet.

Prosjektet i de tre avdelingene som allerede er med, skal evalueres og eventuelt utvides i løpet av 2015.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy