Lyste ut stillinger på Facebook

Nord-Trøndelag fylkeskommune

Hva kan en tusenlapp utrette på Facebook? En hel del viser det seg etter at Nord-Trøndelag har annonsert etter kjøreskolelærer, tegnspråktolk og formidlingskoordinator.

2015111010533520151110105859

vegard.velle@fagbladet.no

Annonser i dagsavisene kan koste titusener. Og mange potensielle søkere fanger aldri opp annonsen. Derfor har kommunikasjonsavdelingen i Nord-Trøndelag fylkeskommune det siste året testet ut nye måter å nå fram til folk på.

Spennende jobb, lite spennende tittel

Nylig ble det opprettet flere nye stillinger i fylket; spennende stillinger med det mindre spennende navnet «formidlingskoordinator». Bakgrunnen er utfordringen med å rekruttere flere lærebedrifter og å inspirere flere til å velge yrkesfag.

Fylkeskommunen valgte derfor å søke etter personer som aktivt kunne arbeide med eksisterende og potensielle lærebedrifter, samt tilhørende elever. Kommunikasjonsavdelingen testet ut en utlysning på Facebook i tillegg til tradisjonelle avisannonser.

– Formidlingskoordinator er et superkjedelig ord i en annonsetittel, så vi valgte heller å fokusere på at vi ønsker helter. Superhelter! Det er nemlig det de er, personene som hver dag skal arbeide med et så viktig felt, sier Bjørn Tore Hals, konstituert informasjonssjef i Nord-Trøndelag fylkeskommune.

LES OGSÅ:

Slik lykkes Sarpsborg i sosiale medier

Forsvarer arbeidsmiljøloven med selfies

Språkets riddere må avverge håndgemeng

– Vi søker superhelter

Annonsene på Facebook viste kvinnelige og mannlige «superhelter». De ble brukt i to ulike annonsesett. Det første annonsesettet ble rettet mot et regionalt arbeidsmarked og med 25 år som nedre aldersgrense annonsen skulle vises for. Budsjett: 1000 kroner over 11 dager.

Nasjonalt nedslagsfelt

Det andre annonsesettet gikk nasjonalt, men målstyrt mot personer som blant annet liker ulike fagorganisasjoner som organiserer lærere og lektorer. Budsjett: 1500 kroner over 11 dager.

– Annonsene nådde fram til omtrent like mange personer og fikk til sammen over 60.000 visninger, drøyt 1500 klikk og 1183 handlinger. Fungerte annonsene? Hvor mange søkere fikk vi? Prosjektlederen hadde på forhånd et mål om 100–120 søkere til de seks stillingene. Vi fikk 230, sier Hals.

– Langt over forventning

Marit Størvold Damås er prosjektleder for «Formidling til læreplass» i fylkeskommunen er strålende fornøyd med antall søkere.

– Det er langt over vår forventning, det er også langt over hva våre rektorer hadde forventet. Det er godt kvalifiserte søkere fra hele landet, og gjerne folk fra regionen som ønsker seg hjem. Jeg er overbevist om at en sprek Facebook-annonsering har spredt vårt budskap langt mer enn vi ville klart med ordinær annonsering, sier hun.

Kommunikasjonsavdelingen satte opp en questback og sendte ut til alle de 230 søkerne. De ble spurt om hvor de hadde sett stillingene utlyst. De fleste svarte nav.no, men nesten like mange svarte at de fant den via fylkeskommunens egne kanaler (hjemmeside, intranett og Facebook-annonsen). Langt færre oppga å ha sett den utlyst i papiravis.

Kostnadene til annonsering i egne kanaler var cirka ti prosent av kostnadene for annonsering på papir.

Ingen søkere som kjøreskolelærer

Fylkeskommunen brukte også Facebook da de utlyste en stilling som kjøreskolelærer.

– Denne gangen fikk vi spørsmål om å bistå Grong videregående skole. Skolen er en av få som har ansatt egen trafikklærer. Da de skulle rekruttere ny trafikklærer, møtte de en betydelig utfordring. De fikk ikke søkere. Ingen. De annonserte i en rekke aviser både i Nord-Trøndelag, Nordland og Sør-Trøndelag – de prøvde ulike jobbportaler på nett, men av en eller annen grunn var det håndbrekket på, sier Bjørn Tore Hals.

Etter å ha brukt flere titusener på avisannonser, uten nytte, fikk kommunikasjonsavdelingen i fylket utfordringen.

Ekstremt billig

– Kommunikasjonsavdelingen laget blant annet promotering på Facebook. Vi var veldig spent, ikke minst fordi det var midt på sommeren og ferietid, sier Eli Anita Sørensen ved Grong videregående skole.

Kommunikasjonsavdelingen kjørte to annonser i to ulike annonsesett, mot målgrupper basert på interesser og jobbtitler, men også et svært målrettet annonsesett i en større region. Annonsekostnaden var på beskjedne 1000 kroner. Resultatet?

Skolen fikk fire kvalifiserte søkere. Vedkommende som er ansatt, flytter hjem fra en helt annen kant av landet, mens en annen søker ble midlertidig engasjert for å ta unna køen.

Eldorado i Namdalen

– Annonsebudskapet løftet blikket til å handle om noe mer enn «bare» å være trafikklærer. Namdalen er et eldorado for friluftslivsinteresserte. Bolyst er ikke uvesentlig. Annonsene i seg selv var enkle. Gjennom målrettingen nådde vi imidlertid langt ut over vår egen region med budskapet til en ekstremt lav pris, forteller Bjørn Tore Hals.

Har blandete følelser

Å spille på humor har absolutt vært en fordel ved Facebook-annonseringen.

– Folk oppfatter oss som kjedlige og grå. Så når vi overrasker med humor, får det en ekstra sterk effekt.

Bjørn Tore Hals innrømmer at han har blandete følelser for å annonsere på Facebook. Han mener papiravisa har en viktig rolle og forstår at mediene er avhengig av inntektene fra annonser for å bestå. Samtidig mener han også papiravisene må tilpasse seg en ny virkelighet.

– Jeg må faktisk være så kynisk. Det er min rolle å finne gode søkere, sier informasjonssjefen.

Samtidig mener han det er for tidlig å fase ut lokalavisene. En kombinasjon av avis og sosiale medier virker som det ideelle.

Bjørn Tore Hals tror stillingsannonser går så bra på Facebook fordi det er lett å tipse andre der. I tillegg treffer mediet ganske målrettet aktuelle søkere.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy