– Bekvemt for bussjåføren, men ikke for passasjeren

MÅ STOPPE: Halvparten av holdeplassene må bort, mener forskere. Ove A. Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss, er ikke enig.

MÅ STOPPE: Halvparten av holdeplassene må bort, mener forskere. Ove A. Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss, er ikke enig.

Ola Tømmerås

– Færre holdeplasser gir bedre arbeidsforhold for oss sjåfører, men ikke nødvendigvis flere reisende.

2015011912000020150119080001

Tekst og foto: OLA TØMMERÅS

Det sier Ove Solberg, hovedtillitsvalgt for Fagforbundet Nettbuss og ansattes representant i Nettbusskonsernets ledelse, til debatten i kjølvannet av Urbanet Analyse-rapporten.

For sin egen og sjåførenes del er han positiv til forslaget i om å halvere antall holdeplasser for å få raskere kollektivtrafikk. Forslaget framkommer i en rapport om trafikkvekst og kollektivtrafikk, som myndighetene har fått utarbeidet i forbindelse med neste nasjonale transportplan.

– Bussen må gå raskere

Urbanet Analyse står bak rapporten. Forskerne i analysebyrået konkluderer med at det bør bli dobbelt så langt mellom holdeplassene.

– Bussen må få opp farten. Ved å øke avstanden mellom holdeplassene for bybussen fra 300 til 600 meter, kan det øke hastigheten med 50 prosent. Det er viktig hvis kollektivtrafikken skal kunne konkurrere med bilene, sier leder av Urbanet analyse, trafikkforsker Bård Norheim, til NRK.

Ove Solberg har ikke stor tro på håpet om å vinne konkurransen mot bilene med færre stopp, selv om han og sjåførene gjerne vil ha en arbeidsdag som var mer på veien og mindre inn og ut av kjørefeltet.

Gir mindre stress

– Sjåførene er veldig opptatt av denne debatten. For oss vil færre stopp gi mindre stress, og er i så måte positivt. Men at færre stopp gir flere reisende på grunn av kortere reisetid, det tror jeg ikke noe på, sier Solberg. Heller ikke kollegene, som har førstekontakt med de reisende hver dag, svelger argumentene fra trafikkforskerne.

Solberg begrunner det slik:

– Vi konkurrerer ikke kun i forhold til reisetid, men også på tilgjengelighet. Avstanden fra reisemål til holdeplass er like viktig som reisetid for mange. Blir det dobbelt så langt å gå fra holdeplass til arbeidssted, så kan det være nettopp det som gjør at passasjeren heller setter seg i bilen. Kortere reisetid kan få noen til å velge buss, men vil også sende mange over til bil, mener Solberg.

– Vurder noen holdeplasser

Solberg legger til at mange holdeplasser likevel bør vurderes.

– I byene er det holdeplasser som kan diskuteres, men de må vurderes hver for seg. En konsekvent halvering av holdeplasser er ikke riktig virkemiddel.

MEST LEST:
PÅ STORTINGET: Det har tatt litt tid for Sara Bell å bli kjent med labyrinten på Stortinget. Nå kan hun veien, og er klar for SV seier i høst.

PÅ STORTINGET: Det har tatt litt tid for Sara Bell å bli kjent med labyrinten på Stortinget. Nå kan hun veien, og er klar for SV seier i høst.

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

Sissel M. Rasmussen

Erika (38) og Roger (34) har samme jobb, samme type arbeidsgiver og samme fagforening. Så langt strekker lønna deres seg i byen og på bygda

BESKYTTET: Ahus-portør Magnus Kinne, som her får første dose Moderna av sykepleier Andrea Navarrete i slutten av mars, skal på papiret være godt vernet mot delta-varianten dersom han fulgte opp med dose to seks uker senere.

BESKYTTET: Ahus-portør Magnus Kinne, som her får første dose Moderna av sykepleier Andrea Navarrete i slutten av mars, skal på papiret være godt vernet mot delta-varianten dersom han fulgte opp med dose to seks uker senere.

Heiko Junge / NTB

To vaksinedoser beskytter mot deltavarianten

PÅ KONTORET: Rådgiver Arvid Ellingsen i Samfunnspolitisk avdeling i LO har saumfart norske lærebøker. Han etterlyser mer pensumlitteratur om norsk arbeidsliv.

PÅ KONTORET: Rådgiver Arvid Ellingsen i Samfunnspolitisk avdeling i LO har saumfart norske lærebøker. Han etterlyser mer pensumlitteratur om norsk arbeidsliv.

Tri Nguyen Dinh

Har denne mannen klart å knekke fagforeningskoden? Slik vil den historiske arbeidsgruppa han er del av, få flere til å organisere seg

KRITISK: Det er vanskelig å forstå hvorfor Skatteetaten droppet en gjennomgang som kunne avdekke unndragelser som kanskje er så store som en halv milliard kroner, synes LO-advokat Kjetil Edvardsen.

KRITISK: Det er vanskelig å forstå hvorfor Skatteetaten droppet en gjennomgang som kunne avdekke unndragelser som kanskje er så store som en halv milliard kroner, synes LO-advokat Kjetil Edvardsen.

Werner Juvik

LO-advokat mener Stendi har sluppet unna en halv milliard i arbeidsgiveravgift

SKUMLE GREIER: Jobb-pcen kan brukes til så mangt. Hackere kan bruke den til kriminelle greier – og nå fisker de etter tilgang gjennom å late som de har info om overgangen fra hjemmekontoret, advarer IT-ekspert Kai Roer.

SKUMLE GREIER: Jobb-pcen kan brukes til så mangt. Hackere kan bruke den til kriminelle greier – og nå fisker de etter tilgang gjennom å late som de har info om overgangen fra hjemmekontoret, advarer IT-ekspert Kai Roer.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Hackere utnytter overgangen fra hjemmekontor

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy