JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Advarslene mot anbud ble bekreftet

PÅ ANBUD: Sør-Trøndelag fylke satte tidlig kollektivtrafikken ut på anbud. DeFactos gransking viser at mye har blitt forverret.

PÅ ANBUD: Sør-Trøndelag fylke satte tidlig kollektivtrafikken ut på anbud. DeFactos gransking viser at mye har blitt forverret.

Bjørn Lønnum Andreassen


2015111810474820230821171436

ola.tommeras@fagbladet.no

Advarslene fra fagbevegelsen før busstransporten ble satt ut på anbud i Sør-Trøndelag, er stort sett bekreftet. Det konkluderer DeFacto etter å ha gransket fylkets konkurranseutsetting.

Offentlig busstjeneste er nesten historie. På få år har kollektivtransport med buss gått fra å være en offentlig tjeneste til en oppgave som private og offentlig eide selskaper konkurrerer om å utføre til laveste pris. I fjor rundet Norge 80 prosent av passasjertransport med buss på anbud. Fem fylker har all busstransport på anbud, ett av dem er Sør-Trøndelag som vedtok konkurranseutsetting i 2008.

Dårligere for ansatte

Etter å ha gransket utviklingen i Sør-Trøndelag, oppsummerer DeFacto erfaringene slik:

• Ansattes medvirkning og muligheter for påvirkning av egne arbeidsforhold er kraftig svekket.

• Anbud har gitt flere deltidsansatte og mer delte skift.

• Krav til kompetanse har økt, mens tilrettelegging for kompetanseutvikling er dårligere.

• Sjåføryrket er blitt mindre attraktivt.

• Samhandling er vanskelig. Operatørene er konkurrenter. Mer tomkjøring.

• Kostnadene til administrasjon har økt med seks til åtte prosent.

• Materiell ble oppgradert og antall ruter ble flere. Dette ble positivt mottatt av reisende.

• Svært mye materiell måtte kasseres som følge av nye krav i anbudene.

• Bransjen ble sentralisert med få store aktører som vinnere.

• Politikernes mulighet for demokratisk påvirkning er svekket.

• Ansvar pulveriseres. Publikum får ikke ansvarlige i tale.

Ikke et EU-krav

Det er en utbredt oppfatning blant politikere at kollektivtrafikk må ut på anbud etter hvert som løpende kontrakter går ut, og senest innen 2019. DeFacto understreker at dette ikke stemmer. EU-reglene har klare unntak fra hovedregelen om konkurranseutsetting: Politikere kan vedta å drive kollektivtrafikken i egenregi med eget selskap dersom det drives innenfor myndighetens eget ansvarsområde og ikke deltar i anbudskonkurranser i andre områder.

Saken vil bli fulgt opp på fagbladet.no.

Busstransport på anbud (per juli 2014):

Østfold: 100 prosent

Akershus: 100 prosent

Oslo: 100 prosent

Hedmark: 39 prosent

Oppland: 65 prosent

Buskerud: 84 prosent, 100 prosent i 2019

Vestfold: 100 prosent

Telemark: 90 prosent

Aust-Agder: Ingenting i dag, men 100 prosent i 2017.

Vest-Agder: 100 prosent

Rogaland: 88 prosent

Hordaland: 99 prosent

Sogn og Fjordane: 18 prosent, 100 prosent i 2017

Møre og Romsdal: 35,5 prosent, 100 prosent i 2017

Sør-Trøndelag: 100 prosent

Nord-Trøndelag: Alt i offentlig regi

Nordland: 100 prosent

Troms: 100 prosent

Finnmark: 17 prosent, 99 prosent fra 2016

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy