Bussoppgjøret til mekling

Leder i Transportarbeiderforbundet Roger Hansen (med ryggen til) prøvde forgjeves å høre om det kom lovnader fra administrerende direktør Jon H. Stordrange om mere penger i bussoppgjøret, men arbeidsgiverne stod fast på rammen i frontfagsoppgjøret.

Leder i Transportarbeiderforbundet Roger Hansen (med ryggen til) prøvde forgjeves å høre om det kom lovnader fra administrerende direktør Jon H. Stordrange om mere penger i bussoppgjøret, men arbeidsgiverne stod fast på rammen i frontfagsoppgjøret.

Roy Ervin Solstad

Lønnsforhandlingene for ansatte i bussbransjen ble brutt i formiddag. – Vi fikk ikke noe tilbud, og hadde ikke noe å forhandle om, sier Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen.

2014051512000020140411132233

simen.aker.grimsrud@fagforbundet.no

Partene i bussbransjeoppgjøret brukte knapt et døgn på å finne ut at de ikke greier å komme til enighet. Dermed går dette lønnsoppgjøret til mekling.

En eventuell streik kan tidligst bli iverksatt mandag 28. april. Hvilke busselskaper som tas ut i streik hvis meklingen mislykkes, blir klart fire dager tidligere.

Partene sto langt fra hverandre

– Det ble brudd fordi vi ikke fikk noe tilbud. Vi hadde ikke noe å forhandle om, sier Stein Guldbrandsen, Fagforbundets forhandlingsleder.

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange sa til Transportarbeideren umiddelbart etter at bruddet var et faktum at partene stod så langt fra hverandre det var lite hensiktsmessig å fortsette forhandlingene.

– Vi har stått på rammen som frontfaget forhandlet fram. Det var vårt tilbud, sa Stordrange.

Nok en gang til mekling

Både NHO og Spekter er involvert på arbeidsgiversiden i dette oppgjøret. På arbeidstakersiden er det LO-forbundene Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet og Jernbaneforbundet og det YS-tilknyttede Yrkestrafikkforbundet som representerer de ansatte.

I bussbransjeavtalen fra 2007 ble partene enige om at lønnsnivået i bussbransjen skulle komme seg opp på nivå med gjennomsnittelig industriarbeiderlønn.

– Det er beklagelig at arbeidsgiverne ikke vil være med på det. Etter 2007 har vi ennå ikke klart å komme til en løsning i forhandlinger, men det har vi derimot lyktes med i mekling hver gang, sier Guldbrandsen.

– Hva krever dere i kroner og øre?

– Det går vi ikke ut med nå, men gjennomsnittelig industriarbeiderlønn var i fjor rundt 420.000 kroner, sier Guldbrandsen.

– Stor streikefare

Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, forhandler på vegne av sine medlemmer. Han sier de ikke hadde annet valg enn å bryte forhandlingene:

– Vi har ikke mottatt noe som helst økonomisk tilbud. Arbeidsgiverne løper fra enigheten vi har om at Bussbransjeavtalen skal et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sier Hansen, som mener sjansen er stor for streik.

– Det er ikke tvil om at det er stor streikefare. Vi vil holde på målsetningen om å få busslønningene opp på industriarbeidernivå, også når vi skal mekle, fastholder Hansen.

– Hvis begge parter kan gi litt, så tror jeg enighet i meklingen, avslutter Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy