Tryggere og stoltere renholdere med fagbrev
KLAR FOR KUNNSKAP: Muhammed Arif Mansori (t.v.) og lærer Kristin Karstensen er klare for undervisning. Fagbrev er vinn-vinn for alle, mener de.
Ola Tømmerås
På Sporveiens t-baneverksted på Ryen møter nattlagets renholdere fire timer før vaktstart. De inntar skolebenken for å få fagbrev som renholdsoperatører.
ola.tommeras@fagbladet.no
Sporveiens renholdere går stort sett på jobb når andre tar kvelden. De har 365 dager turnus, i perioder annenhver helg. I løpet av natta rengjør de mer enn ett hundre t-banetog etter en kvart million reisende hver eneste dag.
Stor belastning
– Det er et høyt press og stor belastning, bekrefter renholder og fagbrevkandidat Aino Kristin Forodden. Og det er en av grunnene til at nettopp fagbrev er ettertraktet blant renholderne på Ryen. Fagbladet møter noen av vårens fagbrevkandidater i skolerommet før arbeidsnatta begynner. De skal avlegge eksamen 5. juni, og stiller i en lang rekke av Sporveis-renholdere som har tatt fagbrev.
– Vi lærer om ergonomi og HMS i tillegg til at vi får økt kunnskap om faget vårt. Mye av opplæringen går på å bruke kroppen riktigere og jobbe bedre, både for vår egen del og for et mer effektivt og grundig renhold, forteller hun.
Stiller sterkere
Hennes kollega, Muhammed Arif Mansori, legger til at de får bredere kunnskap om renhold.
– Jeg stiller sterkere dersom jeg skulle ønske å bytte jobb en dag, med kunnskap om mer enn det som er mine daglige oppgaver, påpeker han.
– I tillegg får vi bedre forståelse av hvorfor ting skal gjøres slik eller slik. Vi lærer hvordan vi skal bruke kjemikalier og hvorfor, samt bruk og vedlikehold av utstyr. En renholder som skjønner sammenhengene, finner også nye og bedre løsninger. Det kan en bedrift spare mye på, sier de to.
– Vokser med fagbrev
– Sporveien er en bedrift som har satset mye på fagbrev til renholderne, forteller kompetanserådgiver i AOF, Laila P. Nordsveen. Kursene går i regi av AOF og dekkes i et spleiselag mellom arbeidsgiveren og Fagforbundet.
– Det er en vinn-vinn situasjon for alle parter. Arbeidsgiveren får kunnskap blant de ansatte satt i system, arbeidstakerne får dokumentasjon på hva de kan. Ofte stimulerer et fagbrev til ytterligere videregående utdanning, forteller Nordsveen.
Men mest av alt legger hun vekt på hva et fagbrev gjør med den enkelte.
– Vi ser hvor mye det betyr for den enkeltes følelse av verdi. Folk vokser når fagbrevet kommer i postkassa, forteller hun.