Tyrkisk selskap overtar Oslo havn

TYRKISK FRAMTID: Tyrkiske Yilport Holding har vunnet anbudet om å drifte containerhavna i Oslo i 20 år. Oslo Havn KF kvitter seg med drift og kranførere. Hovedtillitsvalgt Steinar Hopstad forteller om en lang og vond prosess.

TYRKISK FRAMTID: Tyrkiske Yilport Holding har vunnet anbudet om å drifte containerhavna i Oslo i 20 år. Oslo Havn KF kvitter seg med drift og kranførere. Hovedtillitsvalgt Steinar Hopstad forteller om en lang og vond prosess.

Ola Tømmerås

Oslo kommune satt driften av Oslo containerhavn ut på anbud tidligere i år. Nå overtar det tyrkiske selskapet Yilport Holding både havna og de kommunale kranførerne.

2014081512000020140829123222

ola.tommeras@fagforbundet.no

I januar satt det kommunale foretaket Oslo havn KF ut drift av containerhavna på anbud. I sommerferien ble anbudsrunden avgjort. Det internasjonale selskapet Yilport Holding, som eies av det Istanbul-baserte Yildirim Group, har vunnet kontrakten. De skal stå for lasting og lossing i hovedstadens containerhavn i 20 år framover, med opsjon på å forlenge kontrakten i ytterligere ti år. Overtakelse vil skje i vinter.

– Vi ser framover

Kranførerne har hittil vært ansatt i det kommunale foretaket, men overdras nå til det tyrkiske operatørselskapet. Steinar Hopstad er tillitsvalgt for kranførerne. Han forteller om et veldig anstrengt forhold mellom ansatte og ledelse i det kommunale selskapet de siste åra.

– Nå ser vi framover, sier Hopstad til Fagbladet. Han opplyser at de tross alt er nokså optimistiske til Yilport som operatør, selv om overdragelse til private medfører svekkede pensjonsrettigeter og mer usikkerhet.

– Yilport er et selskap som har vist vilje til å satse i andre havner, forteller han. Yilport driver fra før Gävle containerhavn i Sverige.

– Tenkte kun penger

De ansatte i Oslo havn har de senere år påpekt brister i produksjonen som reduserer effektiviteten, men uten å bli hørt i det kommunale foretaket. Isteden har ledelsen framholdt at privatisering er eneste måte å drifte havna mer effektivt.

Styret har offentlig anklaget ansatte for å ha verdens dyreste lunsj, da lasting og lossing stopper mens bryggearbeidere og kranførere går til felles matpause, men uten å nevne at bemanningen er på et minimum, noe som gjør det umulig å ta pauser på skift.

– Det er fire på hver kran, en fører og tre sjauere. Går en, stopper krana. Ledelsen har vært lite interessert i å effektivisere driften. Det har dreid seg kun om penger, om å drive billigst mulig, mener Hopstad.

Utfordrer fortrinnsretten

I saksframlegget foran styremøtet om konkurranseutsetting, skisserte Oslo Havn KF hvordan de helst ønsket at mannskapet på båtene skulle fylle opp laste og lossekapasiteten i havna - noe som ville brutt med havnearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting.

– Fortrinnsretten gjelder selv om en privat aktør overtar, så lenge havna er offentlig eid, mener Hopstad.

Fortrinnsretten er sikret gjennom ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte i 1974. Den er ment å forhindre sosial dumping ved at langt lavere lønnet mannskap på båtene skal gjøre de lokale havnearbeidernes jobb.

Driftsform for framtida

Oslo havn mener at drift på anbud er framtida for containerhavner.

I en pressemelding fra Oslo havn KF forklarer havnedirektør Anne Sigrid Hamran hvordan anbud skal øke effektiviteten.

– Å samle de terminalansatte og kranførerne hos én arbeidsgiver vil gi bedre kommunikasjon, samarbeid og bruk av arbeidstokken på terminalen. Dette er en driftsform for fremtiden, skriver hun.

Hun opplyser også at de har vært tydelige på at operatøren må rette seg etter norsk lovgivning og arbeidsrett når de overtar ansvaret for de ansatte.

Yilport Holding

•Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 prosent eierandel i Malta Freeport Terminal. Tidligere i år overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal i Sverige.

•Yilport eies av Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia. Yildrim Group har 8.000 ansatte og driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift.

Havnekonfliktene

•Havneeieres forsøk på å fjerne fortrinnsretten til lasting og lossing har medført konflikter i Risavika, Drammen, Mosjøen og Tromsø i tillegg til at Oslo har satt ut driften av havna på anbud.

•Forsvinner fortrinnsretten kan norske bryggesjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.

•Norsk Transportarbeiderforbund organiserer havnearbeiderne (sjauerne) i norske havner. Fagforbundet organiserer kranførerne.

Les mer fra Tromsø: Politimot streikende

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy