JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeiderpartiet reagerer på pengebruken når NSB skifter navn: – Galskapen vil ingen ende ta

Ole Palmstrøm

Arbeiderpartiets Sverre Myrli mener det går altfor mange ressurser til å endre på firmalogoer.

2019031209260020230821171436

Myrlis første reaksjon på at NSB skifter navn til Vy er at dette betyr nye millioner til logo-designere og andre konsulenter.

Han frykter også at nye selskapsstrukturer betyr flere direktører med fete lønninger.

– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til nyheten om at NSB nå skal skifte navn til Vy.

– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, sier Myrli.

Myrli forstår ikke hvorfor en godt innarbeidet merkevare som NSB skal skiftes ut. NSB har vært navnet på det norske togselskapet helt siden 1883.

– Regjeringen er allergisk mot alt som har med staten å gjøre. NSB-navnet minner om selskapet tidligere var statsdrevet, og for regjeringen er dette fy-fy. Men det eneste som er nytt med denne regjeringens jernbanepolitikk er nye logoer og nye direktørstillinger. Vi trenger flere tog og togspor for skattebetalernes penger, ikke nye logoer.

– Jernbanepolitikken er preget av kaos under denne regjeringen. Kan ikke regjeringen snart begynne å konsentrere seg om å få togene til å gå og bygge ut tilbudet til de reisende, spør Myrli.

Ledelsen i NSB, heretter Vy, uttrykte begeistring for det nye navnevalget.

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Samferdselsministeren tar styrets avgjørelse til etterretning, opplyser Samferdselsdepartementet – som er NSBs eier.

– Det er styret og selskapet som er nærmest til å vurdere hva som må til for at NSB skal lykkes som selskap framover. Jeg vil derfor legge styrets avgjørelse til grunn når saken skal behandles på generalforsamlingen, sier Jon Georg Dale.

Han understreker at NSB er et kjent og tradisjonsrikt merkenavn i Norge.

– NSB-navnet har en lang historie og betyr mye for mange. At navnet nå forsvinner har jeg stor forståelse for at kan vekke følelser. Samtidig vil ikke eieren motsette seg styrets avgjørelse når styret mener at endringen er nødvendig for å styrke konkurranseposisjonen til NSB og for å kunne tilby de reisende et godt og framtidsrettet tilbud, sier samferdselsministeren.

NSB skifter navn – fra nå av er navnet Vy

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Ole Palmstrøm