Arbeiderpartiet reagerer på pengebruken når NSB skifter navn: – Galskapen vil ingen ende ta
Ole Palmstrøm
Arbeiderpartiets Sverre Myrli mener det går altfor mange ressurser til å endre på firmalogoer.
Myrlis første reaksjon på at NSB skifter navn til Vy er at dette betyr nye millioner til logo-designere og andre konsulenter.
Han frykter også at nye selskapsstrukturer betyr flere direktører med fete lønninger.
– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til nyheten om at NSB nå skal skifte navn til Vy.
– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, sier Myrli.
Myrli forstår ikke hvorfor en godt innarbeidet merkevare som NSB skal skiftes ut. NSB har vært navnet på det norske togselskapet helt siden 1883.
– Regjeringen er allergisk mot alt som har med staten å gjøre. NSB-navnet minner om selskapet tidligere var statsdrevet, og for regjeringen er dette fy-fy. Men det eneste som er nytt med denne regjeringens jernbanepolitikk er nye logoer og nye direktørstillinger. Vi trenger flere tog og togspor for skattebetalernes penger, ikke nye logoer.
– Jernbanepolitikken er preget av kaos under denne regjeringen. Kan ikke regjeringen snart begynne å konsentrere seg om å få togene til å gå og bygge ut tilbudet til de reisende, spør Myrli.
Ledelsen i NSB, heretter Vy, uttrykte begeistring for det nye navnevalget.
– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt, sier konsernsjef Geir Isaksen.
Samferdselsministeren tar styrets avgjørelse til etterretning, opplyser Samferdselsdepartementet – som er NSBs eier.
– Det er styret og selskapet som er nærmest til å vurdere hva som må til for at NSB skal lykkes som selskap framover. Jeg vil derfor legge styrets avgjørelse til grunn når saken skal behandles på generalforsamlingen, sier Jon Georg Dale.
Han understreker at NSB er et kjent og tradisjonsrikt merkenavn i Norge.
– NSB-navnet har en lang historie og betyr mye for mange. At navnet nå forsvinner har jeg stor forståelse for at kan vekke følelser. Samtidig vil ikke eieren motsette seg styrets avgjørelse når styret mener at endringen er nødvendig for å styrke konkurranseposisjonen til NSB og for å kunne tilby de reisende et godt og framtidsrettet tilbud, sier samferdselsministeren.
• NSB skifter navn – fra nå av er navnet Vy