I finsk privat omsorgsbransje er det avdekket «spøkelsesarbeidere» for å skjule underbemanning
MEDIESTORM: Private helseforetak i Finland er i hardt vært etter avsløringer om triksing med navn på turnuslister og store mangler i tjenestetilbudet.
Kathrine Geard
Myndighetene vurderer nå rettsforfølgelse.
kathrine.geard@fagbladet.no
De siste ukene har en stadig voksende skandale i den private helse- og omsorgsbransjen rystet Finland. Her stormer det rundt selskapene Esperi Care og Attendo – etter avsløringer om alvorlige feil og mangler, og triksing med turnuslister.
Det offentlige tok over
I Helsingfors stengte ifølge svenske YLE Esperi Care et pleiehjem for unge med nedsatt funksjonsevne, etter at det kom fram at de hadde løyet om antallet pleiere. I Kristinestad overtok byen ansvaret for selskapets pleiehjem Ulrika, da alvorlige brister ved driften kom for en dag. Ifølge rapportene i finske medier skyldes problemene først og fremst personalmangel.
En undersøkelse utført av det finske allmennkringkasteren YLE viser at underbemanning også er et stort problem hos omsorgsgiganten Attendo. Fra 2016 til 2018 var det ifølge YLE 16 tilsynssaker der myndighetene krevde tiltak mot mangler som ble oppdaget i institusjoner rundt i hele landet. Det handler blant annet om dårlig hygiene, feilmedisinering og utilstrekkelig ivaretakelse av beboernes behov. Til tross for myndighetenes forsøk på gransking av virksomhetene, skal problemene ha vedvart.
Fiktive pleiere
Selskapene skal ifølge finske medier gjort sitt beste for å skjule underbemanningen og å omgå kravet til arbeidsstyrke gjennom å fylle opp vaktlister med fiktive personer.
I tilfelle inspeksjon ville det da se ut som det alltid var to på jobb, men i virkeligheten dukket den ene aldri opp.
Ifølge Inge-May Juslenius i fagforbundet Tehy, som organiserer ansatte i sosial- og helseomsorgen, er slike «spøkelsesarbeidere» et urovekkende vanlig fenomen i omsorgsbransjen i Finland.
– Ja dessverre, sånn gjøres det. Det handler om å effektivisere og å spare penger.
Hun forteller at mange kontakter forbundet om ukjente navn i turnuslistene. Ansatte har også fått beskjed om at de ikke skal bry seg om at det finnes kolleger som aldri kommer på jobb. Noen ganger dreier det seg om ansatte personer som egentlig har helt andre oppgaver i bedriften. Da Super, et annet forbund i helsesektoren i Finland, i fjor høst kjørte kampanjen «Rapportera spökvårdaren», kom det inn hundrevis av anmeldelser til forbundet.
Vurderer rettsforfølgelse
Tilsynsinstansen for omsorgssektoren, Valvira, vurderer å rettsforfølge tilfeller der andre ansatte som omsorgsselskapet feilaktig oppgir tilhører pleiepersonalet er oppført i turnusen.
Overinspektør i Valvira, Sari Mehtälä, sier til YLE at hun har støtt på adskillige tilfeller der administrativt ansatte er omtalt som pleiepersonell. Slike lister har også blitt levert til Valvira.
Denne typen listeføring har Mehtälä bare sett innenfor privat sektor. Derimot forekommer det i offentlig sektor at pleiepersonale også utfører andre oppgaver enn pleie og omsorg.
Unnskyldninger
Selskapet Attendo har ifølge YLE beklaget og sier at de har gransket feilene som er gjort og satt inn tiltak.
– Vi ber om unnskyldning for vår enhets feil til beboerne og pårørende, sier administrerende direktør i Attendo, Pertti Karjalainen.
Regiondirektør i Attendo, Tiina Talonen, bedyrer dessuten at de fortsatt arbeider intenst for å rette opp feil og mangler for å kunne garantere kundenes sikkerhet.
Esperi Cares styreleder Harri-Pekka Kaukonen sier han er lei for at personalets påpekning av problemer ikke er blitt tatt på alvor. Han opplyser også at det er innført tiltak for å rette opp situasjonen. Blant annet skal de granske alle enheter og styrke bemanningen.
– Det er en begynnelse for å bygge opp tillit og innfri våre løfter til kundene og deres pårørende, samt til vårt eget personale, sier Kaukonen.
Skandalen i Finland har også ført til at direktør i Esperi Care, Marja Aarnio-Isohanni, har gått av.
– Det sentrale i min jobb har vært tilvekst og lønnsomhet, og personalspørsmål har fått for liten oppmerksomhet. Nå lider hele foretaket og dets ansatte av det. Jeg er svært lei meg og bærer ansvaret for min feil, sier Aarnio-Isohanni.