Arbeiderpartiet og bompenger:
Giske om bompenger: – Nok er nok. Det har gått for langt
Klare tale om bompenger fra Trond Giske.
Jan Erik Østlie
Bompenger er problematiske der de ikke har en trafikkregulerende effekt og kollektivtilbudet er dårlig, mener Trond Giske.
helge@lomedia.no
jan.erik@lomedia.no
– Nok er nok. Jeg synes det har gått for langt med bompenger, sa Ap-politiker Trond Giske da spørsmålet ble brakt på banen under en debatt om skatter og avgifter under Arendalsuka.
• Bompengepartiet vil effektivisere og rasjonalisere kommunen. Slik skal løftene betales
p
Vil ha miljøpakker
Han er en stor tilhenger av de såkalte byvekstavtalene, eller miljøpakkene som det også heter.
– Bompenger fungerer på en viktig måte der du vil begrense trafikken, samtidig som du kan bygge sykkelveier og utvikle kollektivtrafikken. Der hvor du har et alternativ er det fornuftig. Men når det settes opp bommer på veier hvor det ikke er noe stort behov for å begrense biltrafikken, blir det helt feil. Da blir det samfunnsøkonomisk tap. Veier bygges for at de skal brukes og være til nytte, sier Trond Giske til FriFagbevegelse.
I debatten møtte han blant annet finanspolitikeren fra Fremskrittspartiet, Helge Andre Njåstad, som mener man kan kvitte seg med bompengene med et pennestrøk.
– Det er nok ikke så lett å fjerne bompengene med et pennestrøk. Frp sitter i sin andre regjeringsperiode og nå har bompengene økt til 13 milliarder kroner. Regjeringen kunne for eksempel hvis de ønsket det, gjøre som de gjorde med NRK-lisensen: overført bompengeregningene til skatteseddelen. Der tok man fem og en halv milliard kroner og førte over på skatteseddelen. Hadde regjeringen gjort det samme med bompengene, hadde man kvittet seg med halvparten, påpeker Giske.
– Men regjeringen gjør svært lite. I stedet bare øker og øker man bompengene, sier Trond Giske.
– Arbeiderpartiet har heller ikke fasiten. Men vi har jo tatt til orde for å utrede en form for veiprising. Det må jo være fornuftig hvis man mener at bompengene har gått for langt og hvis man mener at fellesskapet skal bidra på en bedre måte, mener Giske.
• Siv Jensen: - Regjeringen nær enighet om bompenge-pakke
Ikke sykkelveier
Fremskrittspartiet og Helge Andre Njåstad går i en helt annen retning.
– Hadde vi fått bestemme alene hadde vi dekket bompengene over oljefondet eller gjennom statsbudsjettet. Hadde vi bestemt alene hadde vi gjort det slik, sier Helge Andre Njåstad.
Men bompenger skal ikke finansiere verken sykkelveier eller kollektivtrafikk, mener Frp.
Saken fortsetter under bildet.
Helge Andre Njåstad (Frp) sto temmelig alene i debatten.
Jan Erik Østlie
Njåstad følte seg alene i debatten. Ikke bare var han alene mot tre rødgrønne i panelet. Salen var stort sett fylt med LO-medlemmer med over snittet interesse for fagbevegelsen.
Fellesforbundets leder, Jørn Eggum, angrep regjeringen og Njåstad for å plage vanlige arbeidsfolk med sine avgifter til vanlige folk og skatteletter til de rike.
– Regjeringen har vridd inntektssystemet til store skatteletter for de som tjener mest og saldert budsjettene med flate skatter i form av avgifter. Det har gjort at de har blitt vanskelig å oppnå reallønnsøkning for hver enkelt, mener Jørn Eggum.
Trond Giske mener markedskreftene virker som en motkraft som skaper større forskjeller. Det krever en aktiv politikk for å unngå det.
– Det er en misforståelse å tro at det bare er skatt som kan bidra her. Det kan også løses gjennom lønnsdannelsen, mener Giske.
p
Ikke gire opp
Sigbjørn Gjelsvik (Sp) mener forskjellene øker og at man burde bruke politikken til å redusere dem, i stedet for å gire den opp slik dagens regjering gjør.
Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen, mener altfor mange i Norge ikke har en lønn å leve av.
– Vi ser en utvikling hvor stadig flere som jobber må ha sosialhjelp i tillegg for å klare seg. Det er en liten gruppe i dag, men det er en gruppe som vokser skummelt mye, mener hun.
Hun viste også til de lavest lønte gruppene, innen dagligvare og hotell.
– De som jobber i disse yrkene får ikke den verdiskapningen de fortjener, mener hun.