JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Full forvirring etter bompengeforliket: Her er spørsmålene samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) må svare på

Jon Georg Dale (Frp) ble samferdselsminister 31. august 2018. Den siste uken i hans første år som samferdselsminister blir preget av bompenge-spørsmål.

Jon Georg Dale (Frp) ble samferdselsminister 31. august 2018. Den siste uken i hans første år som samferdselsminister blir preget av bompenge-spørsmål.

Ole Palmstrøm

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) får mer enn nok å gjøre denne uka. Han må svare på et tosifret antall skriftlige spørsmål om bompengeavtalen.

2019082614280020230821171436

helge@lomedia.no

Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson Rigmor Aasrud vet like lite om konsekvensene av bompengeforliket mer enn to døgn etter at enigheten var et faktum.

– Hvordan dette skal finansieres, får vi ikke vite før statsbudsjettet legges fram i oktober, sier Rigmor Aasrud til FriFagbevegelse.

– Det står ingen steder hvor pengene skal tas fra. Er det oljefondet, økt skatteinngang, mindre penger til kommunene eller skal det kuttes andre steder? Og hva innebærer en egenandel på 20 prosent for kommunene på nye prosjekt? Skal det gå utover skole, helse og omsorg? spør hun.

Erna stilte ultimatum for å få igjennom bompengeavtale i regjeringen

p

Spørsmålsbonanza

På Stortinget har hver enkelt stortingsrepresentant lov til å stille to skriftlige spørsmål til regjeringens medlemmer hver uke.

Arbeiderpartiet har fire samferdselspolitikere. De har fylt kvoten allerede i løpet av mandag formiddag.

Samferdselsministeren må svare på spørsmålene i løpet av seks dager.

Også andre opposisjonspolitikere stiller spørsmål om bompengepakka.

Bakgrunnen er altså enigheten mellom de fire regjeringspartiene om bompengepakka sent fredag kveld. Spørsmålene er langt flere enn svarene på hvordan man skal finansiere det hele.

Det eneste man hittil vet, er at regjeringen må finne to milliarder kroner på neste års statsbudsjett, allerede før man skal begynne å finansiere statens andel av bymiljøpakkene.

p

– Regjeringen skaper langt flere spørsmål enn de gir svar. Det er to uker til valget. Jeg tror det er mange ute i distriktet som vil ha svar på ting, og på hva som blir konsekvensene for sin egen kommune, sier Aasrud.

Siv Jensen er uønsket i byen av Sarpsborg Frp

Total forvirring

Partiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, vet like lite.

– Hva vil dette bety? Forvirringen er total, sier han til FriFagbevegelse.

– Byvekstavtaler skal opp i 66 prosent finansiering i stedet for 50 prosent. Hvilke prosjekter omfattes av dette? Gjelder det også nye prosjekter? Hva betyr det at Oslo kommune må bidra med 20 prosent uten å ta bompenger i bruk. Betyr det at prosjektet skrinlegges? Jeg tror mange nye prosjekt må skrinlegges nå, mener Myrli.

– Her spriker kommentarene i alle retninger. Venstre har en versjon. Frp en annen. Høyre og KrF ligger midt mellom. Dette er veldig forvirrende, sier han til FriFagbevegelse.

Han har nå spurt statsminister Erna Solberg om regjeringen har bedt om faglige råd og innspill eller analyser fra forskerne, til politikken i bompengeskissen som regjeringspartiene nå er enige om.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har blant annet uttalt at de ikke er spurt til råds.

Han vil også vite hvordan samferdselsministeren nå vil legge opp arbeidet med en konsekvensutredning av Nord-Norgebanen.

Ap-politikere spør statsminister Erna Solberg om hvilke konsekvenser bompengeskissen får for byvekstavtalen med Bergen og Stavanger, om de vil få en egenandel på 20 prosent for investeringer på fylkeskommunale eller kommunale prosjekter?

Bompengeskissen sier ikke noe om egenandelen på 20 prosent vil gjelde alle framtidige byvekstpakker og om det inkluderer de allerede igangsatte prosjektene.

Hun vil også vite hva som er den økonomiske forskjellen på lokal egenandel på 20 prosent ved bygging av kommune- og fylkesveger, og egenandelen på 20 prosent i nye byvekstpakker.

Cecilie Myrseth (Ap) spør samferdselsministeren om hvilke økonomiske konsekvenser bompengeskissen får for kollektivsatsingen i Tromsø kommune.

Ingalill Olsen (Ap) vil vite om en forlengelse av nedbetalingsperioden til 20 år for bompengeprosjekter vil bety at den samlede bombelastingen blir mindre eller større.

– Mer sentralisering

Senterpartiets samferdselspolitisk talsperson, Siv Mossleth, synes det er positivt med kutt i bompenger, men mener dette blir småpenger sammenlignet med økningen som har vært og som kommer i årene framover etter allerede vedtatte bompengeprosjekter.

Hun klarer ikke helt å fri seg tanken om at dette er et spinn satt i gang for å berge stumpene til Frp i valgkampen.

p

– I disse satsingene sier man ikke noe om hvordan det skal finansieres, sier Siv Mossleth.

– Det går mer penger til byene og blir dermed enda mer sentralisering. Kommuner og fylkeskommuner kommer ikke godt ut av det. Mindre lokal handlefrihet i kommuner der det er lokal enighet om å innføre bompenger for eksempel å finansiere en bro eller tunnel. Det blir vanskelig for kommunene å cashe ut 20 prosent egenandel uten bompenger i store prosjekt. Det er bra at regjeringen går inn for en konsekvensutredning av Nord-Norgebanen. Enkeltelementer i dette er bra. Men det blir småpenger i forhold til den veksten som har vært, sier hun til FriFagbevegelse.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy