Emmie Olivia Kristiansen
Leder Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet
7. februar har Elisabeth Skarsbø Moen fra Ruter et innlegg i Fagbladet som bare blir en gjentagelse av tidligere bomskudd på mål. «Vi er stolte over å ha vært en pådriver for grønne innkjøp av tjenester gjennom bruk av anbud...».
• Sammen for et bedre kollektivtilbud
Tillitsvalgte i OSA og Fagforbundet har i mange år prøvd å overbevise politikere og myndigheter med argumenter om hvorfor anbud ikke er bra når det gjelder investering og drift av buss i kollektivtrafikken. Vi har ikke fått fullt gjennomslag, men gir ikke opp å argumentere for å bruke sunn fornuft.
Nullutslippspolitikken innen kollektivtrafikk i Oslo/Akershus er det brei enighet om. Problemet vi har påpekt er modellen som blir brukt for å gjennomføre denne politikken. Fagfolk, deriblant fagmiljø i Sporveien, slo fast at det var for tidlig med en for rask innfasing av fullskala batteridrift. Å bytte ut diesel med batteri krever en nøye planlagt bygging og drifting av infrastruktur som må ta høyde for hvor mye energi (ladestrøm) bussen trenger og når den trenger det. Problemer med dette klarte ikke ruter gjennom «anbudssystemet» å forutse. Ved å bruke anbud spesifiserte ruter hva Oslo trengte – til lavest mulig pris. De andre «kvalitetskriteriene» spiller minimal rolle i ett marked.
• Ti dager i januar – eller hvordan klemme en beklagelse ut av en byråkrat
Både Passasjerene og de som jobber i bussen sitter denne vinteren igjen med en bitter erfaring. På skikkelige vinterdager havarerte hele opplegget med lav kapasitet på batterier, dårlig framdrift i snø, pluss en del andre problemer med «nye teknologiske» løsninger.
Jeg kan garantere at involvering av fagfolk på strøm og styring av denne typen infrastruktur ville ha forutsett mange av disse nå dyrkjøpte erfaringene. For dette havariet koster!
Og når det gjelder kostnader vil ruter velte tunge bøter på operatørene for denne feilslåtte anbudspolitikken. I kontrakten for indre by i Oslo (20.4.3 Gebyr ved innstilt avgang) gis bøter på 15.000 kroner for innstilte avganger, noe som vil utgjøre flere titalls millioner etter denne vinteren. Etter det anbudsstyrte havariet passasjerene og ansatte har opplevd vil busselskapene oppleve å bli straffa direkte på bunnlinja. Systemet gir slett ikke insentiver til å gjøre det kvalitetsmessig bedre. Kontraktnedfelt økonomisk straff er tingen for å få kustus på «leverandørene av varen».
Elisabeth Skarbø Moen skriver at «Vi i Ruter ønsker å bidra til en inkluderende og åpen diskusjon om kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.» i sitt innlegg. Problemet er bare at om ansatte uttaler seg vil det også vanke bøter. Dette er også regulert i kontrakts form (20.4.8) med 50.000 kroner. En veldig effektiv måte å stoppe kritiske innspill i en veldig viktig sektor for befolkninga.
Å drive en kollektivtrafikk etter anbudsmodellen viser seg gang på gang å fungere dårlig for effektiv og kvalitetsmessig god kollektivtransport. I tillegg er det en fordyrende måte, gjennom mer byråkrati og ansvarspulverisering, noe vi ser i Oslo fra Ruters side nå.
Bygg tillit til fagfolka og se til Sporveismodellen. Som en tidligere konsernsjef i Sporveien sa: Anbud er no´ dritt!
REVOLUSJON? Irene Sæterbø (33) var butikkansatt i 12 år på Europris. – Jeg ble overrasket da jeg fikk jobben, sier hun om sitt nye yrkesvalg.
Frøy E. Hamstad
SA JA TIL 100 PROSENT: Eirik Stivold er ansatt som assistent, men han er nå i ferd med å ta fagbrev som helsefagarbeider.
Frøy E. Hamstad
Leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet mener rammen for trygdeoppgjøret bør være omtrent som lønnsveksten.
Håvard Sæbø
VIL ADVARE: Kent-Ove Dahl pådro seg stor gjeld da han kjørte varebil for en underleverandør hos PostNord.
Martin Guttormsen Slørdal
STREIKEFARE: Det kan bli streik i Oslo kommune. Anna Elisabeth Uran er klar for å ta ut flere medlemmer.
Øystein Windstad
GOD LØNN: Gjennomsnittet for etatsjefer, kommunaldirektører og bydelsdirektører er nå på litt mer enn halvannen million kroner.
Colourbox.com