Emmie Olivia Kristiansen
Direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter
Vi i Ruter ønsker å bidra til en inkluderende og åpen diskusjon om kollektivtilbudet i Oslo og Akershus. Vi forstår at intensjonene bak meningene som kommer frem i innleggene fra de tillitsvalgte kommer fra et brennende engasjement for kollektivtransporten, og et ønske om å forbedre forholdene for både de ansatte og passasjerene. Det setter vi pris på.
I innlegget i Fagbladet fra Frode Eriksen, bussjåfør og tillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeidsforening, kommer han med kritikk som jeg gjerne vil imøtegå:
• Anbudssystemet: Det er tverrpolitisk enighet om at buss skal settes på anbud i Oslo og Akershus. Vi har forståelse for at andre kan ha andre syn på denne modellen enn vi som jobber i Ruter. Vi er stolte over å ha vært en pådriver for grønne innkjøp av tjenester gjennom bruk av anbud, og står inne for at bussanbud har før til bedre tjenester og lavere utslipp.
• Medvirkning fra ansatte hos operatører: En annen kritikk handler om at anbud ikke åpner for medvirkning fra ansatte hos operatørene. Vi har tidligere forklart hvordan vi gjennom direkte samarbeid med sjåførenes tillitsvalgte har utformet krav til sjåførsikkerhet og sikret at bussjåførene har bedre arbeidsforhold i de nye bussene. Så er det slik at Frode Eriksens arbeidsgiver er vår tilbyder, og at tilbyderne står fritt til å involvere sjåførene sine i anbudsprosessen og bruke den kompetansen aktivt når det gjelder for eksempel elbusser. Vi kan ikke pålegge operatørene hvordan de skal jobbe med sine anbud, men vi ønsker sjåførenes kunnskap og erfaring velkommen.
• Unnskyldning: Vi har i flere omganger sagt unnskyld og beklaget både at bussene ikke har kommet når de skal og at informasjonen til de reisende ikke har vært god nok. Vi har hele tiden vært klar på at det er Ruter som har ansvar for kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, og vi vil tilbakevise at det først ble uttalt i møtet med våre eiere i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune 30. januar. Vi har også vært tydelig at ansvaret også handler om å sette krav til operatørene på vegne av kundene, slik at de får det tilbudet som vi har lovet dem.
Til slutt vil jeg understreke at vi i Ruter setter pris på en åpen og inkluderende diskusjon knyttet til kollektivtilbudet, og at vi setter pris på både tillitsvalgte og bussjåfører som løfter stemmen sin.
Vi vil fortsette å jobbe godt med de tillitsvalgte for å bedre kollektivtilbudet til passasjerene som benytter buss, trikk, båt og T-bane i Oslo og Akershus.
Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.
Frøydis Falch Urbye
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
SKÅL: 43 prosent av norske arbeidstakere må selv betale for julebordet selv.
Colourbox
PÅ BØLGJELENGDE: Dei to kollegaene Anne Gro Olesrud Rugaas (36) og Nina Helen Haugan Hansen (38) og er samde om det meste. Og viktigast for begge er at brukarane har gode dagar og opplever meistring når dei er på dagavdelinga.
Marianne Otterdahl-Jense
Peter Gløersen / Nucleus
Emmie Olivia Kristiansen
Peter Gløersen / Nucleus