JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Meninger

Svar fra Ruter

Sammen for et bedre kollektivtilbud

2024020709040820240216142732

Emmie Olivia Kristiansen

Jeg er glad for at bussene i Oslo og Akershus kjøres av engasjerte folk som Frode Eriksen. Jeg håper vi kan jobbe sammen for å finne gode løsninger til det beste for både sjåførene og passasjerene i kollektivtransporten i Oslo og Akershus.

Direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter

Vi i Ruter ønsker å bidra til en inkluderende og åpen diskusjon om kollektivtilbudet i Oslo og Akershus. Vi forstår at intensjonene bak meningene som kommer frem i innleggene fra de tillitsvalgte kommer fra et brennende engasjement for kollektivtransporten, og et ønske om å forbedre forholdene for både de ansatte og passasjerene. Det setter vi pris på.

Bussjåførene får kjeft fra passasjerer og aktører. Disse to mener mye av årsaken til kaoset ligger et annet sted

I innlegget i Fagbladet fra Frode Eriksen, bussjåfør og tillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeidsforening, kommer han med kritikk som jeg gjerne vil imøtegå:

• Anbudssystemet: Det er tverrpolitisk enighet om at buss skal settes på anbud i Oslo og Akershus. Vi har forståelse for at andre kan ha andre syn på denne modellen enn vi som jobber i Ruter. Vi er stolte over å ha vært en pådriver for grønne innkjøp av tjenester gjennom bruk av anbud, og står inne for at bussanbud har før til bedre tjenester og lavere utslipp.

• Medvirkning fra ansatte hos operatører: En annen kritikk handler om at anbud ikke åpner for medvirkning fra ansatte hos operatørene. Vi har tidligere forklart hvordan vi gjennom direkte samarbeid med sjåførenes tillitsvalgte har utformet krav til sjåførsikkerhet og sikret at bussjåførene har bedre arbeidsforhold i de nye bussene. Så er det slik at Frode Eriksens arbeidsgiver er vår tilbyder, og at tilbyderne står fritt til å involvere sjåførene sine i anbudsprosessen og bruke den kompetansen aktivt når det gjelder for eksempel elbusser. Vi kan ikke pålegge operatørene hvordan de skal jobbe med sine anbud, men vi ønsker sjåførenes kunnskap og erfaring velkommen.

• Unnskyldning: Vi har i flere omganger sagt unnskyld og beklaget både at bussene ikke har kommet når de skal og at informasjonen til de reisende ikke har vært god nok. Vi har hele tiden vært klar på at det er Ruter som har ansvar for kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, og vi vil tilbakevise at det først ble uttalt i møtet med våre eiere i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune 30. januar. Vi har også vært tydelig at ansvaret også handler om å sette krav til operatørene på vegne av kundene, slik at de får det tilbudet som vi har lovet dem.

Til slutt vil jeg understreke at vi i Ruter setter pris på en åpen og inkluderende diskusjon knyttet til kollektivtilbudet, og at vi setter pris på både tillitsvalgte og bussjåfører som løfter stemmen sin.

Vi vil fortsette å jobbe godt med de tillitsvalgte for å bedre kollektivtilbudet til passasjerene som benytter buss, trikk, båt og T-bane i Oslo og Akershus.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Peter Gløersen / Nucleus

Emmie Olivia Kristiansen

Peter Gløersen / Nucleus