JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fire «verstinglinjer» i samme toganbudspakke

GJØR DET DRÅLIG: De ulike strekningene på Østfoldbanen gjør det gjennomgående dårlig i målinger av kundetilfredshet.

GJØR DET DRÅLIG: De ulike strekningene på Østfoldbanen gjør det gjennomgående dårlig i målinger av kundetilfredshet.

Terje Pedersen/NTB scanpix

Når togtrafikken på Østlandet legges ut i to anbudspakker neste år, er de fire minst populære toglinjene til Vy i samme pakke.

2019071110000020190711102736

All trafikken på Østfoldbanen er samlet i én pakke, sammen med lokaltogruten Spikkestad-Oslo-Lillestrøm og Gjøvikbanen, skriver Aftenposten. Sistnevnte drives i dag av et eget selskap, Vy Gjøvikbanen AS. Den andre pakken består av resten av lokal- og regiontogene rundt Oslo, pluss Kongsvingerbanen, Bratsbergbanen og strekningen Kongsvinger-Eidsvoll.

De ulike strekningene på Østfoldbanen gjør det gjennomgående dårlig i målinger av kundetilfredshet, men de kan få seg et løft når den nye Follobanen står klar i slutten av 2022. Desember 2022 er også planlagt trafikkstart for anbudspakke én på Østlandet.

– Det er rimelig å forvente at folk her blir noe mer fornøyd når Follobanen kommer i gang. Både de som reiser direkte til Ski, og de som får bedre plass på den gamle linjen, sier persontogsjef Arne Fosen i Vy om anbudspakken.

Kronikk: Jeg finner meg ikke i at ytringsfriheten min blir forsøkt innskrenket

Omdømme vil se annerledes ut

Fosen sier Vy planlegger å konkurrere om alle linjer. Også jernbanedirektør Kirsti Slotsvik tror omdømmemålingene vil se ganske annerledes ut når den nye banen er klar.

Jernbanedirektoratet kunngjorde sin anbefaling om oppdeling av anbudet 19. juni. Trafikkstart for anbudspakke to er desember 2024, når Drammen stasjon gjenåpnes etter ombygging.

Jonas ertet på seg Vy-advokatene med falsk Twitter-konto: – Det er trasig at vitser på Twitter er det nærmeste vi kommer tog her i nord

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
GJØR DET DRÅLIG: De ulike strekningene på Østfoldbanen gjør det gjennomgående dårlig i målinger av kundetilfredshet.

GJØR DET DRÅLIG: De ulike strekningene på Østfoldbanen gjør det gjennomgående dårlig i målinger av kundetilfredshet.

Terje Pedersen/NTB scanpix