JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ansatte må bli sett og hørt

Åtte tips som gjør ansatte friske

TYDELIG LEDELSE: Hjelpepleier Tove Kvia er nesten aldri syk. Avdelingsledelsen i hjemmetjenesten i Haugesund har satset og oppnådd rekordlavt fravær.

TYDELIG LEDELSE: Hjelpepleier Tove Kvia er nesten aldri syk. Avdelingsledelsen i hjemmetjenesten i Haugesund har satset og oppnådd rekordlavt fravær.

Titti Brun

I Haugesund har de funnet ut hva som får de ansatte til å trives på jobben og holde seg friske.

2017021711000020230821171436

titti.brun@fagbladet.no

– Det er ikke noe hokus pokus, sier avdelingsleder Elin Haugen i hjemmetjenesten i Haugesund kommune, avdeling sør. På hennes avdeling hadde 61 ansatte i september et fravær på 1,69 prosent.

Hun mener at når kompetente ansatte får bruke kunnskapene sine, vokser yrkesstoltheten, og de strekker seg langt for å gjøre en god jobb.

Bernt er nesten aldri borte fra jobben

Oppfyller ønsker

På hennes avdeling, så langt det er mulig, jobber de ansatte på områder de ønsker seg; enten det er diabetes, kols, sårstell, hverdagsmestring, lindrende pleie, demens eller rus og psykiatri.

– Vi har forutsigbare lister for de ulike fagområdene, og vi prøver å benytte fast personell for å få kontinuitet både for brukerne og de ansatte, sier Haugen.

Forskning: Slik får de ned sykefraværet

Begeistret

Også enhetsleder for helse og sosial, Tone B. Steinsvåg, er begeistret for de lave fraværstallene.

– Dette er resultat av stødig hverdagsjobbing, ikke et fraværsprosjekt. Det kan lett bli som hysteriske slankekurer der pila først går ned, men så øker vekta til det dobbelte etter en stund. På avdeling sør har leder klare forventninger til – og respekt for – den ansatte. Hvis noen er syke, må de ringe leder samme morgen, og hvis noen er litt ute av form, tilrettelegges dagen med litt lettere arbeidsoppgaver, sier hun.

– Tilbakemeldinger fra de ansatte er at de har en opplevelse av å bli sett og hørt.

Her er åtte ting som gjør de ansatte friske

• Være trygg på jobb og egen kompetanse.

• Være faglig oppdatert.

• Bli møtt med forventning og respekt.

• Ha rett person på rett jobb.

• Stolthet i jobben (vi trenger deg).

• En leder som raskt ordner opp.

• Raske tilbakemeldinger fra leder.

• Imøtekommende ledelse (gi og ta).

Kilde: Haugesund hjemmetjeneste, avdeling sør

Så lenge lever folk i ditt yrke

• Dette er snittlønna i over 300 yrker

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy