Satser på skolebibliotek
Bibliotekene i videregående har lengre åpningstid, flere årsverk og høyere fagkompetanse enn bibliotekene i grunnskolen.
Det kommer fram i en kartlegging av skolebibliotek i grunn- og videregående skole gjennomført av Møreforskning på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Et av de foreslåtte tiltakene i Bibliotekreform 2014 er at det settes i verk et program for skolebibliotekutvikling. Dette programmet er foreslått startet fra 2009.
Setter fart på
Kunnskapsminister Øystein Djupedal mener det er for lenge til. Kunnskapsdepartementet skal fra 1. januar 2008 etablerer et forpliktende program for skolebibliotek, lovet
kunnskapsministeren på en pressemarkering i regi av Norsk Bibliotekforening og SkolebibliotekLøftet på Vahl skole i Oslo nylig.
– Vi vil sette skolebibliotekene i stand til å utnytte sitt pedagogiske potensial, sa Djupedal, som kaller seg selv en bibliotekentusiast.
– Jeg vil at flere skal få glede av magien som skolebiblioteket kan åpne, sier han.
Programmet skal knyttes til Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet vil få i oppdrag å utrede programmets innhold i samarbeid med ABM-utvikling (Statens senter for arkiv, bibliotek og museum).
Kunnskapsministeren oppfordrer alle som er opptatt av dette til å komme med gode innspill.
På markeringen fikk Djupedal overrakt retningslinjer for skolebibliotek fra Unesco og Ifla (International Federation of Library Assosiation and Institutions). Disse er nå for første gang oversatt til norsk og vil bli distribuert til skoler, skolebibliotek og folkebibliotek over hele landet. Håpet er at de skal føre til økt oppmerksomhet om skolebibliotekutvikling sentralt og lokalt.
Sosial utjevning
Barn med pc og bokhyllen full avbøker i foreldrenes hjem, har et fortrinn framfor andre med mindre ressurser. Vi kan forandre skolen, men ikke foreldrene. Sosial utjevning må være skolebibliotekenes rolle, sier leder Mette Henriksen Aas i Seksjon kirke, kultur og oppvekst (SKKO).
Hun framholder at det er viktighet av kunnskap om hvor en kan finne kunnskap. Å kunne orientere seg i kunnskapsmengden og tilegne seg relevant kunnskap er viktig. Da er åpningstider, tilgjengelig PC , og personale som kan dette sentralt.
– Jeg er glad for at Kunnskapsdepartementet nå har tatt den ballen. Dette har vi spilt inn mange ganger, blant annet i Samarbeidsrådet for yrkesfagene, sier Mette Henriksen Aas.
Skolebibliotekløfter: Kunnskapsminister Øystein Djupedal i biblioteket på Vahl skole sammen med elev Omashka Umar Iqbal og leder Anne Hustad i Norsk Bilbliotekforening.
Foto: Marianne Lystrup, Vårt Land