Aftenposten omtalte saken allerede ved skolestart i 2005. Da hadde foreldrene ved flere skoler sendt brev til Utdanningsetaten i Oslo for å klage på flere alvorlige mangler ved tjenesten som ble levert. Stadig hendte det at skoletransporten kom flere timer for sent, at sjåførene ikke var kjent i områdene de skulle kjøre, og at de ikke hadde elementære kunnskaper om sikring av barn i bil. Utdanningsetaten henvendte seg så til Djupvik AS, som igjen lovte å rydde opp.
Men lite ble endret. I vår sendte foreldrene på nytt et brev til Utdanningsetaten, hvor de påpekte mange av de samme manglene ved skoletransportordningen som de hadde meldt fra om tidligere. På nytt lovet Utdanningsetaten å rydde opp.
Hentet tre timer for sent
Det nye skoleåret har knapt begynt, men allerede nå har flere av foreldrene igjen måttet melde fra om elever som har blitt hentet tre timer for sent, ikke blitt hentet i det hele tatt, eller sjåfører som ikke besitter den kompetansen som er nødvendig for å levere en tilfredsstillende tjeneste. Som følge av vanskene har foreldre kommet for sent eller måttet ta seg fri fra jobb, og elevene har mistet lovfestet undervisning. Skolene har fått problemer med å følge timeplanen.
Foreldrerepresentant for M-klassene ved Majorstuen skole, Jan Erik Johnson, sier til Fagbladet at han oppfatter at kommunen ikke har lagt nok vekt på kvalitet i tjenesten når de har pekt ut vinneren av anbudsrunden. Tidligere var det Oslo Taxi som leverte tjenesten, og i den perioden var det sjelden eller aldri problemer, ifølge Johnson.
- Etter at vi sendte et nytt brev i juni i år, lovet Djupvik transport å rydde opp, men ved årets skolestart har det likevel vært totalt kaos, uttaler han.
- Tar ikke problemene inn over seg
Johnson sier videre at Majorstuen skole loggfører alt som skjer og videreformidler denne informasjonen til Utdanningsetaten, som igjen forholder seg til Djupvik transport.
- Jeg har inntrykk av at utdanningsetaten ikke tar inn over seg hvor graverende dette er, sier Johnson, og nevner problemer som at elever som er avhengige av rullestol har blitt hentet i biler uten rampe og uten mulighet for forsvarlig sikring under kjøring.
- Utskiftingen av sjåfører er hyppig, og de som kommer kjenner i svært liten grad til barna og deres spesielle behov, sier han.
Tilbyr parallell transport
Økonomidirektør i Utdanningsetaten, Terje Husa, sier til Fagbladet at de er kjent med problemene og at de jobber med saken.
- Nå tilbyr vi en parallell transport for de elevene som har opplevd problemer, uttaler han.
-Hva innebærer det?
- Vi har engasjert Oslo Taxi til å hente de elevene det gjelder, slik at de to transportselskapene kjører parallelt.
- Er dette veldig kostbart for kommunen?
- Vi har vært nødt til å iverksette dette som en kriseløsning. Hvem som skal ta regningen må vi komme tilbake til.
Hva Utdanningsetaten vil foreta seg i forhold til Djupvik bil og transport, vil Husa ikke uttale seg om til Fagbladet.
Ber om å bli løst fra kontrakten
Andreas Djupvik er eier og daglig leder av Djupvik bil og transport. Han sier til Fagbladet at problemets kjerne ligger i anbudet han la inn da skoletransporten ble konkurranseutsatt.
- Anbudet er for lavt, og det er ikke mulig for oss å drive tjenesten til den prisen vi tilbød Oslo kommune i utgangspunktet.
- Men det er vel deres oppgave å sette en riktig pris?
- Jo, men i dette tilfelle var det altfor mange usikkerhetsmomenter knyttet til anbudet. Det var ikke mulig å forutse alle ekstrautgiftene vi har fått. Og oppdragsgiveren har også et ansvar for at det skal fungere.
Djupvik bil og transport har tapt to millioner kroner per år på kontrakten de inngikk med Oslo kommune.
- Jeg har bedt Oslo kommune om å løse meg fra kontrakten, og har tilbudt å fortsette driften til de får lagt den ut på et nytt anbud. Dette har kommunen avslått, uten begrunnelse, sier Djupvik til Fagbladet.
En avgjørelse fra Trygderetten kan få store konsekvenser for Nav.
Kasper Holgersen
GARASJE: Den enkle garasjen tilfredsstiller ikke et eneste HMS-krav, men nå kommer endelig en ny stasjon i Grovfjord. Verneombud Bjørn-Atle Johnsen er i mål etter sju års arbeid for ny stasjon.
Werner Juvik
DELTID: To EU-dommer konkluderer med at det er forskjellsbehandling av deltidsansatte dersom de må jobbe like mye som fulltidsansatte for å utløse tillegg på lønna.
Frøy E. Hamstad
ALVOR: – Den økonomiske situasjonen i Kommune-Norge forverrer seg for hver dag som går, sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.
Kathrine Geard
Rødt-politiker Mímir Kristjánsson er klar på at vi kan få et stort pensjonsopprør i Norge med løsningen fra pensjonsforliket.
Jan-Erik Østlie
HJMMEKONTOR: Det er ikke mulig å jobbe som renholder eller butikkmedarbeider fra kjøkkenbenken. (Illustrasjonsfoto).
Thomas Brun / NTB