Kaos i skoletransporten

I to år har foreldrene til funksjonshemmede barn i Oslo kjempet for å få en fungerende skoleskyssordning. Kontraktøren, Djupvik bil og transport, sier anbudet er satt for lavt og ber om å bli løst fra kontrakten - men kommunen nekter.

2007082813484420131216015926

Aftenposten omtalte saken allerede ved skolestart i 2005. Da hadde foreldrene ved flere skoler sendt brev til Utdanningsetaten i Oslo for å klage på flere alvorlige mangler ved tjenesten som ble levert. Stadig hendte det at skoletransporten kom flere timer for sent, at sjåførene ikke var kjent i områdene de skulle kjøre, og at de ikke hadde elementære kunnskaper om sikring av barn i bil. Utdanningsetaten henvendte seg så til Djupvik AS, som igjen lovte å rydde opp.

Men lite ble endret. I vår sendte foreldrene på nytt et brev til Utdanningsetaten, hvor de påpekte mange av de samme manglene ved skoletransportordningen som de hadde meldt fra om tidligere. På nytt lovet Utdanningsetaten å rydde opp.

Hentet tre timer for sent

Det nye skoleåret har knapt begynt, men allerede nå har flere av foreldrene igjen måttet melde fra om elever som har blitt hentet tre timer for sent, ikke blitt hentet i det hele tatt, eller sjåfører som ikke besitter den kompetansen som er nødvendig for å levere en tilfredsstillende tjeneste. Som følge av vanskene har foreldre kommet for sent eller måttet ta seg fri fra jobb, og elevene har mistet lovfestet undervisning. Skolene har fått problemer med å følge timeplanen.

Foreldrerepresentant for M-klassene ved Majorstuen skole, Jan Erik Johnson, sier til Fagbladet at han oppfatter at kommunen ikke har lagt nok vekt på kvalitet i tjenesten når de har pekt ut vinneren av anbudsrunden. Tidligere var det Oslo Taxi som leverte tjenesten, og i den perioden var det sjelden eller aldri problemer, ifølge Johnson.

- Etter at vi sendte et nytt brev i juni i år, lovet Djupvik transport å rydde opp, men ved årets skolestart har det likevel vært totalt kaos, uttaler han.

- Tar ikke problemene inn over seg

Johnson sier videre at Majorstuen skole loggfører alt som skjer og videreformidler denne informasjonen til Utdanningsetaten, som igjen forholder seg til Djupvik transport.

- Jeg har inntrykk av at utdanningsetaten ikke tar inn over seg hvor graverende dette er, sier Johnson, og nevner problemer som at elever som er avhengige av rullestol har blitt hentet i biler uten rampe og uten mulighet for forsvarlig sikring under kjøring.

- Utskiftingen av sjåfører er hyppig, og de som kommer kjenner i svært liten grad til barna og deres spesielle behov, sier han.

Tilbyr parallell transport

Økonomidirektør i Utdanningsetaten, Terje Husa, sier til Fagbladet at de er kjent med problemene og at de jobber med saken.

- Nå tilbyr vi en parallell transport for de elevene som har opplevd problemer, uttaler han.

-Hva innebærer det?

- Vi har engasjert Oslo Taxi til å hente de elevene det gjelder, slik at de to transportselskapene kjører parallelt.

- Er dette veldig kostbart for kommunen?

- Vi har vært nødt til å iverksette dette som en kriseløsning. Hvem som skal ta regningen må vi komme tilbake til.

Hva Utdanningsetaten vil foreta seg i forhold til Djupvik bil og transport, vil Husa ikke uttale seg om til Fagbladet.

Ber om å bli løst fra kontrakten

Andreas Djupvik er eier og daglig leder av Djupvik bil og transport. Han sier til Fagbladet at problemets kjerne ligger i anbudet han la inn da skoletransporten ble konkurranseutsatt.

- Anbudet er for lavt, og det er ikke mulig for oss å drive tjenesten til den prisen vi tilbød Oslo kommune i utgangspunktet.

- Men det er vel deres oppgave å sette en riktig pris?

- Jo, men i dette tilfelle var det altfor mange usikkerhetsmomenter knyttet til anbudet. Det var ikke mulig å forutse alle ekstrautgiftene vi har fått. Og oppdragsgiveren har også et ansvar for at det skal fungere.

Djupvik bil og transport har tapt to millioner kroner per år på kontrakten de inngikk med Oslo kommune.

- Jeg har bedt Oslo kommune om å løse meg fra kontrakten, og har tilbudt å fortsette driften til de får lagt den ut på et nytt anbud. Dette har kommunen avslått, uten begrunnelse, sier Djupvik til Fagbladet.

MEST LEST:

Bjørn A. Grimstad

Marthe skjønte noe var galt da hun fikk en tekstmelding i en pause på jobb

– Som helsefagarbeider må man ofte jobbe litt ekstra for å vise hva man kan, dette tror jeg kommer av at det er for lite kunnskap om hva en helsefagarbeider faktisk kan brukes til, sier Karoline Sol Danielsen (t.h.). Her sammen med kollega Susanne Fjeld.

– Som helsefagarbeider må man ofte jobbe litt ekstra for å vise hva man kan, dette tror jeg kommer av at det er for lite kunnskap om hva en helsefagarbeider faktisk kan brukes til, sier Karoline Sol Danielsen (t.h.). Her sammen med kollega Susanne Fjeld.

Haukeland universitetssjukehus

Dette sykehuset satser på helsefagarbeidere: Nå vil de ha flere som Karoline og Susanne

TUSEN TAKK: Else Marie Nakken, hjelpepleieren som aldri ga opp å få tilbake sin kommunale arbeidsgiver, fikk blomster og en stor takk av Robert Steen, byråd for helse, eldre og innbyggertjenester. Det samme fikk tillitsvalgte Pooja Sharma.

TUSEN TAKK: Else Marie Nakken, hjelpepleieren som aldri ga opp å få tilbake sin kommunale arbeidsgiver, fikk blomster og en stor takk av Robert Steen, byråd for helse, eldre og innbyggertjenester. Det samme fikk tillitsvalgte Pooja Sharma.

Ingeborg Vigerust Rangul

Her får hjelpepleieren beskjed om at sykehjemmet hun jobber på skal tilbake til kommunen

MARSJORDRE: Fylkesregionlederne i Fagforbundet jubler over at Ap-leder Jonas Gahr Støre ligger an til å bli statsminister, men de har også klare forventninger til hva han må levere.

MARSJORDRE: Fylkesregionlederne i Fagforbundet jubler over at Ap-leder Jonas Gahr Støre ligger an til å bli statsminister, men de har også klare forventninger til hva han må levere.

Jan-Erik Østlie

Her er Fagforbund-ledelsens krav til Jonas Gahr Støre: Få SV inn i regjering, sett i gang reversering av kuttene til Erna med en gang, og ta Rødt og MDG med på råd

BRUKER TID: Når ambulanseansatte har hjemmevakt kan det fort gå en halvtime å samle vaktlaget. Deretter er det over 20 mil til sykehuset.

BRUKER TID: Når ambulanseansatte har hjemmevakt kan det fort gå en halvtime å samle vaktlaget. Deretter er det over 20 mil til sykehuset.

Ambulansetjenesten Steigen

Ambulansefolket inviterer helseminister Høie: – Kom hit, så skal få se hva avstand er for noe

Kari Fossum ser fram til en tillitsreform i offentlig sektor.

Kari Fossum ser fram til en tillitsreform i offentlig sektor.

Helge Rønning Birkelund

Skjemaveldet stjeler av tida for helsefagarbeider Kari (47): – For mange er samtalen viktigere enn sårstellet

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy