JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kaos i skoletransporten

I to år har foreldrene til funksjonshemmede barn i Oslo kjempet for å få en fungerende skoleskyssordning. Kontraktøren, Djupvik bil og transport, sier anbudet er satt for lavt og ber om å bli løst fra kontrakten - men kommunen nekter.

2007082813484420131216015926

Aftenposten omtalte saken allerede ved skolestart i 2005. Da hadde foreldrene ved flere skoler sendt brev til Utdanningsetaten i Oslo for å klage på flere alvorlige mangler ved tjenesten som ble levert. Stadig hendte det at skoletransporten kom flere timer for sent, at sjåførene ikke var kjent i områdene de skulle kjøre, og at de ikke hadde elementære kunnskaper om sikring av barn i bil. Utdanningsetaten henvendte seg så til Djupvik AS, som igjen lovte å rydde opp.

Men lite ble endret. I vår sendte foreldrene på nytt et brev til Utdanningsetaten, hvor de påpekte mange av de samme manglene ved skoletransportordningen som de hadde meldt fra om tidligere. På nytt lovet Utdanningsetaten å rydde opp.

Hentet tre timer for sent

Det nye skoleåret har knapt begynt, men allerede nå har flere av foreldrene igjen måttet melde fra om elever som har blitt hentet tre timer for sent, ikke blitt hentet i det hele tatt, eller sjåfører som ikke besitter den kompetansen som er nødvendig for å levere en tilfredsstillende tjeneste. Som følge av vanskene har foreldre kommet for sent eller måttet ta seg fri fra jobb, og elevene har mistet lovfestet undervisning. Skolene har fått problemer med å følge timeplanen.

Foreldrerepresentant for M-klassene ved Majorstuen skole, Jan Erik Johnson, sier til Fagbladet at han oppfatter at kommunen ikke har lagt nok vekt på kvalitet i tjenesten når de har pekt ut vinneren av anbudsrunden. Tidligere var det Oslo Taxi som leverte tjenesten, og i den perioden var det sjelden eller aldri problemer, ifølge Johnson.

- Etter at vi sendte et nytt brev i juni i år, lovet Djupvik transport å rydde opp, men ved årets skolestart har det likevel vært totalt kaos, uttaler han.

- Tar ikke problemene inn over seg

Johnson sier videre at Majorstuen skole loggfører alt som skjer og videreformidler denne informasjonen til Utdanningsetaten, som igjen forholder seg til Djupvik transport.

- Jeg har inntrykk av at utdanningsetaten ikke tar inn over seg hvor graverende dette er, sier Johnson, og nevner problemer som at elever som er avhengige av rullestol har blitt hentet i biler uten rampe og uten mulighet for forsvarlig sikring under kjøring.

- Utskiftingen av sjåfører er hyppig, og de som kommer kjenner i svært liten grad til barna og deres spesielle behov, sier han.

Tilbyr parallell transport

Økonomidirektør i Utdanningsetaten, Terje Husa, sier til Fagbladet at de er kjent med problemene og at de jobber med saken.

- Nå tilbyr vi en parallell transport for de elevene som har opplevd problemer, uttaler han.

-Hva innebærer det?

- Vi har engasjert Oslo Taxi til å hente de elevene det gjelder, slik at de to transportselskapene kjører parallelt.

- Er dette veldig kostbart for kommunen?

- Vi har vært nødt til å iverksette dette som en kriseløsning. Hvem som skal ta regningen må vi komme tilbake til.

Hva Utdanningsetaten vil foreta seg i forhold til Djupvik bil og transport, vil Husa ikke uttale seg om til Fagbladet.

Ber om å bli løst fra kontrakten

Andreas Djupvik er eier og daglig leder av Djupvik bil og transport. Han sier til Fagbladet at problemets kjerne ligger i anbudet han la inn da skoletransporten ble konkurranseutsatt.

- Anbudet er for lavt, og det er ikke mulig for oss å drive tjenesten til den prisen vi tilbød Oslo kommune i utgangspunktet.

- Men det er vel deres oppgave å sette en riktig pris?

- Jo, men i dette tilfelle var det altfor mange usikkerhetsmomenter knyttet til anbudet. Det var ikke mulig å forutse alle ekstrautgiftene vi har fått. Og oppdragsgiveren har også et ansvar for at det skal fungere.

Djupvik bil og transport har tapt to millioner kroner per år på kontrakten de inngikk med Oslo kommune.

- Jeg har bedt Oslo kommune om å løse meg fra kontrakten, og har tilbudt å fortsette driften til de får lagt den ut på et nytt anbud. Dette har kommunen avslått, uten begrunnelse, sier Djupvik til Fagbladet.

MEST LEST:
MEDISIN PÅ AGENDAEN: Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

MEDISIN PÅ AGENDAEN: Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

Mats Løvstad

Her er to grunner til at årets lønnsøkning blir høy

LÆRES OPP: Sykepleier André Brautereng(t.v.), veileder på utdannelsen,er prøvekanin når helsefagarbeider Robert Husum skal utføre en sykepleieroppgave. Målet er å kunne avlaste sykepleiere.

LÆRES OPP: Sykepleier André Brautereng(t.v.), veileder på utdannelsen,er prøvekanin når helsefagarbeider Robert Husum skal utføre en sykepleieroppgave. Målet er å kunne avlaste sykepleiere.

Kristin Svorte

Her lærer helsefagarbeider Robert (33) å gjøre sykepleier-oppgaver 

EIGD I CANADA: Bekkeberget barnehage på Gjerdrum er eit av over 300 barnehagebygg som det kanadiske investeringsfondet Brookfield no har eigarkontroll over.

EIGD I CANADA: Bekkeberget barnehage på Gjerdrum er eit av over 300 barnehagebygg som det kanadiske investeringsfondet Brookfield no har eigarkontroll over.

Werner Juvik

Desse barnehagane brukar mykje meir på husleige enn andre. Slik skjer det

KOMPETANSE: Helsefagarbeidere og hjelpepleiere har startet på videreutdanningen «medisinske prosedyrer» som nå er i gang ved Fagskolen Innlandet. Piloten skal inngå i fagskole-studiet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid».

KOMPETANSE: Helsefagarbeidere og hjelpepleiere har startet på videreutdanningen «medisinske prosedyrer» som nå er i gang ved Fagskolen Innlandet. Piloten skal inngå i fagskole-studiet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid».

Kristin Svorte

Helsefagarbeidere får ingen garanti for at økt utdannelse vil gi økt lønn  

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Var hjelpepleier – uføre Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy