JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jobbtrygghet – en fordel for alle

Det blir ikke spesielt mye dyrere å styrke de ansattes rettigheter ved anbudskonkurranser i kollektivsektoren. Det konkluderer en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

2007090314345120131216020412

Tidligere i år sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) at vi ikke skal ha ordninger som gjør at anbudskonkurranser i kollektivbransjen blir vunnet ved hjelp av innsparinger som rammer de ansatte. Nå har hun fått verktøyet hun trenger for å følge opp denne uttalselsen.

Fordel for alle

Hvis dagens regler for virksomhetsoverdragelse også blir gjort gjeldene når sjåfører må skifte arbeidsgiver etter en anbudskonkurranse, vil det styrke de ansattes rettigheter. Spesielt vil det individuelle stillingsvernet bli bedre, og på den måten er man sikret at eldre og «lite attraktive» ansatte får fortsette i jobben sin uavhengig av hvem som vinner anbudskonkuransen.

Ifølge rapporten fra TØI vil dette være de største og viktigste endringen hvis regelene for virksomhetsoverdragelse innføres i kollektivsektoren.

Siden mange arbeidsgivere i kollektivtransporten sliter med å rekruttere nok ansatte, og de aller fleste har ordnede lønns- og avtaleforhold gjennom sentrale tariffavtaler, vil det ikke bli spesielt mye dyrere å styrke de ansattes rettigheter på denne måten, konkluderer rapporten.

Nye regler vil kunne ha en virkning når det gjelder muligheten for omstilling og effektivisering. Arbeidsgivere får mindre spillerom til å effektivisere arbeidsstokken gjennom rekrutteringspolitikk. Men samtidig sikrer reglene om virksomhetsoverdragelse en stabil og konfliktfri overgang fra gammel til ny arbeidsgiver.

Da togtilbudet på Gjøvikbanen ble konkurranseutsatt, ble reglene for virksomhetsoverdragelse gjort gjeldende. Ifølge TØI-rapporten kan dette synes å ha vært en fordel for alle parter – både arbeidstakere og NSB Anbud som vant konkurransen.

– Dokumenterer vårt syn

– Vi har hele tiden argumentert for at det er fornuftig å innføre reglene om virksomhetsoverdragelse i kollektivsektoren. Jeg synes denne rapporten dokumenterer fornuften i kravet vårt, sier leder Stein Gulbrandsen i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

Han er svært fornøyd med konklusjonene i rapporten, og mener den gir regjeringen et godt grunnlag for å følge opp Soria Moria-erklæringen på dette feltet.

– Ved å innføre reglene for virksomhetsoverdragelse kan vi øke de ansattes jobbtrygghet uten at det går ut over lønnsomheten. Nå gjenstår det bare for regjeringen å gjøre den jobben som rapporten danner grunnlag for, og det forventer jeg at den nå vil gjøre, sier Stein Guldbrandsen.

– De ansatte viktige

– Konkurranseutsetting av kollektivtransport må ikke gå ut over rettighetene til de ansatte i ruteselskapene, gjentok samferdselsministeren da hun fikk den siste TØI-rapporten.

– Å sikre rettighetene til de ansatte er like viktig som de innsparingene et anbud i noen tilfeller kan gi i budsjettene til offentlige oppdragsgivere. Slike innsparinger må derfor veies opp mot følgene for de ansatte, sa Liv Signe Navarsete.

Samferdselsdepartementet vil nå arbeide videre med et lovforslag som skal sikre de ansatte i kollektivtrafikken de samme rettighetene som ved virksomhetsoverdragelse, skriver departementet i en pressemelding.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy