– Alle de fire forbundene som organiserer bussjåfører gikk sammen og fikk forhandlet fram en bransjeavtale i fjor. Ved årets tariffoppgjør stod vi nok en gang samlet. Gjennom forbundsvise tilpasninger klarte vi å opprettholde det målet vi var enige om. Det er jeg svært godt fornøyd med, og vi har all grunn til å være stolt over resultatet vi har oppnådd, sier Stein Guldbrandsen.
Etter å ha forhandlet i fem timer på overtid, ble partene enig om et resultat som LOs forhandlingsutvalg enstemmig anbefaler.
Samlet sett vil de som har bussbransjeavtale få et tillegg på gjennomsnittlig åtte kroner i timen.
De som omfattes av bussbransjeavtalen i Nettbuss og innenfor TL får et generelt tillegg på to kroner i timen.
Sjåfører som er på full bussbransjeavtale, og har tatt to av fire moduler, vil få en lønn på 339.000 kroner i året.
I tillegg er lønnsstige justert slik at sjåførene får topplønn med seks års ansiennitet i stedet for ti år som tidligere.
For de som fortsatt går på den gamle TL-avtalen, er avstanden til bussbransjeavtalen redusert ved dette oppgjøret. De vil få lavlønnstillegget på tre kroner timen, og får et gjennomsnittlig tillegg på 10,50 kroner i timen.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
Torsdag skal arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) drøfte pensjon med de parlamentariske lederne.
Jan-Erik Østlie
– Det holder bare ikke. Dette skulle rettes opp i, sier leder i Pensjonistforbundet Jan Davidsen om at uføre alderspensjonister i 1954-kullet og senere ikke har fått tilbake «skjermingstillegget».
Håvard Sæbø
Anita Arntzen
VILLASTRØK: De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Illustrasjonsfoto.
colourbox.com
Menn tjener stort sett mer enn kvinner. Se hvor mye.
colourbox.com