– Alle de fire forbundene som organiserer bussjåfører gikk sammen og fikk forhandlet fram en bransjeavtale i fjor. Ved årets tariffoppgjør stod vi nok en gang samlet. Gjennom forbundsvise tilpasninger klarte vi å opprettholde det målet vi var enige om. Det er jeg svært godt fornøyd med, og vi har all grunn til å være stolt over resultatet vi har oppnådd, sier Stein Guldbrandsen.
Etter å ha forhandlet i fem timer på overtid, ble partene enig om et resultat som LOs forhandlingsutvalg enstemmig anbefaler.
Samlet sett vil de som har bussbransjeavtale få et tillegg på gjennomsnittlig åtte kroner i timen.
De som omfattes av bussbransjeavtalen i Nettbuss og innenfor TL får et generelt tillegg på to kroner i timen.
Sjåfører som er på full bussbransjeavtale, og har tatt to av fire moduler, vil få en lønn på 339.000 kroner i året.
I tillegg er lønnsstige justert slik at sjåførene får topplønn med seks års ansiennitet i stedet for ti år som tidligere.
For de som fortsatt går på den gamle TL-avtalen, er avstanden til bussbransjeavtalen redusert ved dette oppgjøret. De vil få lavlønnstillegget på tre kroner timen, og får et gjennomsnittlig tillegg på 10,50 kroner i timen.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen