Ingen under 300.000 i Sporveien
Alle arbeidstakergrupper i Oslo Sporveier får en topplønn på minst 309.300. Det er resultatet etter to intense forhandlingsuker med Kollektivtransportproduksjon A/S (KTP).
– Sett i lys av hva andre grupper i stat- og kommunesektoren sliter med, må vi si at dette er et bra oppgjør, sier leder Rune Aasen i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.
Fra 1. april i år får alle sporveisansatte et generelt tillegg på 16.222 kroner. Det er inklusive det generelle tillegget på 3900 kroner fra de sentrale forhandlingene i Spekter tidligere i år.
Det sentrale lavlønnstillegget på 5850 kroner gis til arbeidstakere med årslønn lavere enn 301.320. Det er 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Ekstra lønnstrinn til lavlønte
I de lokale forhandlingene med KTP, går arbeidstakere i lønnstrinn 1 til og med 13 dermed opp ett lønnstrinn.
Det omfatter T-baneførere, sporvognsførere, verkstedansatte og ansatte innenfor infrastruktur.
– T-bane- og trikkeførere hadde tidligere 289.400 som topplønn. Etter dette oppgjøret får de 309.300 kroner. Vi er svært fornøyd med en slik lavlønnsprofil, sier Rune Aasen til Fagbladet.
Snart 300.000 i begynnerlønn
– Mens Fagforbundet sentralt krever 300.000 til arbeidstakere med full ansiennitet, har vi snart ingen under 300.000 i begynnerlønn her i Sporveien, smiler Rune Aasen.
Fagarbeiderstigen forkortes, og det gis topplønn etter fem år. Ny topplønn for fagarbeiderne blir 331.300 kroner.
Forsvarer rettighetene
– Vi er også fornøyd med at vi har greid å slå tilbake arbeidsgivers angrep på våre 40 prosent i skifttillegg. Og sist men ikke minst er vi fornøyd med at pensjonsvilkårene videreføres og ikke kan endres i avtaleperioden uten at begge parter er enige om det, sier fagforeningsleder Rune Aasen til Fagbladet.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST