JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hjemmebaserte tjenester: Fem sunnheter

De er enige om at fem om dagen er et godt motto som kan brukes på mer enn frukt og grønt. I hjemmetjenesten i Spydeberg er fem om dagen humor, respekt, ærlighet, lytting og samarbeid.

2008053008172320131216052938

Mye har skjedd i hjemmebasert omsorg (HBO) i Spydeberg. I 2003 lå sykefraværet på nesten 13 prosent. Året etter sank det til under 6 prosent. Første kvartal i år var sykefraværet litt over 2,1 prosent. Marit Femmen, virksomhetsleder for HBO, tror en del av forklaringen er at hun og hennes medarbeidere har satt fokus på holdninger til arbeidet og til hverandre. – Som leder har jeg fokus på medarbeiderne, sier Femmen. Hun er nok en virksomhetsleder utenom det vanlige. Ifølge de ansatte er hun ikke redd for å gå nye veier. Ifølge henne selv har hun antenner og høy bevissthet på hvordan folk fungerer og hvordan de har det. Lederen for HBO i den lille østfoldkommunen har også en mer variert jobberfaring enn de fleste hjelpepleiere. Inntil 1992 var hun 1. nestleder i Norsk Helse- og Sosialforbund (NHS). Deretter arbeidet hun som avdelingssjef i Sarpsborg kommune, og har vært arbeidsgiver siden. Hun har også vært hovedtillitsvalgt i seks år i Østfold fylkeskommune. Mens hun var i forbundet sentralt, fikk hun med seg hovedkurset på Forsvarets høgskole.

Til stede

De ansatte i hjemmesykepleien møtes hver dag for å fordele oppgaver og gi rapport. Hjemmehjelperne har sine egne lister over brukere og kommer derfor ikke innom på morgenen. Formiddagsmaten inntar de gjerne sammen med resten av HBO. Basen for HBO i Spydeberg er et eldre bolighus ved siden av sykehjemmet. Alle rommene, inkludert kjøkkenet, er i størrelse XS (extra small). Her gjør de likevel unna alt kontorarbeid, møter og måltider. Virksomhetslederen mener det er viktig å ha kontor og basen nær brukergruppene og har derfor ikke ønske om å flytte. – Marit vil være sammen med oss andre for å følge med på hvordan vi har det, sier sykepleier Kristin Holtet. – Jeg merker fort hvis noe skurrer, sier Marit Femmen. Hun mener det er viktig å være synlig og til stede og se til at alle har det greit. - Som leder må jeg ta tak i situasjoner som oppstår både i forhold til brukere, pårørende og ansatte.

Styrer seg selv

Virksomhetslederen snakker overbevisende om fordeling av ansvar og beslutninger. Og de ansatte er fornøyd med å få ansvar og myndighet. – Vi er blitt tryggere på våre avgjørelser, sier Kristin Holtet. - Det er for eksempel vi som er ute i felten som ber om forsterkninger når det oppstår ekstra behov rundt brukere. Marit Femmen har erfart at medarbeidere som får tillit og ansvar, utvikler seg. – Jeg bruker blant annet medarbeidersamtalene til å kartlegge ønsker og kompetanse. Medarbeiderne utvikler seg når de får oppgaver basert på ønsker og evner, mener Femmen. En slik kartlegging er nyttig siden HBO stadig får flere krevende eldre og yngre brukere med sammensatte behov. – Utfordringene er store, og en av dem er å finne rett person til å ta seg av de brukerne som har spesielle behov. Hvis en av mine medarbeidere tar imot utfordringene, ser jeg at de vokser med oppgavene, sier Femmen. Men virksomhetslederen er også bevisst på at når en medarbeider får flere eller tyngre oppgaver, må ikke disse bare komme i tillegg til eksisterende plikter. – Det må settes av tid. Som leder må jeg gjøre mitt beste for at ingen blir overbelastet og utbrent.

Jakter på evner

En virksomhetsleder som har god kontakt med sine medarbeidere, får kjennskap til sterke sider og spesielle egenskaper. Marit bruker denne kunnskapen også når hun ansetter nye medarbeidere. – Jeg ser blant annet etter om noen av søkerne kan noe eller har egenskaper som vi mangler fra før. Det teller selvsagt også om en søker har en faglig kompetanse som vi mangler eller har for lite av, og at de er omstillingsdyktige og fleksible.

Utfyller hverandre

Personalet ved HBO i Spydeberg er bevisst på å utfylle hverandre for at tjenestene skal bli så gode som mulig. Kristin Holtet opplyser at mange av de ansatte kan litt mer enn de andre på ett avgrenset felt. – Vernombudet kan mer om hvordan en forebygger rygglidelser enn oss andre. Det kommer oss alle, og selvfølgelig også arbeidsplassen, til gode. De andre som har utvidet kompetanse, har tatt mer brukerrettete kurs. Den enkelte medarbeider har oppdatert seg på blant annet hygiene, sår, hørsel, syn, diabetes og demens. Hvis vi er ute hos en bruker som for eksempel har fått svekket hørsel, gir vi beskjed til den som har spisskompetanse på dette feltet.

Fri med lønn

I løpet av året deltar alle medarbeiderne sammen med fylkesmannens stab på en dagskonferanse eller to for å oppdatere seg på nye lover og forskrifter. Dette er mulig takket være det nære samarbeidet med Askim videregående skole. To lærere og en hel klasse er ute i praksis mens de ansatte i HBO er på kurs. – Elevene kommer hit for å få praksis, og vi får verdiskapning og muligheter for å fristille ansatte til faglig utvikling. Femmen syns det er en selvfølge at ansatte får fri med lønn for å gå på kurs. – Vi prioriterer kompetanseheving, og alle ansatte samt vikarer behersker nå dataprogrammet Gerica.

Raus med ros

Bevisst fokus på fem om dagen og kontinuerlig arbeid med egne holdninger har utviklet samarbeidet blant medarbeiderne i HBO Spydeberg. – Vi er åpne og ærlige overfor hverandre. Hvis en av medarbeiderne kommer til kort i forhold til en bruker, er det ingen som er redd for å innrømme det. I så fall finner vi en annen som kanskje går bedre sammen med akkurat den brukeren, sier virksomhetslederen. – Vi er også fullstendig åpne på avvik, og alle betrakter det som et felles ansvar å lukke avvikene. Marit Femmen er raus med tillit, ros og myndiggjøring av sine medarbeidere. De ansatte setter pris på friheten og har ingen problemer med også å ta ansvaret og pliktene som følger med. – Hvis en av oss er ferdig med arbeidslista før arbeidsdagen er omme, er det ingen som setter seg ned. Kanskje er det en kollega som ikke har mulighet til å bli ferdig med sin arbeidsliste, og som trenger avlastning, sier Kristin Holtet.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy